|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta ner mig efter min 325 E90 -05 blev påkörd och ev blir inlöst av FB. En äldre 130 med samma motor (n52) vore det självklara valet, nån N53 vill jag inte ha. Men fler jag pratat med säger att 1 serien med 6an inte är lika välbalanserad (famtung och understyrd) som med en 4a. Läste här om lite 1or, och blev mörkrädd när man läser om alla trasiga kamkedjor, rasade motorer mm, men jag har inte hittat nåt specifikt om N20 motorn, och om den har några problem. Sen undrar jag vad Sportautomat S2TBA är för låda ?? Bilen jag kikat på är absolut fullsmetad (se länk) är det nått annat av detta som ställer till problem. Bilen jag länkar till har varit demobil och haft 5 privata ägare, så den är inte aktuell, men jag tänkte om man hittar nått liknande. Länk | |
|
Långt ifrån fullsmetad :)möjligtvis bra utr N52k motorn i 130 lci är nästintill skottsäker E81/E87 lci kom april 07 Det är 4orna som har problem med kamkedjor, ej 6or Vet nu inte vilka så kallade experter du pratat med :) |
|
|
Tack för svaret =) Kanske var lite otydlig i min fråga, huvudfrågan gällde N20 motorn i 125i -13, och den är väl 4 cylindrig ?? Och har den samma problem som övriga 4 or ?? 130 har alltså inte N53 motorn efter 07 ?? Gäller samma för tex 330 07- ?? |
|
|
Inte innan heller, innan facelift har den enbart n52 Efter facelift n52k, rätta mig någon om jag har fel Vet tyvärr inte hur de ligger till med 330 |
|
| N20 är fyrcylindrig | |
|
Kollade lite bilar på blocket, 330 har N53 från 07- Nån 130 nyare än 07- finns inte till salu. |
|
|
De finns inte många 130 lci till salu här hemma, de dyker upp ibland De tog mig ca 5 månader innan jag hittade en i Tyskland i höstas Och de är väldigt ovanliga där oxå, Jag hittade en sen E87 130 LCI som är uttagen 17 dec 2009 Alpin vit, svart skinn, M-paket, manuell Eisenmann slutburk 18"Motorsport fälgar, cic hårddisk navi professional Blåtand, hifi professional DSP, PDC fram /bak, sollucka, internet, aktiv styrning osv, endast 2ägare (inom samma familj), endast servad hos aukt bmw åf Grymt rolig bil att köra, gokart känsla, faktiskt roligare att ratta än min gamla m3 cab 2006 INDIVIDUAL, men å andra sidan 2 helt olika bilar Tycker du ska satsa på en 130, du blir inte besviken, helst då LCI Lycka till |
|
| Kollade på Tyska 130, tyvärr går det inte att få fram chassinummer så man kan kolla upp bilen, men jag noterade att bilar från 07- har lägre uppgiven bränsleförbrukning 0,83 mot 0,92 för de äldre (manuell) | |
|
Några bilder på pärlan Länk LCI har lite billigare årsskatt oxå Jag betalar 2252 kr, medans en icke lci ligger på ca 2900 Skulle du hitta en vettig i Tyskland så är det bara att be om VIN nr till bilen |
|
|
Hmm, låter som en trevlig bil =) Vad står det om du kollar motorn på din bil Länk ?? |
|
| N52K | |
|
Tack, Betyder det att man slipper strulande spridare och högtyckspumpar som på N53 ?? I så fall spanar jag vidare på 130, även nyare än 07- om det dyker upp nån.. Har haft 6 cylindrigt hela livet, och fortsätter gärna med det. Min N52 i 325an har gått problemfritt i 31" mil och spinner fortfarande som en katt, men mindre bil med mer effekt skulle inte skada. |
|
| Ja, inga strulande spridare, det är inte direktinsprutande på LCI | |
|
Är du på jakt efter en manuell eller automat? För mig var den manuella, den enda gällde! |
|
|
Samma här. Åker i en automatväxlad dieselbil hela dagarna, så nått kul vill man ha när man tar ut pärlan på söndagarna. Sen måste man ha manuell när det bjuds på is att åka på (mitt nicknamn) Det går inte att åka på tvären med automat. |
|
| Provkörde en 130 med M utrustning idag "En sån ska jag ha" =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.