AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.408

Hjul fastrostade efter mån

Mn
16
Mnaq
BMW 535D Touring E61 M-Sport
Vår E61 -2006 535D M-sport Automat har stått helt still i sex månader pga utlandsvistelse samt att batteriet var riktigt djupurladdat och kassan sinat. Så bilen fick stå avställd i väntan på tid att till en början få igång den. Men nu så började jag fixa med den för att i alla fall starta den och få igång batteriet. Hör och häpna repade sig det efter tre dygns laddning (från 3 volt till 14, och det var inte så bra innan). Och bilen startade efter någon sekunds extra tvekan. Men sen hände inte så mycket. Misstänkte direkt bromsarna så jag gasade på lite och fick loss ena bakhjulet. Men nu gräver sig det bara ner i gruset och inget händer med det andra. Testade också DTC och helt avstängd antispinn men det gjorde ingen skillnad. Kanske inte var att vänta sig men jag tänkte att kanske så är den lite diffad som original. Sen kan ju också nåt framhjul sitta fast. Problemet är också att det är lite ont om plats att försöka bogsera med annan bil om man skulle försöka dra loss dem. Har läst på nätet men det är mest prat och kärvande bromsok eller handbromsar som fastnat. I mitt fall var inte handbromsen i. Finns det några bra och enkla "På plats-knep"? Vågar man t ex hälla på spolarvätska som jag läste någonstans? Varmluftspistol på skivan? Trubbigt våld?
Mvh Mattias
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Se om du får in ett rör till broms oket och knacka med slänga på röret det brukar funka fint mvh
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Som Åströmarn säger så har troligen beläggen rostat fast mot skivan. Ta av hjulet och knacka med hammare på oken om inte du kommer åt med ett rör genom fälgen.
Mn
16
Mnaq
Tack för tipsen! Återkommer med resultatet.
Mn
16
Mnaq
Hej!
Jag fick loss hjulen med lite bankande och en bräda under det spinnande hjulet.

Mindre kul var dock att jag fick punka på vänster framhjul efter 5 min provtur. Jag hade noterat att bilen "självsänkt" sig men att det på alla hjul utom vänster fram rättat till sig efter att bilen startades. Jag kände med handen men tyckte det verkade som att hjulet ändå inte tog i så då tänkte jag att det kanske ordnar upp sig om man kör. Men tydligen låg ändå kanten lite emot. Luktade bränt gummi men jag kan inte direkt se nån skada på däcket. Men vad har det blivit för fel på framvagnen/fjädringen så att vänster fram ligger lågt? Kanske även lite lågt på höger men där tog det inte i. Är det ett allvarligt fel tror ni?
Mn
16
Mnaq
Hej igen
När jag tog loss hjulet konstaterade jag att spiralfjädern gått av!
Undrar hur det gick till? Av att försöka köra loss hjulen?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Det är rätt vanligt att fjädern smäller av, har haft tre olika kompisar som kommit ut på morgonen med "punka" som visat sig vara fjäder genom däcket på sina e60
Mn
16
Mnaq
Är det dyrt att få fixat? Byter man båda sidor samtidigt?
Före småbarn hade jag nog försökt mig på det själv men nu finns ingen tid tyvärr.

370 hkr dieselkraft
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det beror på.. Om en fjäder gått så bör man byta på båda sidorna, annars riskeras att bilen blir sned. När man byter fjäder så brukar det rekommenderas att byta fjäderbenslagringen och tallriken fjädern ligger i för att undvika missljud och när man lossat allt så är en fyrhjulsinställning inte fel.. Så det blir en stege i åtgärder beroende på hur noggrann man vill vara. Bara en fjäder är billigt medan om man gör allt så blir det dyrt. Jag åkte på detta på min 335:à redan efter 6 år och typ 9000 mil, så det händer tydligen tyvärr.
bl
2.295
blixten
325i -88
Man byter båda fjädrarna främst för att bilen skall få samma fjädringsegenskaper på både vänster och höger sida.
Om man inte haft problem med missljud från fjäderbenslagringen före fjäderbrottet finns det ingen större anledning att byta dem eller fjädertallriken.

Har man verktygen så är det inte så jobbigt att fixa det själv.
Mn
16
Mnaq
Behövs fler specialverktyg än en sån där som kan dra ihop en spiralfjäder? En sån har jag någonstans och sen en massa vanliga hylsor och långa skaft. Antar att det svåraste som vanligt är att få loss stora muttrar...
Har inget minne av att det var några missljud. Antar att man inte kommer undan fyrhjulsinställningen oavsett.
bl
2.295
blixten
325i -88
På min bil behövdes det en lång hylsa nr 18 tolvkantig till muttern som stötdämparen sitter fast i fjäderbenslagringen med. Det var inte så lätt att få tag i, de flesta ställen hade enbart nr 18 sexkantig. Men det kan vara någon annan hylsa som krävs på din bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.