AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
750

Byta högtalare i E32?

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har ev. en 750iL på gång nu, men tydligen finns det inga högtalare i bilen, de som satt i var utbytta och dem har ägaren tagit med sig när han säljer den. Min fråga är; vad skall man satsa på för högtalare, skall man försöka hitta orginal på skroten, eller skall man köpa nya, bättre grejer?

Vilka högtalare får plats? Vad kommer det kosta med 6 nya högtalare, jag är ingen finsmakare vad gäller ljudet, men det får ju gärna vara hyfsade grejer. Kanske någon som har bytt högtalare, vad köpte ni några och vad betalade ni?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Tycker absolut inte att du ska försöka leta upp originalhögtalare på skroten. Köp nya och bättre grejor istället, det kommer du inte ångra!

Länk har hyfsade grejor till bra priser!

Detta är tyvärr det enda tips jag kan bjuda på, då ljudbygge inte är min starka sida.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
OK,
1. hur mycket får det kosta.
2.vad för musik lyssnar du på
3.vad är det för element som sitter i orginal och vart.
4.kan du ev. tänka dig bygga om eller ska det passa in med orginal.
5. ska du driva de med stereon eller med steg?

*Allt eller inget*

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Du ska ha BMW Original soundsystem som det var när bilen såldes, om det var det stora soundsystemet.

//Schnitzer
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Om syftet är att hålla bilen i originalskick så ska du såklart ha ... original, men om du vill ha bra ljud så ska du definitivt skaffa andra.

Om du vill ha original så har jag en uppsättning till bra pris. 2x5 1/4 tum + 2x diskanter + dörrdiskanter.

..men som sagt, jag rekommenderar nytt :-)

// CLiFF
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jensclaudsus; kostnaden, så liten som möjligt, jag är absolut ingen "bilstereodåre" och kan inte mycket om dessa grejerna, jag vill bara ha ett hyfsat ljud. Musiken, ja Lundell givetvis, Dire Straits, Chris Rea samt givetvis en del pop.

Just för tillfället finns det inga högtalare i bilen, och jag vet inte vad killen som har haft den har haft i tidigare. Jag hade inte tänkt mig några ombyggnationer, ingen låda eller steg, bara montera bra högtlare där de sitter som orginal.

Schnitzer: Jag är lite osäker på det här med stora soundsystmet, hur vet man vilket man har? Jag åkte i en Alpina B12, den hade små diskanter vid backspeglarna,6 högtalare och slutsteg, är det stora ljudpacketet?

Den 750 jag har tittat på idag har inga diskanter vid backspeglarna, men den har haft 6 högtalare och jag tror att det finns orginal slutsteg, har den också stora ljudpacketet då?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Cliff, vad vill du ha för alla orginalhögtalarna?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
J.L: Jag har stora ljudpaketet i min bil och då sitter det diskanter vid sidospeglarna. Min fars 735i har inga diskanter där och har då heller inget slutsteg så han har då inte det stora ljudpaketet. Du kan kolla ifall det sitter något slutsteg innanför bagagerumsklädseln, på vänster sida tror jag det är. Det brukar sitta där från årsmodell -87-89 (eller -90). På de andra så är det årsmodell -90 eller så börjar det -91 upp till -94. Då ska det sitta under hatthyllan, tror det är på vänster sida. På min ska det sitta under hatthyllan, men om man har hört båda ljudsystemen förut så hör man skillnad om det är stora ljudpaketet. Jag tror högtalarna eller slutsteget heter Harmon Kardon eller något liknande.

//Schnitzer
Länk

kolla på DLS B5 deras billigaste kit, provlyssnade på ett sånt idag som drevs av enbart cdspelaren alltså ingert steg och helt ok för de pengarna. Sen om du ska ha ngt därbak i hatthyllan så rekomenderar jag DLS koaxialer Länk

*Allt eller inget*

Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
Harmann kardon är mkt bra högtalare/stereo! och sitter som lyx varíant på tex bmw och saab.
har själv HK hemma det är dyrt men mkt bra!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.