|
|
|
|---|---|
|
Har precis sålt min 520 Touring och ska köpa bil. Går i tankar om att skaffa en E46 M3 Cab som daily driver för att ha kul på våren/sommar/höst (och pina mig på vintern. Min budget är 150.000 eller 200.000 tops. Fokuserar på 330CI eller 325CI. Vad säger ni? Är det generellt bilar som har körts hårt och misshandlats (eftersom de lämpar sig för sportig/buskörning)? Vill gärna ha en klassiker fast jag vet att det kan ge mer problem än en nyare. Står i valet och kvalet om jag ska satsa på en sådan. Är de mycket dyrare i underhåll? Är E46 motorn pålitlig eller problematisk? Ge mig alla era tips, tankar och idéer. Mina andra alternativ är: 2) BMW Cab 135Ci-09 3) Ännu en touring men nyare, kring 2017 som kommer att sjunka i värde som en sten. | |
| 2001-2007 ska det stå i rubriken. My typo. | |
|
tillägger att jag söker - svensk såld - gärna M3 men inget absolut måste - har sett att priset spänner från 80t till 200t (handlare i övre gränsen) !!?? |
|
|
M3 e46 är rätt stor skillnad mot en 330Ci eller en 325Ci som du oxå nämner i texten. Vilken är det du vill ha? 330Ci är ju mer kul än 325 men inte lika kul som en M3 så klart. Största skillnaderna mellan M3 och mer vanliga 3-serie lär vara försäkringen och när nåt går sönder. M3 som är så pass gamla har nog körts rätt hårt minst ett antal gånger i alla fall men de är byggda för det även om dom inte tål vad som helst. 330 är även den riktigt kul att köra mer inspirerat med, i synnerhet med M-chassit. Merparten av dessa har nog körts rätt hårt med ett antal gånger. Har ingen erfarenhet av motorn i varken M3 eller 325 men tycker att motorn i 330 är en mycket bra maskin. den har en bra karaktär, den låter bra om man byter avgassystem och den är relativt driftssäker. Men alla dessa börjar som sagt var bli till åren och då är det mer skick och underhåll som avgör. M3 kanske har vårdats något mer ömt som en entusiastbil men det finns även fina 330 som vårdats ömt, jag har en :-) Du måste nog kika på några och se vilken bil som ser bäst ut, har bäst historik och som ligger mest rätt i förhållande till din budget och vad försäkringen kostar och inte så mycket på exakt vilken sort det blir eftersom det är en cab du letar efter så spelar maskinen mindre roll anser jag. Det är glidarbilar egentligen. Niklas Fransosen |
|
| Sv såld lågmilad M3 cab för 200k lär inte hända. Det saknas 100k där. Så det är nog de mindre motorerna du får sikta på. | |
|
Jag sålde min M3 cab SMG 2006 INDIVIDUAL med 7500mil i augusti förra året till Holland Köpte den våren 2011 med 4400 mil hos bmw München niederlassung Hade den i över 8 år Jag fick strax över 300 000 för den |
|
|
Finns inga m3 e46 2007 De tillverkades till juli 2006 Min gamla var tillverkad i mitten av maj 2006 och var en av de sista 45 st tillverkade |
|
|
Jag nöjer mig med en 330 som enligt uppgift är en mycket fin maskin. det som oroar mig mest med M3:orna är att 95% av det som kommer på Blocket är direktimport vilktet resulterar i ca dubbla försäkringskostnad. Det har jag inte lust med. Ringde runt och blev chockad av skillnaden mellan en M3 svensk såld och en direkt importerad och begrundelsen är att "man inte vet något om bilens historik" vilket är BS i alla fall om bilen importerats från Tyskland idag kan man ta ett Carfax, försäkringskillen höll med men de bibehåller sitt höga pris i alla fall. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Bianca Nja där har du fel. 2006-08-24 är sista M3 E46 tillverkad, det är över 1000 M3 E46 tillverkade efter mitten maj 2006 |
|
OK. jag tror jag satsar på en 330xi fyrhjulsdrift 2008 det enda tveksamma den har gått 21000 mil det är en 3 liters motor. Kommer jag bli besviken, vad tror ni? |
|
| Jörgen, där ser man, jag hade ex14800 i vin och trodde sista tillverkade var ex14845 för Europa marknaden | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Bianca, jo, EX14845 är ju sista i den serien, tillverkad 2006-08-21. I ditt första inlägg skrev du inget om Europamarknaden. Det kom i sista, nu är det inte rätt heller, för du glömmer de med RHD, PM98255 är sista där med ratten på fel sida. Din var 45e sista av LHD och Europa :) |
|
Vwclaes Jag hade samma premie som en Svsåld |
|
|
Carfax ger jag inte mycket för Däremot servicehistory by VIN som man kan jämföra med bilens service bok och se om Datum, stämplar, miltal osv stämmer |
|
|
Bianca skrev: "Jag hade samma premie som en Svsåld" Hej Bianca, vilket försäkringsbolag hade du? |
|
| Folksam | |
|
Hade månadsbetalning April-Okt Därefter avställd |
|
| Helförsäkring + tillägg | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.