AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
950

F07 530d GT 2015 läckage i två kylarslangar

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
tänkte bara kolla om detta är 'normalt': Bilen började förlora kylarvätska, framförallt vid hård belastning. Misstänkte läckage i AGR-kyl eftersom jag haft detta problem tidigare, under garantitiden.

Lämnar in bilen i morse på BMW i Mölndal, man provtrycker och upptäcker läckage (sprickor) i två slangar. Bilen har gått 8500 mil. Byte inklusive 'allt' kostar 4100kr.

Är det normalt med läckage i deverse slangar efter 4 år och 8500 mil? Utmattning?

/M

Mina bilar: Länk
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Fy fan va dåligt. Har haft gamla bilar som gått 30,000 mil utan läckage på kylsystemet. Får verkligen hoppas att du har haft otur. Ibland är man riktigt orolig för hur det har blivit med BMW´s kvalitet. Själv har jag tänkt behålla bilen några år då jag älskar den, underbar motor och komfort. Om det är sån skit kvalitet så kanske man ska sälja fort och lika gärna köra KIA för halva priset?

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jo, tycker själv att detta är lite märkligt.

Har lagt mig till med en körstil där jag sällan använder bromsarna och istället motorbromsar med paddlarna...kan detta körsät bidra till ökat tryck > mer påfrestning på kylsystem > sprickbildning?

Bilen ska väl tåla detta men...försöker bara förstå varför detta händer (om det inte är normalt slitage, såklart).

/M

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tror att BMWs bönräknare fått lite för mycket att säga till om, dvs man försöker spara in på allt man kan och att man ligger väldigt nära gränsen för vad som faktiskt fungerar i nuläget.

Ett par vänner hyrde en ny 7-serie G11 med 800 mil på mätaren där framvagnen i princip var sopslut… iofs en hyrbil men på så kort sträcka borde det inte gå att köra sönder den. Målgruppen som normalt sett hyr den biltypen är nog inte unga killar med race-ambitioner.

Själv har jag fått byta vevhusventilationen 2 gånger på 2 år och då byttes det ändå till den "uppgraderade" versionen första gången.....

Så nog finns det en risk att du inte har ett måndagsex utan det är den kvaliteten på grejerna numera :-(

Niklas

Fransosen
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Tror inte körstil spelar in öht i detta. Skulle säga att det är ett "ovanligt" fel men å andra sidan går saker sönder, såväl på BMW som på andra bilar. Att ropa vargen kommer för detta tycker jag är lite överdrivet...
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Fick du se slangarna?
Var det typ torrsprickor, utmattningssprickor, eller skada som kan härledas från när slangarna var nya? Eller kan de ha skadats av något under tiden de suttit där?
Har inte hört om detta problem tidigare, så det är troligtvis inte något stort eller generellt problem...
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det läckte från kylledning till Ad-Blueledning.

De bytte två slangar för 500kr plus moms. Arbete 2600kr plus moms.

Fick inte se några slangar, allt är ju så hemligt på BMW i Mölndal, den enda person man pratar med är frontdesken.

De hade kör bilen 5 km...

/M

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Slangarna 3 och 4 i detta diagram var dåliga/byttes.

Märkligt?

/M

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Diagrammet:

Länk

/M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.