|
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte min X1:a i höstas och har noterat att bilen börjar vibrera märkbart när jag kommer upp i ca 80km/h. Om jag inte belastar motorn alt släpper gasen eller frikopplar så försvinner vibrationerna. Är det någon som vet eller har/haft liknande problem och isf vilken åtgärd behövs? Bilen kom nyservad från bilhandlaren och har 6" mil på mätaren nu. Tacksam för svar | |
| Sannolikt bara balanseringsvikter. Beroende på hur mkt fel det är så kan det dyra upp och försvinna i precis vilka hastigheter som helst. :) | |
|
Jag tror också det är däcken. Sitter originaldäcken på? isf byt dem och till icke RFT. Hjullagren är också en svag punkt på dessa modeller. 6K mil innebär troligtvis att bilen stått en massa och det är inte heller bra. |
|
|
Jag tycker dock inte att du skall byta bort RFT. Det där att de är så dåliga är bara en seglivad myt numera. På det stora hela gillar jag inte förändringen med RFT-däck, utan vill hellre ha vanliga däck med reservhjul, men det hör inte hit. |
|
|
Det som talar emot att det är däck/obalans i dem, är att du skriver att vibrationerna försvinner när du frikopplar/släpper gasen. Spontant låter det mer som ett problem i transmissionen. Har du x-drive? Kan du härleda vibrationerna från fram- eller bakvagnen? Om så är fallet - skifta plats på fram- och bakdäck och försök känna om vibrationerna då flyttat sig fram eller bak (beroende på utgångsläge och resultat av skiftet). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| AlexanderK: Det jag menade om däcken var att han skulle byta originaldäcken som då är mer än 10 år gammal och troligtvis ganska sliten, torra och allmänt slut. | |
|
Tack för er feedback! Jag har inte X-drive men får ändå känslan av att det är motor/drivlina Som spökar eftersom vibrationerna minskar kraftigt om jag släpper gasen alt frikopplar. Sjukt irriterande! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.