AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.581

E92 325i N52 misständer vid kallstart HJÄLP!

Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
Hej,

Gäller en E92 325i från 2007 med N52 motorn som inte riktigt vill lira som jag förväntar mig.

Symptom:
Vid kallstart "misständer" bilen ca 5 sekunder.
Detta händer enbart när bilen stått en längre stund tex över natten.
Om jag startar bil och låter den dumma klart sig och sedan stänger av för att starta upp direkt igen så upprepar sig inte "misständningen".

Bytt utan resultat:
Tändspolar (ingen skillnad)
Tändstift (ingen skillnad)
Spridare (mjukare gång)
Vanos solenoiderna (ingen skillnad)
Luftmassemätare (ingen skillnad)
Främre lambdasond cyl 1-3
Främre lambdasond cyl 4-6

Börjar som ni förstår kosta mycket pengar och den huvudvärk det bringat ska vi inte ens diskutera haha
Några förslag på vad detta kan tänkas bero på?

Med vänlig hälsning,
Tim
Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
EDIT: Inga felkoder registreras
Inte ens felkoder för misständningar? I så fall fungerar ditt instrument väl otf? Det borde ju åtminstone finnas några inaktuella koder lagrade?

/Lennart
Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
Hej Lennart,
Tack för svar!
Det hela började med en felkod, misständning cyl 3. Då bytade jag den tändspolen och en till för att den andra såg misstänksamt svart ut i anslutningen till stiftet. Även samtliga stift byrades i samband med detta. Detta hjälpte inte och det uppkommer sedan en felkod på uppvärmning lambda främre cyl 4-6, bytar då denna efter att av misstag först bytat lambda Främre cyl 1-3. Fortfarande ingen skillnad och bilen körs på alla tänkbara sätt för att få fram en felkod utan resultat. Resterande delar är bytade för att det "borde logiskt sätt" vara fel på denna del...
Har nu slut på "logiska" förklaringar och dem program jag använt mig av hittar inga fel på bil.

Som tidigare nämnt så går bilen märkbart bättre efter att jag bytade spridarna, är jag på rätt bana när jag tänker i bränslesystem banorna?

//Tim
Hej igen,

Misständningar, oavsett orsak, ger felkoder. Om de sen beror på tändspolar, -stift eller bränsle, sätts ändå felkod.

Ibland kan en felkod sättas för fel cylinder, eftersom systemet kan missta sig. Men en klart märkbar misständning måste i normalfallet också sätta en felkod.

/Lennart
Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
Okej, låter helt klart rimligt men såklart konstigt i mitt fall då den inte sätter någon felkod.
Det är som att den inte går på alla cylindrar/misständer dom första sekunderna.
Någon rekommendation på hur jag ska gå vidare i frågan?
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Jag känner igen problemet från min N53, har precis som du bytt allt från spridare till tändspolar och nox sensor men den fortsätter bråka. Inga felkoder alls, kollar i INPA men hinner inte igenom alla menyer innan den börjar gå mjukt och fint men det jag hinner se ser bra ut. Kollar rough run, injector/fuel correction, mechanical efficiency osv och det ser bra ut. Kopplar upp mig med ScanMaster ELM så man kan se vilken cylinder misständer och felet vandrar över samtliga cylindrar oberoende hur jag flyttar tändspolar osv.

Av ren slump uppmärksammade jag ofta system voltage när jag kopplar upp mig innan första starten efter att bilen stått några dagar för då misatände den som mest och alla gånger låg den på låga 11.7-11.5v. Testade att ladda batteriet med CTEK laddare i 24h och efter det har den gått mjukt och skönt men batteriet är 10 år gammalt och håller inte laddningen så bra så jag köpte nytt och registrerade den och motorn går som en dröm. Nu har det bara gått 2 veckor sen jag "löste" det och jag sitter fortfarande och övervakar och kan säga att än så länge ser det väldigt bra ut.

Med INPA kan man se status på batteriet, SOC (State of Charge) och SOH (State of Health) värden. På toppen av minuspolen på ditt batteri kan du se vecka/år när den är tillverkad. Om du byter batteri se till att registrera den korrekt och använd INPA om det är samma Ah på nya batteriet annars måste du in med ISTA som både kan ändra storlek och registrera korrekt. Sen kan du stämma av med INPA att SOC och SOH är nollställa annars får du andra problem.

Jag är nyfiken på om detta löser dina problem vilket jag hoppas på för att bekräfta mina teorier kring detta.

Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
Hej 84jr0,
Tack för respons och mycket nyttig information!
Precis som du säger så hinner jag inte heller igenom alla menyer innan bilen "går bra" igen och samtliga parametrar är "OK".
Kommer under dagen göra ett batteritest för att sedan beställa mig ett nytt batteri och följa dina instruktioner.
Återkommer med uppdatering så fort jag har något vettigt att berätta ;)
84
235
84jr0
Kan du även kolla vad du har för system voltage efter att bilen stått över en natt eller två med gamla batteriet? Jag testade att stänga av alla strömförbrukare (ljus, AC och fläkt, radio och skärmen, stolvärmare och allt man kommer på) innan en start efter flera dagars vila och fick inga misständningar då, sen kan det självklart vara en slump men tänkte testa.

Sen får du också kolla att generatorn laddar batteriet som den ska vid start. Anteckna gärna SOC och SOH värden innan du byter batteri eller ännu bättre ta en skärmdump så har du allt.

Mitt batteri hade SOH värde på 2 och vad jag läst mig till så är detta värde i % som IBS-en i bilen räknar fram och teoretiskt sätt ska 100 vara nytt friskt och fungerande batteri.
Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
Efter belastning & hälsotest av batteriet visar det sig vara friskt. Mäter 12,29V & 418A under testet vilket enligt datorn är godkänt med en hint om uppladdning.

Möjligt fel är BTR som inte klarar hålla trycket och bränslet rinner då tillbaka när den stått under en natt. Kommer trycktesta systemet efter läckage och sätta klocka på fuelrailen för att se möjligt tryckfall. om så är fallet kommer armaturen med btr i tanken att bytas ut.

Återkommer med dom nästa vecka.
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Liknande hände min N52 på julafton, Jag skulle bara snabbt in i affären och sen när jag skulle starta den så gick den på 5 cylindrar bara, ingen motorlampa, inga felkoder ingen förvarning alls. verkstan konstaterade att det var 0 kompression på cylinder 3.

så just att det alltid ger felkoder stämmer inte.
84
235
84jr0
Tack för uppdateringen, hoppas du hittar felet så får du uppdatera oss andra. Lycka till!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jämnföra N52 och N53 är inte riktigt relevant är två helt skilda insprutningssystem. N53 är i princip en "Diesel" som går på bensin.
N53 har ju problem med läckande spridare som ger den felbild du har men ger felkoder för förbräningsmissar.
Och du borde få felkoder för tändningsmissar eller förbränningsmissar beroende var felet ligger. Dock är det ju inte säkert de registreras med en gång utan det kan behövas flertalet missar inna det visar sig,

N52 har ju en välkänt lyftarproblem som kan ticka speciellt när man startat kört en kortare sträcka och stänger av. Dagen efter kan de ticka tills motorn blir varm och körd en längre sträcka.
Kan ju vara så att det är lyftare som strular så du inte får kompression i en cylinder med en gång innan de fyllt på sig ordentligt..
Du får göra ett kompressionprov när felet uppstår är min tanke.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
Hej Hasso,
Tack för input!
Lägger till ett kompresionsprov på listan 👍
Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
Hej,
Ursäkta dålig update..
Komp prov gjort, samtliga 6 cylindrar ligger inom rätt värde enligt verkstad.
Tryck testat fuel rail och både pump och BTR gör sitt.
Samtliga Spridare bytade (Flödes matchade).
Men problem kvarstår, dock kan jag tycka mig känna en viss tvekan när man släppt gas och ger pådrag, efter att ha stått still vid rödljus är det som att den "hostar" till och vid nätt gaspådrag under belastning.
Hoppas det hjälper någon att förstå mitt problem och kunna leda mig på rätt väg.
//Tim
Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
Slut på lidandet! Med en rejäl vändning...

Låt mig göra en lång historia kort och dela med mig för att möjligen hjälpa andra framtida ägare med samma problem..
Historian bakom, symptom och huvudvärken vet ni sedan tidigare inlägg. Efter allt detta så bestämde jag mig för att riva allt och steg för steg gå igenom och utesluta olika bristande delar. Detta tog ett hastigt slut när jag drar ut min DISA enhet ur insuget, den var ihålig.. Saknades gjorde både den stora "flärpen" och tillhörande pinjong som håller denna..
Sökningen sattes igång för att hitta dessa delar utan någon som helst framgång (både med kamera ner i insug och in mot inloppet) och dumt nog tänkte jag mig att tidigare ägare tagit bort denna pga oljud som enligt mig skulle uppstått. En ny DISA enhet monteras och vips så har vi tryck i insuget igen och med detta hörs en ljuvlig ton (ironi) från ventilerna i deras desperata rop på hjälp..
Flärpen hade delats på mitten och farit in i insugs loppet till cyl 6 och pinjongen hade farit in i cyl 5, kilat sig fast mellan ventil och ventil sätet vilket höll ventilen öppen och en vipp arm som fladdrade hej vilt..

Lyckligtvis lyckades jag få ut både flärp och pinjon intakta utan att något lagt sig i förbränningrummet och insugs ventilen på cyl 5 klarade sig och ligger nu fint i sätet igen och bilen går som en dröm!

Så en liten heads up, när du ändå är och pillar under huven, ta dom extra minuterna och kolla över din disa 👍
Tack för din givande återkoppling! Finns det någon sorts fel som aldrig kan uppstå, undrar man... :)

/Lennart
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Exakt samma som hände min motor i vintras.

Skönt att du slapp motorbyte!
Visa användare
14
Rosb3rg
E60 520D
Kan tycka att det är konstigt att man konstruerar en så pass viktig del (både funktion och position) på det sätt att detta kan hända 🤔

Jo man kan allt undra Lennart :)

Åkte du på ny motor PontusTI?
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Yes tyvärr :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.