|
|
|
|---|---|
|
Hej! ska uppgradera bromsarna på E30in och valet för framaxeln har landat på e34 540 ok med tillhörande 302mm skivor. (dvs 540 original ) Men har lite funderingar kring vilka bakbromsar som är lämpliga för bakvagnen utan att dem äventyrar bromsförhållandet mellan fram och bakvagn. Ett alternativ är är att köra e46 328 ok med adaptrar och skivor på 294 mm. Är dock lite sugen på att prova Z3 2.8 bak ok med 272mm skivor. Någon som vet om dessa passar rakt på?? Är väl lika bakvagn på e30 och z3 om jag inte missminner mig? Även tänkt köra HBC från 750 E32 , kruxet är dock att 750 HBC endast har 2st uttag , och har 3 st uttag på min original HBC. Går det att dra ihop frambromsrören med T-kors och ansluta eller blir det galet då? Löfa | |
| Det kan nog bli lite trögt att få svar på dina frågor här, mitt tips är att du lägger in samma inlägg på rejsa.nu! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du kommer nog att få bra svar på rejsa.nu också (hänger själv där), men jag kan ju ge lite feedback här iallafall! Angående just förändringen av kolvarean så kan man göra en grov beräkning på hur balansen ändras samt om man behöver en 25.40 mm BMC (den storleken fanns ofta på just E32 750i). Min E30 323i kan tjäna som exempel - det är det enklaste fallet då jag gick från en-kolvs flytande bromsok till en-kolvs flytande bromsok. Original sitter det 48 mm ok / 260x22 mm skivor fram och 33 mm ok / 258x10 mm skivor bak. KAR (Kolv Area Ratio) mellan fram och bak för original är runt 2.1. Efter uppgradering till 60 mm ok och 325x25 mm skivor fram så blev KAR runt 3.3. Eftersom det är en track day bil så vill jag kunna ha möjlighet att även få bakbromsarna att arbeta och bidra med bromsreduktion, så ovan nämnda KAR ville jag få tillbaka en del. Efter uppgradering till 38 mm ok och 272x10 mm skivor bak så blev KAR runt 2.5. Det kändes bättre (samt att även bromsskivediametern bak ökades upp). Men tänk på att kolvarean är bara en parameter, bromsskivans diameter, utformning av bromsbelägg, friktionskoefficienterna på bromsbeläggen, däck, viktförskjutning under inbromsning, chassi med mera spelar också stor roll för balansen. Angående BMC och om man behöver en större eller inte. Varför man tar en BMC med större kolv (25.40 mm i det här fallet jämfört med 20.64 mm som just min E30 323i hade) är att man inte vill riskera att rörelsen för kolven inuti BMC blir alltför lång. Eftersom du monterar bromsok med större kolvareor måste således mer bromsvätska förflyttas vid varje bromsning - och det är kolven inuti BMC som gör detta. Så vi kan använda min E30 323i igen som exempel. Original har en E30 323i -85 en BMC med d=20.64 mm, kolvar fram med d=48 mm och kolvar bak med d=33 mm. Arean på BMC blir då A_bmc = 334.6 mm2. Arean för alla kolvar i systemet blir A_brake = 5329.7 mm2. Ta fallet där alla kolvar ska röra sig 1 mm (i ett idealiskt hydrauliskt system), då måste BMC röra sig 5329.7/334.6 = 15.9 mm (dvs ett utväxlingsförhållande på runt 16:1). Ny BMC med d=25.40 mm monteras tillsammans med E36 M3 bromsar fram där kolvarna har d=60 mm och E30 M3 bromsar bak där kolvarna har d=38 mm. Arean på BMC blir då A_bmc = 506.7 mm2. Arean för alla kolvar blir A_brake = 7923.1 mm2. Om man nu ska flytta dessa större kolvar samma sträcka, dvs 1 mm, så måste BMC numera röra sig 15.6 mm. Vi hade alltså 15.9 mm innan uppgradering och 15.6 mm efter uppgradering - det vill säga BMC rör sig i princip likartad före och efter uppgradering. Sen måste du ha i åtanke övriga komponenter i bromssystemet som tex ABS och bromsreduceringsventil. Min E30 323i hade inte något ABS så där fanns inget att bry sig om (förutom att det var ännu viktigare att få till en någorlunda bra balans). Däremot satt det en bromsreduceringsventil som ströp bromstrycket till bakbromsarna vid ett visst knä-värde. Du kan se dess överföringskurva i bilden nedan. Du ser att kurvan är linjär (k-värde=lutning=1) upp till 25 bar (knäet) och därefter är den också linjär med med k-värde på runt 0.5 istället. Länk Denna tog jag bort och ersatte med en justerbar reduceringsventil där jag kan ställa in steglöst var knäet ska börja (från typ 12 bar till 70 bar). Länk Original såg bromssytemet ut såhär. Min original BMC hade bara två utgångar (var som sagt ingen ABS på denna) och den hade en reduceringsventil till bakbromsarna (som du kan se på bilden). Länk Jag har fortfarande precis samma setup. Enda skillnaderna är helt andra bromsskivor+bromsok+bromsbelägg, kör med 25.40 mm BMC och istället för den låsta reduceringsventilen har jag en steglöst justerbar istället. Kör regelbundet på bana och detta har fungerat fint ett antal säsonger nu. |
|
Tack för ett mycket utförligt svar! Har inte gjort någon avancerad matte men man kanske skulle ta och göra det. Vid en snabb google sökning hittar jag ingen formel för att räkna ut KAR, men får väl försöka fördjupa mig i detdär lite mera. Valet har iallafall fallit på e46 ok (40mm kolv) med 294 mm skivor i bak samt 540 ok fram med 302mm skivor och 60mm ok. Sedan en 25.4 mm BMC och eventuellt då en justerbar reducerare till bakbromsarna :) Löfa |
|
Nä, det är egentligen ingen avancerad teori eller matematik bakom ovanstående - det är bara ett grovt tumme-pekfinger mått för att snabbt få en känsla om man är i rätt ballpark eller inte. Säg du har en helt original bil. Om du monterar dit bromsok fram som har större kolvar, säg du går från 48 mm till 60 mm, så kommer de att trycka hårdare om bromsskivan (tryckkraften som en kolv producerar är ju som bekant lika med trycket i bromsvätskan multiplicerat med kolvens area i kontakt med bromsvätskan). Du kommer ju uppenbarligen att skifta balansen framåt något (jämfört med original). Om man samtidigt monterar större bromsskivor fram så blir det ytterligare förbättring av bromsverkan (utöver den ökade klämkraften av de större bromsoken) då exempelvis hävarmen blir längre och momentet högre. Så för att undvika att balansen blir alltför skev så brukar man ofta balansera upp förbättringen man gjort fram med en viss förbättring där bak också. Finns inga exakta regler eller värden att uppnå och kommer heller aldrig att finnas - beror på så många faktorer, förutsättningar och inte minst bil/förare. Så allt handlar bara om att få en känsla av hur bra/dålig utgångspunkt man har (och som referens använder man original då det är enda kända good-known setup som man vet inte är helt tokstollig - men man måste ändå alltid tänka på att det är en setup för en vanlig produktionsbil och för exempelvis track day bilar och racingbilar gäller helt andra förutsättningar och prioriteter). Kort och gott, handlar bara om att veta ungefär var man är någonstans på gungbrädan för vidare finjustering/förbättring av sitt bromssystem - man vill inte börja sin resa med att vara i någon ände av en gungbräda - det blir en jobbig resa mot balans då - bättre att börja någonstans mer i mitten - blir en anigens enklare resa då. Eftersom kolvarean är direkt proportionell mot kraften som bromsbeläggen trycks med mot bromsskivan så är ju det en lämplig parameter att ha lite koll på. Finns ingen formel. Jag bara jämför kolvarean i bromsoken fram med kolvarean i bromsoken bak. That's it. KAR hittade jag på igår för jag orkade inte skriva Kolv Area Ratio så många gånger :-) Men att jämföra och räkna på bromssystem är en verklig sak, se exempelvis boken "Brake Handbook" av Fred Puhn. Varför kolvarean? Varför inte diametern? För att trycket (det som i slutänden är det som är det viktiga) ökar linjärt mot arean men ökar kvadratiskt mot diametern - så för att kunna räkna i ratio/procent så måste man tänka på det. Kan visa ett exempel som illustrerar detta. Formeln för kraft (F) är F = P * A (där P är tryck och A är area). Säg du har ett system där någon trycker med bromspedalen och skapar ett tryck på 1 bar (100 000 Pa) och kolvens area i andra änden är 0.001 m^2, då kommer kolven att trycka med en kraft som är F = P * A = 100 000 * 0.001 = 100 N ~ 10 kg A=0.001 m^2 => F~10 kg A=0.003 m^2 => F~30 kg Du ser att det är ett linjärt samband mellan arean och den kraften som produceras. Kvoten/ration mellan areorna är samma kvot/ratio som mellan krafterna, dvs 0.003/0.001 = 3 är samma sak som 30/10 = 3. Det är kraften vi egentligen är intresserade av att jämföra, men vi behöver inte sitta och räkna ut kraften - det räcker att titta på arean! Men kan vi inte bara titta på diametern - det är ju den som alla pratar om ändåså? Nej, för arean för en cirkel är som bekant pi*(d/2)^2 vilket ju motsvarar kolvarean som är i kontakt med bromsvätskan. Jag gör nu exakt samma beräkningar som ovan men börjar med kolvens diameter istället. D=0.0357 m => A=0.001 m^2 => F~10 kg D=0.0618 m => A=0.003 m^2 => F~30 kg Tar du kvot/ratio på diametern får du 0.0618/0.0357=1.73 vilket inte alls stämmer överens med kvot/ratio på kraften som är 30/10=3. Vad jag säger här är egentligen att A/B inte är samma sak som A^2 / B^2. Men eftersom vi bara är intresserade av "kvoter och testprogram" och inte absoluta värden så kan vi ta en genväg och bara köra med diametern i kvadrat så fungerar det fint! Ta min bil som exempel igen. Den hade kolvar med 48 mm diameter fram och kolvar med 33 mm diameter bak. Den intressanta ration här blir då 48*48/33*33 runt 2.1 (vilket är samma som jag räknade ut tidigare i tråden). Efter uppgradering fram får jag 60*60/33*33 vilket är runt 3.3 (också samma som jag räknade ut innan). Efter uppgradering både fram och bak får jag 60*60/38*38 vilket är runt 2.5 (också samma som jag räknade ut innan). Men över till din setup! Tittar man bara på kolvarna så får du en ratio på ungefär 60*60/40*40 vilket är runt 2.25 vilket är hälsosamt - det kommer att fungera finfint. Men som sagt, kolvarean är bara en pusselbit i ett stort pussel. Bromsskivorna kommer också att bli alldeles utmärkta! Precis som du planerat så rekommenderar jag en 25.40 mm BMC eftersom du går upp till både 60 mm fram och 40 mm bak - så det är lämpligt att ha en sådan. @etretti_96 : Hur ser ditt original bromssystem ut? Om det är en 320i så gissar jag på att du har exakt samma storlek på bromsarna som jag hade på min 323i (dvs 260x22 mm skivor fram och 258x10 mm skrivor bak)? Men du har inte ABS heller - eller hur? Jag mindes fel - min BMC hade tre uttag original. Du kan se på bilden nedan hur min BMC såg ur original - de två uttagen längst fram på BMC gick till VF och HF och uttaget längst bak på BMC gick till bakbromsarna (via en tryckregulator och sen via ett t-kors). Länk På min E30 325i -88 som hade ABS så hade BMC bara två uttag och båda dessa gick till ABS-enheten. Länk Vad är planerna - är det mer åt inspirerad körning eller är det mer åt hard core track days? |
|
Tanken är att åka lite mer inspirerad körning :) Sen är det lite "for looks" också.. Det stämmer , jag har ingen ABS och lika bromsar som din 323i. Så lär dra ihop frambromsarna med ett T-kors då min BMC också har 3 st uttag. Löfa |
|
Ja, men då har/hade vi samma original bromskonfiguration. Precis som du säger, då kan du göra precis som jag gjort - fungerar fint. För lagom inspirerad körning så behövs egentligen inte större bromsar, det är då mest "for looks". Men vem är inte lite fåfäng då och då när det gäller detaljer på ens bil? :-) Det är dock alltid bromsbeläggen som är den svaga punkten, vanliga bromsbelägg kroknar väldigt tidigt (i regel redan vid 400-500 grader C). För lagom inspirerad körning räcker det egentligen med att köpa lite värmetåligare bromsbelägg. Jag brukar göra en grov uppdelning av bromsbelägg i fyra grupper (finns såklart inga klara gränser utan detta är mer en grovsortering så att säga) för att visa för de som är nya inom detta att det är skillnad mellan belägg och belägg). Grupp 1 : standard bromsbelägg Grupp 2 : ett snäpp bättre fast med tyngre betoning på gata Grupp 3 : två snäpp bättre fast med tyngre betoning på bana Grupp 4 : racingbelägg (som skulle kunna användas på gata men inget för "den vanliga familjen") Bromsbelägget "Ferodo DS Performance" som hamnar i Grupp 2 är ett populärt bromsbelägg att uppgradera till. Det är som ett helt vanligt standard belägg men tål mer värme men är samtidigt inte dyra som belägg i grupp 3 och 4 är. Jag och flera andra här på AP har skrivit en hel del redan om olika brombelägg i olika trådar här på AP - se här för några exempel. Länk Här är förresten lite inspirerad++ körning :-) Som lite kuriosa så kan jag nämna att jag knappt kommer upp i arbetstemperatur för mina bromsbelägg. Jag har bara vid något tillfälle lyckats få upp bromsskivorna till en peaktemperatur på över 430 grader C. Och då har jag inte ens monterat bromskylning (vilket är bland det första man monterar). Så jag har i nuvarande konfiguration på tok för stora bromsar (jag hade fått snabbare varvtider med mindre bromsar). Men valde detta för att framtidssäkra mot framtida motor- och chassiuppdateringar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.