|
|
|
|---|---|
|
Min 330e 2016 var in på auktoriserad BMW verkstad då något i bakhjulen gnisslar metalliskt. Såg genom glasväggen till verkstaden när mekanikern beskrev för kollegor hur han åkt med bilen och dragit hårt flera gånger i handbromsen. Felbeskrivningen jag fick senare var att salt och skit lägger sig på bromsbackarna för handbromsen och då låter det så här. Inte något ljud man förknippar med en BMW, mer som en Lada från 70 talet. Ljudet är kvar och jag blev 1400 kr fattigare. Dessutom påpekade han att bromsskivorna fram var "helt slut" och då har bilen bara gått 3600 mil... är det rimligt? Jag skulle få en offert hem på nya bromsskivor och klossar. Jag kör inte som rally kalle och använder mest bromskraftsåtervinning för att ladda batteriet. | |
|
Det är just för att du använder bromskraftsåtervinningen som gör att bromsarna rostar ;-) Byta bromsar och klossar skulle jag använda fristående verkstad för. BMW kommer säkert vilja ha 10.000kr runtom. |
|
|
Kontrollmät skivorna och beläggen! Det är inte helt sällan verkstäder säger att något är "helt slut" när det finns mer än halva livslängden kvar på delarna... Skivorna har ett mått på min-tjocklek och det måttet är väl tilltaget för att klara hårdkörning på autobahn. Klossarna har slitagevarnare som varnar när det är ca 3mm kvar på dem - har du fått varning i bilen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Dina bromsar är nog inte alls slut Super Per! Beläggen brukar hålla 10 000 -15 000 mil och skivor det dubbla. Och du skriver att du bromsar lite och inte kör "rally". På min 530e har jag också rätt ofta "metalliskt gnisslande"; i mitt fall har det det alltid varit en grusbit/sten som hamnat mellan skivan och bromsskölden. Bara att köra på som vanligt tills det faller av. Det där med handbromsen är ju rena bullshit! De vill nog ha dina stålar; tyvärr |
|
Ja, förklaringen med "salt och skit" på bromsbackarna har jag aldrig hört tidigare! Stenar som fastnar mellan bromsskiva och klossar däremot är inte helt ovanligt och det kan skrika rätt rejält. Brukar ofta lösa sig genom att backa bilen så skivorna snurrar andra hållet och bromsa. Ibland får man lossa oket från skivorna och göra rent. Men visst rent teoretiskt kan oken kärva och då kan du få stort slitage på klossar och skivor, men då brukar det bli varmt och bilen dra mycket samt väldigt mycket bromsdamm på fälgarna...men som jag nämnde innan - MÄT skivor och belägg! Vår F31:a är uppe i 14.000 mil lite drygt och har ca 5 mm kvar på klossarna fram (bilen säger att det är 800 mil till bromsbeläggbyte men det har den ansett i nästan 2000 mil nu utan att ändra uppfattning) och skivorna fram har en bra bit kvar till min-tjockleken. Jag byter nog skivorna och beläggen samtidigt dock... Bakbromsklossarna bytte jag vid lite drygt 10.000 mil i förebyggande syfte och då var det minst 3 mm kvar på beläggen. Skivorna byttes inte. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skivorna dömdes ut för att de var ojämna/spåriga, tjockleken på skiva och belägg är inga problem. Man känner spår när man drar med nageln längs skivan. Inga vibrationer vid kraftig inbromsning, som jag gjort nu för att testa skivorna. |
|
|
Att skivor blir lite "spåriga" är helt naturligt när de är lite slitna, men att döma ut dem för det....det ska mycket till för att de ska vara så spåriga att det innebär någon form av funktionsproblem...om man inte vill skinna kunder på pengar förstås! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En större BMW firma drygt 6 km norr om Norrtull ville ha en hel del mer är 10kkr för att byta alla fyra skivor+belägg på min F31, detta efter 5k mil. Bilen körs i Sthlm så det blir ju väldigt få 200-0 km/h per dag, även om jag blandar lite mellan broms och återvinning. Bilen såldes som PS två månader tidigare. Grundlurad misstänker jag, jag gick på bilens eget servicemeddelande, det fanns inga varningslampor eller tendenser till vibration eller gnissel. |
|
|
Just gällande servicemeddelanden, sist min var inne på service var det 300 mil kvar i iDriven, de mätte och justerade upp till 2500 mil. Har dock bytt skivor och klossar efter 2800 mil, skivorna hade slagit sig. |
|
| Iggenman: Jag antar att du gjorde det på Lidingö. Vad tog de för det jobbet? | |
|
Alltid @Turborulle! 😉 Minns inte nu.. fick skivor på garanti från handlaren i Borås. |
|
| Hn: enligt PS ska det vara minst 40% kvar på skivor och belägg vid köp. Alltså bör ÅF stå för kostanden för skivor och belägg.., om du nu inte kört exceptionellt mycket första två månaderna? | |
|
NGV11: Tack för info, hade glömt bort 360-checklistan! Nu ser jag att det står Bromsbelägg funktionsdugliga (minst 40% återstående beläggtjocklek). Bromsskivor funktionsdugliga (minst 40% återstående materialtjocklek). och det borde bli svårt att hävda att så var fallet för två månader sedan om de är slut nu. Tror min körning begränsar sig till 150 mil, merparten Essingeleden i rusningstid. Blir ett brev till ÅF ikväll. |
|
|
Som referens kan du ju alltid ta min 750...21k mil på mätaren och den är en TUNG jävel till bil som ibland går hårt men oftast inte. Original skivor runt om. Nu kanske det ändå snart är dags att byta men dom har ju levt länge. Om det som BMW idag monterar på sina bilar bara håller 3600 mil så får man nog börja tänka om vad det gäller ordkombon BMW och Premium..... Köp från Tyskland eller om det fortfarande går utan tull och moms från UK, det blir billigare än att köpa på valfri butik i Sverige, tyvärr. Bytet borde man som nomalhändig klara på uppfarten när vädret tillåter eller på en GDS. Niklas Fransosen |
|
|
SuperPer: Tror absolut inte du behöver byta skivor fram, jag fick besked av min verkstad vid en kontroll i samband med att garantin gick ut, att framskivorna var lite rostiga och delvis ojämna. Slut kan de absolut inte vara efter så få mil. Anledningen är ju samma som du upplevt, att man inte bromsar lika ofta då man vill ha återvinning av el. Efter att ha börjat bromsa rejält då och då så ser de nu helt OK ut, och har aldrig heller haft problem med bromsobalans eller liknande. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Jag tyckte också att det lät orimligt att skivorna skulle vara slut, de är inte rostiga heller. När det gäller det metalliska svirret från bakhjulen så är det kvar. Låter mest vis start och upp till 15-20 km/h. Jag betalade 1400 kr för ingen hjälp alls kan man säga. Hur som helst så åker jag runt och gnäller, ingen vidare bra reklam för BMW. | |
|
SuperPer: Lyft upp bakhjulen, snurra och försök förstå var ljudet kommer ifrån. Kan vara nåt skräp som lagt sig emellan som tidigare beskrivits. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Jag har haft det också. Inte ovanligt med stenar som fastnar mellan skiva och bromssköld eller kring bromsoken. Kraftiga svängar till höger och vänster, köra runt i cirklar, backa, bromsa, gasa, bromsa, backa. Efter en stund släpper det, men om någon såg vad man höll på med på en lite större parkering så tror de väl att man är påverkad. | |
| Bromsar är ju hyffsat viktiga så jag tog en sväng förbi Bilprovningen och frågade om de hade någon åsikt om bromsskivornas skick. De (två bilprovare) hissade upp bilen och kollade från in och utsida, bak och fram. De hade inga anmärkningar what so ever och menade att det var många inbromsningar kvar innan de skulle behöva bytas ut. När de sedan körde ut bilen så kom det.. "oj vad det gnisslar från bakvagnen" :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.