AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.725

Dieselvärmare X3 F25

Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Är det någon som vet logiken bakom värmens funktion?
Den värmer inte motorn alls utan bara cupen?
Går detta att ändra med mjukvara eller måste man koppla om slangarna?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det är BMWs sätt att använda sig av en motorvärmare, dvs den värmer inte motorn utan bara kupén. Detta trots att det i grunden är en Webasto som i deras eget utförande värmer både motor och kupé vilket ju är det man faktiskt är ute efter.

Det finns tydligen en modd att göra så att systemet även öppnar för cirkulation i motorn, vet att jag sett det nånstans här på forumet men om du googlar lär du kunna hitta hur man gör. Det verkar inte kunna gå att lösa med mjukvara.

Niklas

Fransosen
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Jag har sett hur man löst det på tidigare versioner E90/E60 men inte på F25.
Det sitter mycket riktigt en ventil för "bypass" vid värmaren. Men jag vill ogärna ta bort/byta orginaldelarna.

Kanske kan man borra/modifiera ventilen så att flödet går både till motor och kupe´ trotts att ventilen sitter på plats?
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Nu har jag inte letat och minnet är ju en smula trött :-) Men den modden jag syftade till och som nog är densamma som den du tänker på förstör ju inget i sig. Man kopplar loss en kontakt från värmaren, sätter dit ett motstånd istället så att datorn tror att den fortfarande är korrekt inkopplad och eftersom det nu inte ligger nån ström på ventilen i värmaren så ställs den i öppet läge och du har full cirkulation. OM jag fattat det hela korrekt. Den lösningen borde vara rätt mild och lätt att återställa, men inget som jag vet eller testat.

Att borra i eller på annat sätt modifiera ventilen känns spontant som ett större ingrepp som dessutom förstör ventilen. Den kan så klart återställas med en hel ventil men vet inte hur svårt det är att dels komma in till den till att börja med dels att byta den till en hel senare.

Det tips som jag läste om och tänker på sker ju helt utanför värmaren och utan att ta sönder nåt varför jag själv skulle föredra det. Men om det funkar för en F25 låter jag vara osagt men jag misstänker att BMW (eller Webasto) inte gjort en ny variant av värmaren.

Niklas

Fransosen
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Det har du rätt.

Går värmaren då in med stödvärme under det att man kör bilen så värms då hela systemet som alltid. Det är ju ingen nackdel.

Tack!
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Jag vet inte om funktionen är ändrad från E90/E60 men "samma" lösning fungerar på F11. Ventilen är öppen = cirkulation både motor/kupé då ventilen är inaktiv och aktiveras vid behov, ex. aktiveras den vid vad vi kallar motorvärmardrift, det är här vi vill ha den inaktiverad.
Jag har satt ett motstånd som simulerar ventilen och nu värmer min både motor och kupé vid motorvärmardrift. Värmaren går ju även in för att stödvärma motorn vid kyla och som jag förstår det så är ventilen inaktiv då så motståndet "förstör" inte funktionen.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Ok. Jag ska prova att koppla bort ventilen. Då är det lätt att återställa om värmaren skulle krångla.
Räcker effekten till att värma hela bilen på 20-30minuter?
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Hur värmaren faktiskt fungerar vet jag inte men jag misstänker att det är skillnad på om den sitter kopplad till en diesel eller bensinare. När jag för ett tag sedan pratade med en mekaniker om värmaren lät det som om värmaren hjälper till när det är kallt på dieslarna medan den är helt bortkopplad vid motorn igång om man har en bensinare.

Jag har en bensinare så jag har inte lagt så mycket tid på att forska i hur en diesel beter sig men dom har ju generellt en lägre värmeutveckling gentemot bensinmotorer så det kan säkert vara så att den hjälper till när det är svinkallt ute.

På min blir det behaglig varmt i kupén efter 20 minuter. Tror även att systemet är gjort så att den inte går längre än max 30 minuter, för att spara på batteriet om inte annat.

Niklas

Fransosen
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Jag kan bekräfta att det fungerar fint med ett motstånd i kontaktstycke för bypassventilen.
Jag använde ett blinkersfiod jag hadde liggandes och värmaren värmer nu kupé och motor. Dock är 30minuter något lite då temperaturen sjunker under -10.

Kan någon lägga ut en bild på ventil och motstånd?
Tackar på förhand.

WvM
Visa användare
23
dwarf81
BMW 530 f11 -14
BMW X1 20d -13
Jag är intresserad av samma sak på en f25.
Har sök runt lite och någon har rekommenderat följande motstånd. Vet ej vart det ska sitta på en f25.
Länk
Då får vi hoppas på att nån vänlig själ lägger ut en bra beskrivning, jag har en f25 också.

WvM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.