|
|
|
|---|---|
| Hej! är ny i detta forum! är det någon som vet mellan tumme och pekfinger vad kostnaden kan bli vid byte av generator på en BMW 540-96 som jag har fått ärva, är det värt att lägga ut dom pengarna, bilen är i gott skick förövrigt! Mvh Per | |
| Absolut den bilen ska du vårda, Ta ut generatorn, det finns en beteckning på den. Har du bilelfirma i närheten ta geneartorn dit så kan dom provköra och se felet, kol går att byta. Har bilen gått många mil så skulle jag ringa skroten. Hoppas det ordnar sig för dig | |
| Hej och Tack för svaret! bilen har gått 30000 mil, jag tänkte mer på vad det kan kosta ca att få det ordnat på en verkstad om jag skulle köpa en begagnad på tex bildelsbasen? jag har varken kunskap eller garage/ verktyg att göra det själv! är det en invecklad historia att plocka bort generatorn och ersätta den? / Per | |
|
Du måste ha verktyg, så invecklat är det inte, Det sitter en rem runt remskivan på vevaxeln som driver vattenpump-generator-styrservo, den har en spännrulle som du måste avlasta för att kunna ta bort generatorn efter att du skuvat lös den, sitter med ? två bultar. Har du ingen erfarenhet el verktyg avstå. Du måste ha din generators beteckning-serienummer så att skroten kan skicka en likadan, risken är stor att du får fel generator annars. Vad det kan kosta att få hjälp beror på vem och vart du ringer, ingenting jag kan svara på. Kanske någon annan här på forumet kan tipsa om lämplig verkstad där du bor. |
|
| Jag tycker att du skall köpa en renoverad generator och inte en begagnad, då det sannolikt är både kol och "rotorn! som kolen glider mot som behöver bytas när bilen gått så långt som 30 000 mil. | |
| Det verkar som att det här är den rätta? Länk | |
|
Tyvärr kan det vara olika varianter på generatorer är min erfarenhet, mycket utrustning ger en större generator. Jag tror din bil har en större än 90A. Vad säger realoem du ska ha? Utgå från chassinummer. Själva generatorn är inte många skruv och muttrar för att byta, jobbet är alla prylar som kan vara i vägen. Men en vettig mek borde fixa ett byte på en timme eller två kan jag tycka. // Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.