|
|
|
|---|---|
|
kan någon förklara vad det är för priser de uppger webben? börjar blir dags för oljeservice söker fram en Bavariaverkstad via bmw.se och får fram ett prisförslag på webben för oljeservice inklusive aktiv kolfilter 3513 kr. Kontaktar servicerådgivaren på Bavaria och får ett prisförslag på samma service på 5341 kr med hänvisning att priser på webben är bmw rekommenderade priser WTF! | |
|
De tillämpar nog ’Value service’ på webben. Har hänt mig med men då respekterade BMW Mölndal priset! /M Mina bilar: Länk |
|
| BMW:s priser på service framstår inte direkt som prisvärda, iaf inte det pris jag fick för att byta olja/filter, kupéfilter, luftfilter, dieselfilter och göra fordonskontroll. 9 463 kr ville dom ha... Som jämförelse servade en bekant sin Passat Alltrack nyligen, stor service inkl byte av olja i nån diff (el liknande), 5 200 kr fick han betala. | |
| För ett antal år sedan var jag lite bekant med en kille som jobbade på VAG, som förmedlade att de hade differentierad prissättning på samma jobb, beroende på om det var en skoda, vw eller audi. På skodan kostade servicen på den tiden typ hälften mot Audin. | |
|
Ja, så är det på BMW också. Jag har inget konkret exempel just nu mer än att utrustningstillägget Msport kostar väldigt olika beroende på vad det är för modell. De flesta tyska tillverkare brukar dessutom hitta på sådana dumheter ungefär samtidigt. Visst ni för övrigt att ca 1/4 av läderklädseln i en modern BMW består att behandlad galon, som preparerats för att se ut som läder. Drar man över materialet känns det rätt så galon-aktigt. Det är sådana delar som man inte naturligt kommer i kontakt med som numera är galon, typ stolsidor, nackstöd, mm. Också en sådan dumhet som de flesta tyskar införde ganska samtidigt. |
|
| @AlexanderK Tycker du att M-sport skulle kosta lika mycket för en 7-serie som en 1-serie? Det kanske ingår lite olika grejor? | |
|
Tydligt exempel. Hade en X5a och skulle boka service på Bavaria 2011-2012. Han sa att de gick efter timpris, jag frågade vad timkostnaden var ”2200kr för en X5a enligt listan” svarade han. Oj sa jag. ”Är det billigare timkostnad med en typ 3 serie?” ”Ja, timpris på 1800 på 3 serien” svarade han. Så beroende på modell var det olika priser. Lite märkligt upplägg. |
|
|
Det är samma sak med reservdelar, iaf på VAG. Jag hade en ny Passat som taxi och behövde byta bromsbelägg och då tipsade verkmästaren på märkesverkstaden om att jag skulle köpa belägg till en äldre Audi och klippa bort bromsvarningssladden för då passade de på Passat som inte hade elektrisk slitagevarnare. Han förklarade att det var normalt att ha högre priser på delar till nyare bilar för dess ägare var mer benägna att köpa originaldelar än de som hade äldre bilar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Exempel när du byter och uppgraderar biogastryckregulatorn på en VW Caddy som räknas som transportbil. Så kostar det typ 800 + moms på att programmera den på transportbilsverkstaden. Gör man samma jobb på en Golf tex så blir man hänvisad till personbilsverkstad och samma programmering kostsr 2300 + moms . Och detta inom samma VW koncern och plats. Bara ett exempel på att samma återförsäljare har rejält olika prissättning i samma hus beroende vilken dörr du går in i. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.