AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.870

Brummande oljud gör mig galen F11

An
9
Andlun86
BMW 520D 2014 F11
Hej alla hemmafixare!
Jag har ett pulserande oljud i bilen som uppstår vid cirka 90-100km/h. Nästan som ett durrande pulserande ljud. Ungefär som det ljud som uppstår om man skulle åka över mittlinjerna i lite högre fart.
Durr durr durr typ :)
Blir gaaaalen på detta. En verkstad som kollade på problemet sa att det är hjuli inställningen och de gjorde en 4hjulsinställning men det blev inte bättre alls. Han visade på att bakdäcken slet lite snett och att insidan av däcket var varmt.
Det låter varken mer eller mindre om jag provocerar eller svänger med bilen, utan är konstant vid just den hastigheten.
Skulle vara evigt tacksam om någon känner igen problemet eller har tankar kring problemet.
Snälla hjälp :)
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Provat med andra hjul? Samma fenomen?
Slitna, och ffa snedslitna däck, kan väsnas väldigt mycket.
Att fixa hjulinställningen räddar inte nuvarande däck, men förhoppningsvis funkar nästa uppsättning bättre.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck?
Skick?
RFT?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
9
Andlun86
BMW 520D 2014 F11
Tack för inputs. Vinterdäck med dubb sitter på nu, Nokian hakka 9 i hyffsat skick. Men detta ljud fanns även vid sommardäcken. Det kan ju vara så att båda uppsättningarna däck är såpass snedslitna sen tidigare att ljudet kvarstår, men har åkt cirka 200 mil sen skiftet och ljudet är kvar.
Dock ska sommardäcken bytas till sommaren, och min största förhoppning är såklart att ljudet ska försvinna då. Men magkänslan säger nej.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser slitaget ut?
Vad innebär "hyffsat skick?
Är det "klackar" på däcken? (kan bli om det är fel toe)

Är det RFT-däck?

Mvh
Johan B

An
9
Andlun86
BMW 520D 2014 F11
Slitaget på vinterdäcken har jag lite dålig koll på, såg inte speciellt snedslitet ut men de har ju gått 2 säsonger med "sned inställning" så de är antagligen snedslitna. Det är nog inga klackar men osäker. Inte RFT, vilket sommardäcken var!
Antar att det är bäst att undvika RFT?
An
9
Andlun86
BMW 520D 2014 F11
Slitaget på vinterdäcken har jag lite dålig koll på, såg inte speciellt snedslitet ut men de har ju gått 2 säsonger med "sned inställning" så de är antagligen snedslitna. Det är nog inga klackar men osäker. Inte RFT, vilket sommardäcken var!
Antar att det är bäst att undvika RFT?
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
Hej
jag hade ett likande ljud på min e39 för många år sedan .
jag justerade bakluckan så att den satt lite hårdare. Vet ej om detta kan överföras på F11 .
An
9
Andlun86
BMW 520D 2014 F11
Haha, det var rätt intressant! Ska in på 3 garantiärenden på BMW nästa vecka där de bl.a skulle byta en list till bagageluckan, TÄNK OM det vore så "enkelt"!!! ;)
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Vilka två andra garantiärenden ska du in på? Gäller listen alla f11:or?
An
9
Andlun86
BMW 520D 2014 F11
Listen var ett riktigt gammalt ärende sa han per telefon. Sen EGR ventilen som ska bytas. Den tredje minns jag tyvärr inte, men kan återkomma efter besöket på BMW.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Tackar. Min egrkylare blev bytt i somras och bilen hade gått ca 4500 mil. Skriv gärna vad det tredje är för något.
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Jag har detta problem. Har vållat mig mycket huvudbry.
Jag har felsökt med:
Hjulinställning
Balanserat hjul
EGR (via kampanj då, hjälpte ej)

Läst en miljon trådar på engelsspråkiga bmw-forum. Där verkar många ha samma problem och det är många som bytt halva bilen utan framgång. Tror det snackades om drivlinekomponenter mycket där, minns inte exakt.
Skrivit tidigare här på autopower i någon annan tråd, där någon annan verkade ha samma problem, fick ej svar där.

För mig försvinner ljudet/vibrationerna om jag växlar ned. Det verkar vara knutet till låga varvtal på höga växlar (särskilt tydligt på 8an). För min del kommer det vid ca 110km/h och pulseringarna kommer tätare när farten ökar till 120. I högre farter blir varven tillräckligt höga för att ljudet ska försvinna. I somras på långresa körde jag på 7an genom hela Tyskland för sinnesfridens skull :)

Jag TROR att ljudet försvunnit nu med vinterdäcken (Nokian hakka 9, nya för säsongen), ej helt säker eftersom jag sällan kör 120 på vintern, men jag har testat kanske 5 ggr och har ej fått fram ljudet då. Sommardäcken är Goodyear Excellence RFT (19") som suttit på bilen sedan den byggdes, De har max 3mm kvar och ska bytas till våren och jag hoppas, nästan på ett vidskepligt sätt att ljudet inte kommer tillbaka då, för är det inte däcken är jag rädd att det är som amerikanarna säger, något i drivlinan och då är jag rädd att det blir att börja byta grejer lite i blindo.

Håller gärna kontakten om du börjar felsöka på ditt håll.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Att leta orsak till ett ljud är ett stort detektivjobb. Ljudet i sig kan komma från något som inte sitter helt fast. Men grundorsaken kan komma från annat håll. Denna grundorsak kan alltid ha funnits (och sakta blir värre då saker slits) men avslöjas först då något annat börjar vibrera och låta. Detta något annat kan vara så simpla saker som insynsskyddet, dörrlister eller saker som ligger löst i bagageutrymmen. Jag har för mig att för något år sedan var det någon vars insynsskydd hade börjat ge ifrån sig oljud.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
An
9
Andlun86
BMW 520D 2014 F11
Ljudet försvinner tyvärr inte fast jag växlar ner eller byter chassi ställning eller liknande. Utan är konstant.
Lösa delar i bilen är det inte, eventuellt att det skulle kunna vara något exteriört i så fall. Men ärligt talat låter det som ett dåligt lager i motor delen, men det är ju konstigt om det uppstår endast vid denna hastighet 90-100.
Däcken känns det också som att det kan vara, med tanke på att den ibland upplevs lite dovare i ljudet om jag typ åkt på blött grus eller så.
no
48
notko
F30 320d - 16
Andlun86, det är svårt att diagnosticera problem på distans genom textbeskrivning. Det är lika svårt att beskriva ett ljud i text. Men jag känner igen det här med ett pulserande oljud vid ca 90-100 oavsett växel. I mitt fall fanns ljudet även vid frirullning. Klart ett resonansljud.

Hos mig startade oljudet efter ett packboxbyte på utgående axel i differentialen som utfördes felaktigt och som resultat det blev obalans i kardanaxeln. Byte av kardanaxel löste problemet.

Om jag var du skulle börja med att kolla att vibrationsdämparna på bakaxeln sitter kvar. Det är 2st på differentialen och en på höger sida av krängningshämmaren (om jag hittat rätt bil i manualen) Länk sitter någon av dem löst?

När började din bil brumma? Kan du sätta det i samband med något, typ meckande, slag i bakaxel, något annat?

Hoppas de löser sig för dig!
An
9
Andlun86
BMW 520D 2014 F11
Hmm, jag har nog tyvärr haft ljudet mer eller mindre hela tiden. Ägt bilen i 2 år men tyvärr testa man inte att provköra i enbart 90-100 kom/h en längre sträcka vid köp.
Jag bytte luftbälgar i förra sommaren då de gamla läckte vid kallare väder(gummit krympte). Köpte ett par billigare från Tyskland efter diverse rekommendationer. Men som sagt, har för mig att detta oljud även fanns innan det.
Ska kika upp kring vibationsdämparna, men måste bara läsa på vart exakt de sitter enligt din länk där!
För övrigt, vad kul det är med så mycket feedback och stöttning! Tack!!!
Bu
1
Bugragulgen
BMW 520D - 2012
Hej Andlun86,

Jag har samma problem, sätter igång där vid 90km/h och det vibrerande ljudet blir bara grövre och grövre ju fortare man kör, känns som att själva bilen vibrerar på grund utav själva ljudet. Har balanserat, bytt däck, bromsar, hjulinställning, kontrollerat framvagn, gått igenom avgasröret om det var den som vibrerade och slog i under men kommer ingen vart. Har du råkat hitta/löst detta problem? Skulle uppskatta enormt ifall du skulle kunna svara på detta

//Bugra
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En klassiker på BMW-kombi-bilar är att bakluckan är lite dåligt justerad och börjar vibrera vid högre hastighet...kolla så att luckan är tight justerad med gummipluttarna på insidan som ska stödja luckan när den är stängd.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.