|
|
|
|---|---|
|
Hej, nu har jag fått ett fel på bilen som jag inte blir klok på. Nu vore jag tacksam för er hjälp. Det gäller en 530 e61 2007. Det började med att min baklucka inte gick att stänga. Bilen är utrustat med automatisk stängning så det ska bara vara att trycka på knappen. Luckan rör sig nedåt i normal takt och smäller igen sista biten. Dock "hugger" den inte tag i låset. Det är som att den studsar i bottenläget eller att låset inte drar igen ordentligt. Bakluckan "studsar" sedan upp en liten bit och stannar där. Jag har provat att byta både själva låset på luckan med aktuator men ingen skillnad. Microbrytaren/handtaget är också bytt. Kablaget på (vänster sida) är bytt någon gång och ser fint ut. Jag har mätt upp kablarna mellan den skarven i taket och låset, det tycks inte vara kabelbrott där i.af. Någon som vet vart dessa kablar tar vägen sen, till säkringsboxen i handsfacket? Något som kan vara av intresse är att jag upptäckte fukt på den bakre säkringsboxen. Det hade läckt in vatten där och en del kontakter var ärgade. Alla säkringar och kontakter plockades ut och gjordes rent med kontaktspray. Torkades och blåstes rent med tryckluft. Ingenting jag gjort har förändrat felet, det är precis samma symptom. Efter några försök kan jag i alla fall smälla igen luckan och den förblir låst. Jag har inga andra fel på bakluckan och tror således inte att detta beror på kabelbrott.. Är det någon som har några tips? Vad har jag missat? Finns det någon modul som styr luckan, och var sitter den? Batteri är nytt och friskt, bilen används dagligen. [Att kalla någonting för idiotsäkert är att underskatta idioternas genialitet!] | |
|
Ingen som har några idéer? Jag har hittat oljesöl under pumpen/behållaren till hydrauliken. Nivån är under gränsen, Så ny olja beställd. Får kika närmare på exakt var det är som läcker. Hoppas påfyllning ger någon förbättring. Har någon erfarenhet av läckande pump? Vad blir det för symptom? [Att kalla någonting för idiotsäkert är att underskatta idioternas genialitet!] |
|
|
Dagens uppdatering: Oljenivån för hydraulpumpen var låg, så den fylldes på idag. Efter det öppnade/stängde jag luckan några gånger, vilket ska lufta systemet. Möjligtvis stänger luckan lite hårdare nu, men problemet kvarstår. Luckan går i botten men studsar upp en liten bit och vägrar låsa sig. Om jag hjälper till och trycker till luckan sista biten så går den i lås. Jag blir inte klok på detta och har fått helt slut på idéer nu. Någon annan som har upplevt något liknande? Alla vilda gissningar mottages tacksamt. |
|
| Det brukar sitta en metallpinne på ett bleck som fästes med 3 eller fyra skruvar i karossen, som bakluckans låsanordning skall gripa tag i. Om du lossar på skruvarna brukar man kunna justera läget på metallpinnen. Testa det och om det går flyttar du metallpinnen och bleck uppåt tills bakluckans låsanordning kan gripa tag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.