AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.971

Köpråd gällande BMW G30 540i/550i

Sida 3 av 3
Ang DDC mm

Ja, det är två olika saker. Med DDC (dynamic damper control) kan du ställa in fjädringen i bilen så att det i komfortläge är lite som att gunga fram i en gammal jänkare och i sportläge så får du sätta på dig ”njurbälte”
Med Active Steering så får du fyrhjulstyrning samt att bilen anpassar rattutslag beroende kopplat till kösituation och hastighet. I låg fart så behöver du inte vrida lika mycket på ratten för att svänga som i hög fart.
Effekten av detta blir att bilen känns mycket mindre och lättkörd i t.ex. stadsmiljö. En del tycker att nackdelen kanske kan vara att du inte får samma körnärvaro. Men jag tycker inte att det är något som jag upplever, utan jag tycker att det bara lyfter körglädjen. Utöver det har du ju även aktiva krängningshämmare som gör att bilen kränger mindre i kurvor som tillval. Det är dock inget som jag själv har testat eller har haft på mina bilar.

Skickar lite länkar som förklarar funktionerna mer utförligt.

DDC

Active steering

Aktiva krängningshämmare

Vad kör du (TS) för bil idag? Ålder, märke, modell, hk.

Hur skall bilen finansieras? Mellan raderna framstår du (TS) som priskänslig varför inköps- samt driftskostnad utesluter V8-modellen. Du får nog räkna med 11 l/100 km för M550i, alltså nästan 20 kr/mil enbart i bränslekostnad.

Har du tagit in prisuppgift/offert på försäkring?

Vissa hyrbilsföretag (läs Sixt) erbjuder motorstarka modeller för korttidsuthyrning.
homeros, DCC ingår inte som standard och inte Active steering heller, eller? Däremot finns dessa med i ultimate edition utrustningen, har jag rätt?

Adaptive drive är knappen som finns vid växelspaken.Borde inte den göra det som DDC gör?

turbo4ever, idag kör jag en gammal bil, med 200 hk.
Bilen finansieras som ett vanligt bilköp finansieras i modern tid. Jag utesluter inte M550i enbart för pris och drifstkostnad, utan för att jag inte är i behov av ett monster och dels så har jag inget eget garage. Jag skulle likväl kunna köpa en M550i om den ligger till bra i pris och har låga mil. Vill inte ha en 2017 års bil med 8000 mil på mätaren direkt. Men 2000-3000 mil, ja det funkar.

Försäkring kostar ca 1200-15000 (helförsäkring för en 540i).
Hittar förövrigt några fina 540i/550i och vissa har inte nappa lädret. Surt.

Beställer man en bil kan man väl välja det bästa lädret när man ändå är igång, kan man tycka.
Spontant är en nyare 540i/M550i en för fin bil att parkera under bar himmel året runt. Börja med att leta garage (vilket även sänker din försäkringspremie).

Som begagnatköpare kan du inte vara alltför kräsen när det kommer till färg och utrustning (eller för den delen säljare då det verkar som bilen köps på avbetalning). Utomlands har du ett större utbud och lägre priser, men då får du köpa bilen kontant.

Lycka till, och titta även på F30 335i/340i och F10 535i!
Transocean
Nää, min G30 står ute sedan 2018. Parkera den i en snödriva och drog till Japan för 3 månader i fjor. Skivorna var något rostiga vid hemkomsten :-) WTF...det är ju bara en bil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Turbo4ever > Många 540i (sannolikt ävenn M550i) i Stockholm står utomhus, sannolikt för många inte orkar städa garagen. Blir alltid lika förvånad vad lite garage det finns på villatomterna och de som väl har garage verkar inte använda dem.
turbo4ever, vart ska man annars parkera den? Många som har garage har inte stora garage nog att kunna köra in en G30 ändå, eller motsvarig bil i likadan storlek.

Klart jag kan vara kräsen oavsett om det är nybilsköp eller beg-köp. Varför skulle jag inte vara det? Jag kan vänta tills rätt bil dyker upp..när den väl dyker upp..

Vad jag vet så köper dem flesta bil på avbetalning eller leasar, väldigt få köper kontant. Utomlands har större utbud, exempelvis Tyskland, och där köper man också på kredit, precis som i Sverige eller övriga norden.

Transcoean, så är det. Det är en bil. Visst är man mån om att den inte ska utsättas för stenskott, slask, rost och annat som leder till att bilen får ett sämre skick, men det är trots allt en bil.

Grelle, visst är det så. Många parkerar på gatan och bryr sig inte om att ha ett garage. Visst är det mycket trevligare med att ha ett garage, det är bättre ur alla möjliga vinklar. Men tänk att behöva öppna garageporten, köra in, stänga och hålla på. Det finns fjärrnycklar till dem flesta garageportar men det är lite väl mycket att pilla med tycker jag. Jag vill bara köra en driftsäker och pålitlig G30, oavsett parkering.
Inga andra som vill tillägga något eller ge rekommendationer på köp?

Många fina 540i/550i som legat ute på blocket senaste tiden men nu är dem borta, alltså köpta. Får snart passa på bara jag hittar "rätt" bil.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Jag tror att E-klassen gör alla saker som man är ute efter för biltypen bättre än vad 5-serien gör. Komfort, förarhjälpssystem, pondus, teknik mm.

Med din budget får man en AMG E43, kanske t.o.m. en E53.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Tråden kanske inte handlar om finansiering...
Nu kanske jag inte är som alla andra, men jag köper aldrig bilar eller andra leksaker(båtar mm) annat än kontant. Däremot har jag en tjänstebil medans privatbilen(i3:an) är utan lån. Förstår inte riktigt varför man vill låna till något som sjunker i värde. (köper du en unik sportbil som stiger i värde då kan du låna)

Både 540/550 är ju fina bilar så du blir inte besviken.

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Vet inte riktigt hur det funkar på 5 serien men gällande 4an så funkar inte trimmet efter införandet av det "nya" partikelfiltret. Har inte exakt koll men har för mig att det infördes ngn gång vid halvårsskiftet 2018 typ.

@Slippy ang finansiering så är du inte ensam har själv sparat och cashat allt förutom studielån. (Även bostad)

Men jag tror nog att vi är ganska få och alla är inte lika "lyckligt lottade".

Allt roligt i livet (inklusive helikopter) brukar landa i ekonomisk katastrof ; ).

Det finns bilar som stiger i värde men då pratar vi om helt andra pengar. Dessutom är stegringen ganska momentan.

Nä låna du som merparten gör och njut.😀

@Slippy du är garanterat inte som andra. Ingen är det som tur är även om vi i Sverige älskar idéen med det 😀
Jag tänker från andra hållet, varför skulle man inte ta finans vid ett bilköp?
Oavsett så handlar det hur man vill och kan disponera sin ekonomi. Svårt att säga vad som är rätt eller fel här. Både företag och privatleasing är ju populärt då det finns många personer som föredrar ett ekonomiskt förutsägbart upplägg.

Jätte-OT ursäkta mig 🙏
42
785
428
@daagis Jo vi är iaf 2 ev 3 om man räknar in Kamprad😉
@428 Glömde bort er 3 😂
Skulle jag ha Kamprad-nivå på cashen hade jag handlat kontant förstås.
42
785
428
Haha.. kul att du hänger med 👍 ( men har faktiskt cashat allt)
Men förstår samtidigt att inte alla kan vilket är helt ok.

En riktigt bra helg på dig! 😀😀
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.