|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har kikat på att införskaffa mig en BMW 118i F20 med b38 motorn samt automatlådan. Riktigt trevlig bil med hyfsad bra bränsleförbrukning kombinerat med körglädje samt att den ser ju riktigt snygg ut med. Kommer att användas som pendlarbil till och från jobbet mestadels motorväg/landsväg. Min fråga till er är om det är något man ska kolla efter med just b38 motorn eller något annat man ska kolla på. Vanliga fel ? Hur är driftsäkerheten ? eller något annat som man inte tänker på. // Marcus | |
|
Hade en sådan bil för några år sedan - var väldigt nöjd med den! Väldigt trevlig kombo med automat samt 3-cyl bensin. Enda problemet med den var att ena strålkastarspolaren fastnade i luckan. Men det fixades på garantin. Den är inte riktigt så snål som på pappret - räkna med ca 0,7L/mil om du kör mycket motorväg. Däremot är den mycket snål i stadskörning - ungefär 0,7L/mil tar den där. Finns väldigt många bilar ute så välj gärna en med M-paket så får man de sköna sportstolarna. |
|
| Hur mycket mer får man ge för en sådan istället för en 116i -15? Också 138hk väl, men fyrcylindrig motor istället. | |
| Finns ingen anledning att välja fyran som jag ser det. Den extra cylindern gör inga storverk ändå. Trean låter faktiskt mysigare, dessutom får man faceliften. | |
| Dricker den verkligen 0,7 på motorväg ? Låter som att det är för mycket men vad vet jag. Ligger oftast runt 100 km/h. Annars riktigt fin bil och är riktigt sugen på att slå till på en. | |
|
Jag tänkte mer på att det är samma bil, får man mer genom att betala för en nyare? Har en kompis som haft en 116i -15 och han hade nog en förbrukning blandad på 0,7l/mil. I 100 km/h lär den dra ~0,6 l/mil. När man säger motorväg menar man nog mer 120-140km/h istället för 100km/h. I 100km/h drar min bil 0,7l/mil. |
|
|
@grelle, 118i före årsmodell -16 hade en fyrcylindrig 1.6liters motor på 170hk. Däremot så var 116i på 136hk (också 1.6 liter). Min grabb köpte en 118i M-sport för några månader sedan och jag måste säga att motorn är riktigt trevlig. Bra vridmoment och även kul att varva lite. Vet inte exakt förbrukning men han påstår att den är decilitern snålare än hans förra 116i (med 122hk motorn och 2.0l cylindervolym!). Man blir helsnurrig på BMW:s, beteckningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.