AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.046

Rasslande/skärande ljud N45B16

Pu
60
Puttes90
525ia -03
Hej!

Jag har en BMW 116i -04
Jag har fått ett problem med min bil som gör mig lite nervös.
När jag håller jämn gas över 80 km/h så kommer ett skärande/rasslande ljud från motorn.
Jag trodde först att det skulle kunna vara kamkedjan som börjat ge upp, så den bytte jag. Det var tur, för när jag lyfte på ventilkåpan så kuggade kedjan över.
Kedjan med tillbehör är nu bytt och fungerar som det ska. Däremot så är ljudet fortfarande kvar.
Står bilen still och jag varvar upp den till 2500-3000 rpm så kommer ljudet då också, så jag tror inte att det har med hastigheten att göra.
Jag misstänkte ett tag att det skulle kunna vara spännaren till multiremmen, men ljudet kommer inte där nerifrån.
Jag tycker att det låter som att missljudet kommer uppifrån motorn. Alltså inte från någon sida, och inte heller nere mot remmen eller remhjulen.

Är det någon av er som kan ha någon idé om vad det skulle kunna vara för fel?

Ska kolla om jag kan få hjälp att filma så kan jag lägga upp en video här.

BMW mach frei!! Wenn sie arbeiten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lager i generatorn?

Hur långt har bilen gått?

Lokalisera ljudet med "motorstetoskop" (finns hos Biltema mm) eller en lång skruvmejsel som du sätter skaftet mot skallen framför örat och sedan "petar på" misstänkta punkter eller närheten av dem - tänk på att du inte sätter spetsen mot rörliga delar...
Då brukar man kunna ringa in varifrån missljudet kommer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pu
60
Puttes90
525ia -03
Bilen har precis passerat 22.000 mil. Så den har ju gått en bit, samt har den ett par år på nacken.
Jag ska se om jag kan lokalisera mer vart ljudet kommer ifrån.
Jag tycker inte att det låter som generatorn, men har inte uteslutit den tidigare så ska kolla på det också. Tack för tipsen.

BMW mach frei!! Wenn sie arbeiten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.