AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.146

Knackande ljud där bak e61

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Detta gäller en e61 525 LCI
Förra året innan husvagns smester uppstod det en knackande ljud som försvann. Den kom tillbka igen i augusti men försvann igen dagen efter.
Det kommer bakifrån trodde först att det var bakaxel, men nu tror jag mer på drivaxel/drivknut.
Förra veckan kom det tillbaka men försökte lokaliser det och det känns som det kommer från höger bak. När man svänger höger knackar det, när man acc så knackar det mer och ibland även vid motorbroms. Ibland föörsvinner det helt och sen kommer tillbaka när den behagar själv. Ibland låter det mycket och ibland nästan ingenting alls. Lyfte upp bilen för att se något men kunde ej hitta något speciellt.... Och Nu försvann det helt igen. Det känns att det knackar till eller smäller till varje helvarv.
Skulle lämnat in den men får vänta när det kommer tillbaka igen.
Är det någon som råkat ut för samma problem?

MvH Bmw 4-ever
Hade en kundbil(E61 525D) som betedde sig på det sättet du beskriver.Efter byte drivaxel försvann ljudet! Det fanns inget glapp i knuten överhuvudtaget,och ljudet försvann
i ett par veckor efter att jag dragit i drivaxeln i "sidled" ett par gånger!
Löstes detta problem? Samma problem har uppstått på min e90
jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Haft samma på min 525d e61 lci.. Höger bak drivaxel böts o ljudet försvann..
Lät så här Länk
jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Kan ju tillägga att ljudet i klippet inte är i början av förfallet.
När jag hörde de första gången va de bara några stycken dova klonk så jag tänkte att jag måste inbillat mig.. De kom o gick för att till slut inte försvinna alls.. Hissade upp bilen o snurra o ryckte men hörde ingenting när jag gjorde de.. Dock så försvann det en stund efter att jag hissat upp den.. I ungefär 9sek.. Sen blev det bara värre och ljudet blev konstant o högre som i klippet..
Mi
1
Mickebas
525i Touring 2007
Har exakt samma ljud i bakvagnen på min 525i Touring.
Dyker upp ibland men verkar vara rätt slumpmässigt. Det enda jag märkt är att det försvinner om jag frikopplar och minskar när jag släpper på gasen. Låter som om någon knackar på en plåtburk. Hur gick det för dig sen?
Är det sannolikt glapp i drivaxel eller kan det ha med kompressorn till fjädringen i bak att göra? Påverkar inget funktionsmässigt men blir mest störande för att jag inte vet vad det är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.