|
|
|
|---|---|
|
Kan någon föklara för mig vad diffen är till för, har läst flera olika inlägg jag fick fram när jag sökte, men det verkar som om flera tycker att man har diffat när båda hjulen släpper om man stämplar och även tvärtom så nu undrar jag vad som gäller Diffat = ???? *Allt eller inget* | |
|
Differential = tillåter hjulen att rulla i olika varvtal. Lite slarvigt brukar differentialbroms och differentialspärr kallas "diffat""diff". Lite bakvänt men så är livet. Ren differential brukar i bland kallas öppen diff. Finns många klurigheter när det gäller begrepp tex skruv/bult, skruvfjäder/spiralfjäder vanliga begrepp som till och med bland proffs benämner fel allt för ofta. W |
|
| Diffen skapades för att gamla tanter skulle kunna ta sig upp för hala backar:-) | |
järnet |
Nej, möjligen för att gamla tanter (och även andra) skall kunna köra annat än rakt fram. Just när du skall upp för hala backar kan det vara bra att inte ha en diff. När du svänger så rullar hjulen som sitter in mot den mindre radien långsammare än de i den yttre. Om inte bakaxeln skulle tillåta det (= ingen diff) så skulle det inte vara så kul att köra den bilen. |
| Fattar inget av vad du skriver, vet bara att min gamla mamma hystar i diffen i snöigt motlut. I min värld har diffen alltid inneburit att kraften fördelats mellan drivhjulen, men jag kan ha fel. | |
| Eller är jag möjligen inne på diffspärr? Åk själva ut till kilen på kräftskiva i oktober, så får ni se hur lätt det är att hänga med. :-DDD | |
|
Differential är egentligen den kugghjulsväxel som omvandlar kardanaxelns rotation till hjulaxlarnas rotation. En olåst eller obromsad diferential fördelar automatiskt kraften till det hjul som har minst motstånd (om ett hjul spinner har det litet motstånd!). När man slarvigt säger att bilen är diffad menar man oftast att bilen har en differentialbroms (diffbroms). Diffbromsen ser till att en del av kraften alltid fördelas till det hjul som har mest friktion om det andra börjar snurra (ex 25%). Det gör att bilen får mer grepp när det är slirigt underlag. Men samtidigt gör detta att bilen kommer att sträva mer rakt fram än en bil utan diffbroms. Hade diffen varit låst skulle bilen mycket ogärna sväng även om du vred på ratten. Det märker man om man kör terrängbilar som har riktiga diffspärrar (båda hjulen snurrar lika fort hela tiden!). Det fungerar dock bara i terräng eftersom mindre friktion mellan däck och underlag gör att hjulen kan spinna mot underlaget. Skulle bilen köras på högfriktionsyta (läs asfalt eller betong) skulle en låst differential göra att man knäckte hjulaxlar, diffens kugghjul mm. pga att påfrestningarna skulle bli enorma på differentialen och hjulaxlarna om båda hjulen tvingades att snurra lika fort om man svängde med bilen. Puh! Ett långt svar! Läs mer här eftersom det finns mer att säga om diffbromsar och diffspärrar: Länk Mvh |
|
|
Det går att köra bilar utan differential på gatan. I streetracekretsar är det ganska vanligt. Visserligen är bilen ovillig att svänga, men det är ju inte det man håller på med. En del svetsar ihop differentialdreven med varandra (ESAB/AGA/Kemppi-diff) för att på ett billigt sätt få båda hjulen att snurra när man kliver på gasen. |
|
järnet |
Med själva ordet differetial menar man väl, i bilsammanhang, att bakaxeln är konstruerad så att den medger differetierad rotationshastighet mellan de olika utgångsaxlarna från bakaxeln? Sedan kan man spärra denna funktion (diffspärr) eller, som Johan skriver, bromsa de utgående axlarna (en i taget) för att behålla en del av differtialeffekten men samtidigt undvika dess naktdelar. Eller.....? |
|
Så alltså har de flesta nyare bilar diff. *Allt eller inget* |
|
|
Jensclaudius ALLA har diff, men alla har inte diff-broms/spärr |
|
|
Alla bilar är utrustade med differentialväxel*. Denna växelkonstruktion utvecklades redan år 1828 av den franske ingenjören Onesiphore Pecquer och har förmodligen använts på bilar i alla tider. Rätta mig fordonshistoriker om jag har fel. Vissa bilmodeller är dessutom, som redan nämns, utrustade med differentialbroms som standard eller som extra tillbehör. Sedan har vi terrängbilar typ Land Rover m.fl. som är utrustade med differentialspärr som används vid terrängkörning. *En differentialväxel består förenklat uttryckt av 2 st. drivaxeldrev ( Solhjul) monterade på utgående drivaxlarna samt 2 st. differentialdrev (Planetdrev) sammanbyggda med Kronhjulet, som i sin tur drivs av Pinjongen som är den ingående axeln i bakaxeln. Ulf W. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.