AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.080

520d f11, rycker och ibland grymt slö

Pa
3
Pallox
F11 520d
Hej, ny här. Har givetvis problem med bruksbilen.

För en tid sedan börjar den emellanåt rycka till snabbt vid gaspådrag. Som en snabb dip i accelerationskurvan. Därefter börjar manuella lådan att skramla och ticka vilket resulterar i ett byte av svänghjul och komplett kopplingssats a' 20k.
Hämtar ut idag och bilen går bra... rycker dock till ibland men draget är bra.

Kör hem från jobb, bilen rycker till en gång och blir sedan sjukt slö. Försöker köra om en 70kmh på åttioväg och det var ett jämnt race. Parkerar bilen utanför tobak och hoppar in igen varpå den är pigg igen...

Mina tankar pendlar mellan kopplingsslir efter dåligt utfört jobb och vevaxelgivare. Luktar inte bränd koppling så jag lutar åt det senare, men jag är ingen höjdare på moderna system eg.

Någon som har koll och kan rikta mig åt rätt håll innan jag börjar beställa grejer för att provfixa?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min spontana tanke är EGR-ventil/kylare....det har varit en hel del problem med dem och en del motorbränder har börjat med liknande symptom.

En felkodsavläsning är nog på sin plats och även känna/klämma/lukta runt EGR-kylaren.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pa
3
Pallox
F11 520d
Fortsatt vidrig grej detta. (520d f11 2011.)

Dyker plötsligt även upp ett återkommande skramlande oljud, gnissel, limp-mode och varning för drivlina på skärmen. Återförsäljaren riktar mig till Täby Car Clinic (Mekonomen Täby) för att få lite rabatt. Täby Car Clinic menar att felkoder inte finns alls men att det uppenbarligen handlar om svänghjul och kopplingskit a 20 000kr +.

De fixar detta, (tror jag, kanske) men felet kvarstår precis som tidigare. Enligt dom ett helt nytt fel som jag ska betala igen för att laga…( Fortfarande inga felkoder trots limp mode, skärmvarningar, missljud etc.)

Så, läser felkoder med BMW-utrustning på egen hand… Finns då 9st som Mekonomens utrustning inte klarar att utläsa och som de alltså skitit i att beakta när de tog betalt för att laga fel grejer på min bil! (Blir allmän reklamation och långdragen dispyt med denna otrevliga amatörfirma nu, men bilen måste rulla snarast, så…)

Dessa felkoder kopplar ihop med ryckigheten jag skrev om tidigare SAMT missljuden (som Täby Car Clinic felaktigt höftade till var svänghjul etc). Det handlar om Wastegate (Aktuator), och tempgivare. ev. EGR. I Värsta fall turbohaveri på g. (BMW inkluderar hela motorn i begreppet ”Drivlina”)

(För den som ev. upplever liknande problem, listar jag koderna nedan.)

Mina frågor nu är följande.

Bl.a. Laddlufttempgivare anges vara defekt. När jag söker en ny, bakas denna ihop med Insugslufttempgivare, vilket tycks vara olika produkter hos Schmeidmann etc. Kollar sprängbild och söker på artikelnummer, men landar bara i Insugslufttempgivare. Är detta olika benämningar på samma givare?

Felen i övrigt. Någon mekwizard som kan utläsa något från felkoderna? Hitta nyckeln till det hela? (Partikelfiltret återkom inte efter att ha raderats och bilen körts). Det här med ”Excess temperature”, ”Upper physical limit (TEMP)” kan indikera att det är symptom på något annat… eller?

En intressant sak var även att avgastempen listades som -41 grader… alltså, antarktis i röret!

Tacksam för tips om någon har koll...

297800 – Charging Pressure Actuator: Charging pressure actuator electrically or mechanically faulty or excess temperature (Turbo).

25F900 – Charge air temperature sensor – malfunction

25F700 – Charge air temperature Sensor, Range: upper physical limit exceeded

25FA00 – Charge air temperature sensor, signal: Short circuit to ground

290900 – Air system, air to EGR mass Flow.

244C00 – Charge-air control. High pressure stage- Control deviation: Charge-air pressure to low.

240500 – Exhaust gas recirculation control. Air mass too high/negative control deviation.

245700 – Particle filter heavily clogged, (high back pressure)

8011FD – Ionizer: Signal line, short circuit to ground or open circuit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.