AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
670

12v uttag BMW 525i 2009 stängs av

När jag stänger av motorn så kopplar uttaget i baksäteskonsolen ner och strömmatningen försvinner förstås.
Jag vill gärna att den är på så juag inte tappar ström till diverse förbrukare bara för att jag stänger motorn.

Ska det vara så och går det att ändra på?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, håller fullständigt med! Upplever samma sak. Jag har sett att någon kopplat om i säkringsdosan men jag skulle hellre koda funktionen. Har inte listat ut detta ännu dock.
Återkommer om jag kommer på något. Jag har nyligen köpt min e61 och har ännu inte lärt mig vad varje ECU gör. Kan det vara CAS som sköter detta?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Jag upptäckte till slut att det går att få ström till uttaget även om motorn var avstängd.

Genom att trycka på startknappen utan att ha bromsen nedtryckt så kommer man i ett läge där strömmen kopplas på.
Då kan man i alla fall få igång musik eller bluetoothmanicken utan att motorn går.

Inte helt perfekt men bättre än ingenting...
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja så är det ju men man vill ju ha den konstnt. Bilen inne på garantilagning av rost just nu men jag ska kolla om det går att koda på något sätt när jag får tillbaks den.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Risken med att ha ström konstant ur uttaget är väl att om man inte tänker sig för så drar batteriet ur?

Även om man har bilen igång på "radioläge" eller vad man ska kalla det för så stängs ju även det av efter typ 15 minuter. Och det är med all säkerhet för att spara batteriet.

Niklas

Fransosen
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja precis men tex på mina e39:or så har jag konstant ström och det är mycket praktiskt att kunna ladda sin telefon när man står med avstängd bil.
Men självklart kan man inte lämna några kraftigare strömförbrukare på i bilen.
Men att ladda typ ett headset eller liknande drar ju försumbart.
Jag vill ha valet, på egen risk ;-)

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Jag upptäckte till slut att det går
att få ström till uttaget även om
motorn var avstängd.

Genom att trycka på
startknappen utan att ha
bromsen nedtryckt så kommer
man i ett läge där strömmen
kopplas på."

Tändning läge 2. Då är alla (el)förbrukare på/tillgängliga. Inte så bra att stå så, drar mkt från batteriet.

Har kopplat uttagen över ett relä så att man med en omkopplare kan välja om man vill ha konstant spänning eller "som standard".

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.