AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
579

Byta inställningselement i strålkastaren E39 2003,HJÄLP

Jag håller på att hjälpa en bekant att byta ut defekta/avbrutna ljusinställningselement i en strålkastare
med limmat glas ( angeleyes strålkastare) ,alltså dom som sitter på årsmodell 2001-2003.
Jag har gjort detta ett flertal ggr förut endast med hjälp av en värmepistol att värma strålkastarhuset så limmet blir mjukt. Jag började nu med att värma upp strålkastaren framför en byggfläkt och förde värmen ifrån en värmepistol runt kanten,men det gick inte! Då läste jag att bästa och smidigaste sättet är att lägga strålkastaren i ugnen på 70-75 grader ett tag för att värma upp limmet,men det släpper inte överhuvudtaget. Jag hade tagit hem flera uppsättningar av dessa inställningsdelar för att laga flera strålkastare jag hade liggande, så då provade jag på 2 st andra strålkastare jag hade liggande,och då släppte limmet efter 10 minuter i ugnen.

Jag vill minnas att han som äger bilen bytt ut strålkastarna,så alltså sitter det inte strålkastare som
monterats från fabrik,utan dessa är troligen "nyare"BMW original strålkastare av fabrikat Hella.
Jag kan inte hitta varken på den nyare eller dom äldre strålkastarna något om tillverkningsdatum som man ibland kan hitta på original BMW delar, men det är väl för att Hella har tillverkat strålkastarna.

Jag börjar misstänka att en annan typ av lim,typ sånt lim man limmar vindrutor med används till den nyare strålkastaren. Skulle gärna vilja veta om nån har nån info gällande detta, och tips om hur jag går vidare. Kanske det enda riktiga är att köpa ny strålkastare.

Mvh Thomas
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, ja de bytte lim på de senare tillverkade så de där går troligen inte att få upp.
Minns inte när exakta brytpunkten var nu men jag tror att det var höst 2002. Det står stansat tillverkningsdatum någonstans på dem. Jag har för mig att det är under/vid en av avluftningarna.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
2003 byttes limmet ut mot nått som inte går att värma loss. Har inte nån lösning men polaren på verkstaden har bytt ut justeringen utan att plocka bort glasen fråga mig inte hur.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det går att byta utan att lossa glasen, min bror har gjort det på vår gamla e39:a.

Man får ta upp en öppning i den svarta delen uppe på lampan, invid eller mellan justerskruvarna. Då kommer man åt och sedan får man limma dit delen man tar bort.

Minns inte exakt hur han gjorde och kan heller inte gå ut och kolla eftersom bilen i fråga gått till de sälla jaktmarkerna.... Men det går helt klart! Lite bökigt sades det men det tog honom inte mer är en timme eller så per lampa.

Niklas

Fransosen
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hittade en beskrivning i mina gömmor!
Sista två sidorna i denna PDF beskriver hur man gör med de "oöppningsbara"

Länk

Hittade också en beskrivning hur höjden sen ska justeras:

Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Lånar lite tråden här...jag har haft lite trassel med justeringen...finns det något lättare sätt att kolla tex mot en vägg och en höjdpunkt på väggen som referenspunkt? hur gör ni andra?
Vad jag förstår på beskrivningen så måste man först hitta någon punkt på linsen och sedan justera 52 mm, mot den punkten ? någon som gjort detta?
mvh
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det viktiga är att ljusbilden inte rör sig uppåt när du backar ut från en vägg. Så fasligt noga är det inte. Det viktiga är att vinkeln på ljusen inte är uppåt. Ljusen måste peka lite neråt.

Mvh Ola

Mina bilar:

Länk
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
fast när jag var hos sbp så gnällde de över just det.
jag åkte till verkstad som justerade.
sedan åkte jag på stötdämparbyte fram och då ändrades lägesgivaren för ljuset å de grövsta, har nu justerat själv,

(efter att i några veckor inspekterat fågelbon i de småländska skogarna nattetid...)??

men lyckades vrida ner dem ytterligare!! men jag vill verkligen inte blända medtrafikanter...hu!!..vet ju själv hur det känns när jag möter en likvärdig!.
Jag kör ju många bil i veckorna så jag vill ju få det bra!!
mvh
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Precis så som i länken olaO skickar med gjorde bror min som jag beskrev ovan. Man kan säkert göra hålet större än på bilden så att man kommer åt lättare. Vi satte tillbaka den utsågade biten med nåt speciallim för kolfibercyklar som bror hade. Han bygger nämligen såna.

Niklas

Fransosen
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
..många "mil" ska det stå...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.