|
|
|
|---|---|
| någon som vet var bränslefilötren sitter på en z4 e85 2003 årsmodell | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Eftersom det handlar om en 2003 så gissar jag på att det sitter en M54-motor i den - eller hur? M54-motorer har ett semireturlöst bränslesystem och på tex E46 är bränslefilter och bränsletrycksregulator ihopbyggt i en enda enhet och sitter undertill på bilen på höger sida. Men för Z4 E85 tror jag bränslefilter+bränsletrycksregulator sitter som en enda enhet i högra halvan av bränsletanken. Och den nås inte ovanifrån utan från sidan - tror det finns ett servicelock på höger bränsletankhalva precis intill kardanaxeln. Jag vill minnas det var överraskande krångligt iallafall... |
Men om denna fråga är relaterad till startproblemet på din Z4 så ska du inte ens fundera på var bränslefiltret sitter i detta skede! :-) Flärpa dit en bränsletrycksmätare omedelbart och mät! M54 har till och med en framdragen Schrader-ventil! Wham! På 6.87 sekunder vet du om problemet är bränsletillförselrelaterat (bränslepump/bränslefilter med mera) eller inte! Du kan på 6.87 sekunder utesluta mellan 25% till 75% av alla möjliga felkällor! Felsökning är den enda sanna vägen :-) |
|
Håller med BMW-Slangen. Redan den 3 augusti skrev jag: Istället för att fortsätta gissa i blindo vore det lämpligt att skaffa en bränsletrycksmätare hos Biltema för 109 kronor och mäta ända framme vid "railen" som matar spridarna. |
|
|
Hej köpte en sats från verktygsboden Spridartestarsats TU-114 Men får inget att passa ventilen på spridarbryggan Kan ja skruva ur ventilnålen på schraderventilen ? Någon som vet ? |
|
| Glömde skriva att satsen är för att mäta bränsletrycket | |
Jo, jag vet bilmärken/modeller där det går att demontera ventilen från fuelrailens Schraderventil. Och jag tror att det ska gå på i princip alla Schraderventiler - men jag är inte säker! Men det där med att inte passa på Schrader-ventiler känner jag igen. Jag gissar på att du kan skruva på någonting på Schraderventilen men att den inte trycker ned nålen korrekt - eller hur (antingen trycker ned för tidigt eller för sent)? Jag köpte ett billigt Kina-kit först och det var total katastrof -det läckte i varenda koppling och var totalt skräp (jag tror att det var detta som inte fungerade bra till de Schraderventiler som var vanliga på BMW men gjorde inte så mycket då jag kastade alla kopplingar och bara körde en enkel t-koppling på bränsleslangarna då de motorer jag höll på med då inte hade någon Schraderventil ändåså). Köpte sedan ett kit från Biltema som jag är nöjd med. Men kommer ihåg att det var lite fipplande att hitta rätt adapter. En gång behövde en kompis mäta bränsletryck och jag tog med det som behövdes - men provade först på min bil och självklart så hade jag inte rätt adapter (iallfall för de Schrader-ventiler som sitter på 1990-2005 Volvo/BMW). Men hittade sen rätt adapter - tror den fanns med i Biltema paketet. Jag ska nog snoka lite mer i detta och notera/markera exakt vad jag ska använda för framöver ska det bli lite mätande på främst M54-motorer. |
| Ja helt rätt,,,,,,,,,Det ja fundera på om ja Skruvar ur innre ventilen och kopplar på slang och klämma på yttre delen av schraderventilen eller kan ja köpa någon överförning var isåfall ,,,,,grejen va att ja frågade på verktygsboden om det Skulle passa och det va inga problem alls ,,, så nu vet ja inte vad ja ska göra | |
| Bytte bränslepumpen så nu går den igen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.