|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Ny förmånsbil ska så småningom beställas och jag behöver era åsikter på vad det ska bli. Reglerna för vilken bil jag får ta är inte många, men den "bör" inte kosta mer än 650k.. Jag vill dock personligen max hamna på 10k i förmånsvärde. Jag står i valet just nu mellan: - Välutrustad a35/cla35 amg - Mindre utrustad cla45 amg - Mindre utrustad rs3 - M2 (Dock osäker på bakhjulsdrift, ska köras på vintern också är det tänkt) - 135i. Jag har varit runt och kikat på alla bilar och tyckte A35 SEDAN var oerhört attraktiv. Tyvärr finns SEDAN enbart i A35, vill jag ha A45 så lär jag ju gå på en "vanlig" A-klass Hatchback(Gillar INTE den). Ska läggas till att jag dessutom inte alls gillar CLA45 lika mycket utseendemässigt som A35 sedan.. Audi rs3 - älskar exteriören, men interiören går inte att jämföra med mercedes.. Hemst tråkig(enligt mig). Bmw m2 - Bakhjulsdrift, varken jag eller frugan är egentligen speciellt sugna på det, men kanske snyggaste bilen av dem alla! 135i - Kanske ligger sist på listan just nu, tyvärr. Jag misstänker jag att jag tyvärr kommer trötta på A35´s och 135i´s 300hk när jag vet att jag hade chansen att välja en 45, rs3, m2 osv.. Eller vad tror ni? Är ett I-landsproblem deluxe, men ändå oerhört svårt. Jag vill jättegärna höra era åsikter och erfarenheter om dessa bilar och vad ni skulle ha valt. Alla åsikter mottages med gladligen! | |
| Bakhjulsdrift går bra vintertid. Elektroniken räddar det mesta. Ta en M2 om det är den du helst vill ha! Har du med malusskatten i dina kalkyler? | |
| Det är inga problem att köra bakhjulsdrivet om man har ordentliga däck (läs dubbdäck). Däremot om du tänkt dra släp eller liknande så är skillnaden enorm mot 4wd. Utan det och så länge du bor i plogade trakter så funkar rwd helt klart. | |
|
Malusskatten är med! Det låter ju bra, bor i stockholmsområdet, så är nog inga större problem med vinterkörning egentligen, men ibland blir det så klart resor norrut i vårt avlånga land. Men är också väldigt sugen på mercedes, tycker dessa också är väldigt snygga och interiören slår nog m2'an tyvärr! Men räcker 306hk?(A35) Är ju såklart en ekonomisk fördel i det men är ju rädd att man ska efter 5 månader inse sitt misstag med att inte ta en värre. Men sedan'en är ju såå snygg! Älskade verkligen den från alla håll! |
|
| Som flera sagt, inga problem med RWD! Sen gällande effekten så kan du ju bara själv svara på om det räcker! Klart att 300 hk i en relativt liten bil räcker, men om man köper sådana här bilar så köps de mycket pga känsla och då är det inte alls säkert om det räcker med bara 300 hk. Bara vetskapen att det finns ett värre alternativ och att det var på bordet vid förhandling skulle kunna göra att det är lika bra att löpa linan ut. Men åter, det är bara du själv som kan avgöra det! Jag valde det starkaste alternativet till min treserie touring trots att det var mycket pengar mellan näst starkaste och starkaste. Jag har aldrig ångrat mig och om jag hade köpt mellanmodellen så hade jag troligen bytt bil igen för länge sen. A45 är ju jäkligt hård och även M2 är grym.. Finns en rs3 i närområdet som jag lyssnat på när ägaren öser på och den låter grymt! Men interiören är ju inte riktigt lika het om man säger så. | |
|
M2 går utmärkt att köra året runt men man får ta det rejält lugnt under vinterhalvåret även med dubbade vinterhjul. Själv hade jag dubbfritt och det var lite trixit att komma iväg om det är halt. Det andra jag tänker på är om du kan/orkar leva med en såpass hård bil till vardags. Vet ju inte vad du kör idag men det är inte varje dag man är på lekhumör utan endast vill transportera sig. Själv gillar jag en bestämd känsla mina bilar men M2:an var väl gränsfall för min del. Men det är en riktigt spännande shortlist du har där, prova så många du kan och lycka till! |
|
Transocean |
Jag tycker du har redan svarat din egna fråga själv.... A 35 definitivt. |
| Om jag ofta körde norrut till/under snöiga och isiga förhållanden hade jag allvarligt övervägt fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift. Kör själv m2 året runt. | |
|
Lägger min röst på RS3 Sedan. Känns mest komplett och lite diskret. Tycker att interiören är clean, speciellt när man kör ned mitten-skärmen. Ser lyxig ut med ljus klädsel. |
|
| M2 med dubbdäck:-( | |
| M2 med dubbdäck blir halt även på barmark... | |
| Jag har friktionsdäck och klarat mig 4 vintrar utan problem. Är sällan norr om Åre, men ofta norr om Stockholm. Låter konstigt att M2 vintertid skulle vara sån stor skillnad. | |
| Tror m2, på gott och ont, är mer "nervös" än 235. Vad jag menar är att det sannolikt är klart mer vilsamt att köra längre sträckor på isiga och snöiga vintervägar med en framhjuls- eller fyrhjulsdriven bil än en m2:a. Körning på ojämn och spårig isbark gör jag hellre i en annan bil än m2. | |
| Hade valt 540i (sedan alltså, ej xD) eller M340i sedan. | |
| A45-S AMG så klart, man vill ju ha så mycket prestanda som möjligt för stålarna ;) Fräschast i gänget också. | |
|
Tesla Model 3 Performance -- fjalar |
|
| Varför inte helt nya Golf R Mk8 eller S3 8W? (som alltså lanseras senare i år)? A-klass W177 kom våren 2018, så den är redan halvvägs till första faceliften. | |
| Röstar på m340i eller a45s. A45an verkar vara otroligt rolig utifrån tester, kika på automanns recension på YT tex. M340i en perfekt allrounder. | |
|
Hej igen allihopa, Tack för era svar och åsikter! Jag har varit runt och klämt på alla alternativ och även provkört några av dem. Men jag tror nästan jag kommit fram till vad det blir :) Med lite företagsrabatter så lyckades jag och en bekant (som jobbar på mercedes) bygga ihop en CLA 45s Shooting brake med ändå helt okej utrustning, mycket utrustning som ingår i dennes "standard-utrustning". Stod tillslut mellan den och m2an, men sambon fick även komma med lite åsikter och hon tyckte att bakhjulsdrift och coupé blev lite för sportigt och opraktiskt.. "För sportigt" få hon stå för själv, men att den är lite opraktisk kan jag faktiskt hålla med om då detta kommer vara vår enda bil. Man vet ju aldrig, vi är ju ändå snart 30 så om det skulle behövas en barnvagn om ~2 år så är ju inte m2an så jättebra alternativ ;) Vad tror ni om detta val av bil?^ Förstår att många av er skulle föredra Bmw i detta forum (jag också i många fall).. |
|
| En trevlig kompromiss:-) | |
Transocean |
När man låter en annan att välja för sig väljer man inte det man vill ha. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.