AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.966

Köpråd gällande BMW G30 540i/550i

Sida 2 av 3
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nä, sorry, kanske blev förvirrat när jag skrev, mybimmer. Tidigt tillverkade har _möjlighet_ att utrusta med power kit, och då följer avgassystemet med. Om dom inte är utrustade med det så låter de likt de nyproducerade, men eftersom det infördes partikelfilter så blev alla bilars ljud lite tråkigare tyvärr. Inte ens M5 competition låter riktigt så bra som den hade kunnat låta... :(

På konfiguratorn är inte IE eller UE-rabatterna medräknade, så om du tittar på bilar i 600'-klassen så be en återförsäljare om en offert på nybil, så ser du vad som skiljer. Det är rejäl kampanj på både IE och UE så även om det ser dyrt ut i konfiguratorn så försvinner mycket genom kampanjen. Om inte annat så kanske det är lättare att värdera de begagnade bilarna efter det.
Wiberg har rätt med kampanjerna.

Som exempel så beställde vi och fick leverans av en g31 540d ue specad till 1,05 mille för 770k. Fick den Dec 2019, för att slippa skatten så nu har vi bil i något år till!

Kontenta: Bra kampanj!
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Mybimmer,

DLC,'s summerar bra vad jag menar. Det är samma motor i båda. B58. Dock lite annan karaktär och ljud.

MPPSK till 4 serien är ett cat back system vilket det inte är för 5 serien. (För bilar innan partikelfilter).

Så jag tror inte du behöver oroa dig för grannsämjan på samma vis som jag:)

Ang fake ljud så skall det enligt BMW mekanikerna som installerade mitt kit kopplats bort.
Kan i det avseendet rekommendera det förutsatt då att det är lika för 5serien.

Men är du intresserad av annat ljud så vidhåller jag att B&W systemet är fantastiskt bra. Har själv HK i fyran och det är inte i närheten.

Har även hört B&W I andra bilar och upplevt det lika bra.

Hade ändå köpt en 450 om den funnits :)

Mahhbechh, ingen idé att köpa nytt för min del. Värdeminskningen är alldeles för stor för att
jag ska kunna motivera att ligga ute med så mycket medel i en bil som ändå ska säljas efter ett par år.

Någon måste ju köpa bilarna som nya, det förstår jag, men vem gör det? Det är inte ekonomiskt och känns nästan som att man bränner bort pengar.

DLC, Låter 550:in även när man kör i vanlig fart på motorvägen, dvs 90-160 km/h? Eller låter den och brummar på även i högre hastigheter/varvtal?
Wiberg, så en tidigare modell är att rekomendera, för lkudet, men hur är det med barnfel? Undviker
man generellet G30/G31 från 2017 och satsar på 2018-2020 m.m eller funkar det med första modellen ändå?

Intressant, jag tänkte inte på att det skulle vara så. Är rabatterna individuella eller standardiserade?

Mahhbechh, grattis till fin bil. Mycket pengar för en diesel, för dem pengarna kan man nästan gå på 550d tycker jag.

428, Haha, låter det högt vid tomgång och när du gasar eller även vid vanligt gaspådrag i andra hastigheter

Kittet för fake ljud kopplas bort på begäran alltså, annars är det "standard" från fabrik?

B&W är trevligt, men jag föredrar nog hellre massage i framsäten m.m och H&K. Men får jag B&W och allt annat med så tänker jag köra på det.

540i är mer prisvärd, däremot är 550i ett annat monster i en annan klass. Jag har olika prioriteringar just nu så det är väldigt svårt att avgöra.
Mybimmer,
Ang barnfel på första gen - inget jag märkt. Vid köp av nuvarande 540d bytades en annan 540d in av just första årsmodell. Samma utrustning typ som nu men minus nightvision, massage och B&W ungefär. Den gick 6000 mil helt problemfritt, så när som på byte av bromsskivor runt om pga vibrationer. Det tog BMW.

Gällande 540d vs m550d. Kanske har du rätt, men det var aldrig aktuellt för vår del. Prestanda räcker till o blir över i 40d, så det var aldrig ens tal om något annat. Ångrar inget!
42
785
428
Det låter mer i alla lägen
Och väldigt mkt mer och annorlunda i Sport.

Men jag tror inte det är lika påtagligt i 5 serien då endast bakre ljuddämparen byts ut.
Och följdaktligen är den främre kvar.

(På 4 serien är det helt raka rör från katalysator i sport läge)

Vet som sagt inte om det i övrigt är lika stor skillnad för 5 serien men för 4 an är skillnaden även i avseende på prestanda och karaktär ganska brutal.

Så det kan nog vara bra och testa och se om man gillar det.
Du verkar ju uppskatta massage stolar och dylikt och trimmet går inte direkt åt det bekväma hållet;) Iaf inte för 4 serien.

Ang fake ljudet så vet jag inte om man kan få det borttagett på beställning.

Har fattat det som att det tas bort i samband med installationen av trimkittet?
Har googlat lite på utländska forum och det verkar som om att det kan stämma.

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Är du tveksam på fakeljudet kan du koda bort det med tex Carly eller liknande app i vilket fall som helst.
Stod i samma val för något år sedan dvs 540d vs 540i vs 550d. 550i var aldrig något alternativ då den inte fanns i touring utförande.
540i går väldigt fint och är en klassisk rak BMW sexa med allt vad det innebär. Visst drar den mer soppa än en diesel. Men är man ute att köra snålt tror jag men bör se sig om efter andra bilar som 520.
540i går väldigt tyst och passar verkligen bilen som handen i handsken och du får en väldigt fin komfort. Jag hade en 540d innan och jag ångrar mig inte en sekund och kommer inte att gå tillbaka till diesel.
Prestandamässigt går 540i som ett skott, speciellt i högre farter där dieseln inte riktigt har samma prestanda och tappar ”andan”. Upp till 250 slår den m550d, kolla in youtube klipp från AutotopNL. Eller kolla in detta klipp

I övrigt så kan jag rekommendera och skaffa active steering (dvs fyrhjulstyrningen) om du hittar någon bil med det. Jag tycker bilen känns betydligt mer hanterbar att köra med active steering.
Jag har även dynamic damper vilket ökar komforten en del.
Oavsett vad du väljer så är det ändå extremt fina bilar 😊
Mahhbechh, skönt att du sluppit barnfel. Var problemet med vibrationer enbart pga bromsskivor
eller annat? Hur uppstod problemet?

Jag tycket att om man ska köpa en 540d kan man lika gärna köpa 550d..det skiljer sig inte mycket åt i pris
och 540d verkar vara sällsynt, men det är bara vad jag tänker rent spontant.

428, jag kan nästan tänka mig det. Men är det ett ljud man tröttnar av eller? Hur menar du med 4 serien raka rör från katalysator i sportläge. Rören ändras väl inte?

Menar du att 4 serien är kvickare i 440i jämfört med 540i? Beror nog på vikt och däck bland annat.

Ja, massage stolar tycker jag om och även om trimmet inte går direkt åt det bekvämma hållet så får man väl med trimmet i en 550i som låter mer. Är det något man stör sig på?

Hur menar du att det tas bort i installation av trimkittet. Är det trimkittet från BMW själva du tänker på?

Cykeltjuv, jag har inte Carly men jag kommer definitivt behöva köpa en.

Homeros, håller med. Man kör inte 540i för att den ska vara snål. Låt den dra så mycket soppa den bara vill, bara jag får höra ett fint ljud och har en pålitlig bil som startar och inte sviker mig så är jag ok med soppaförbrukningen.

Är active steering en funktion som ingår i ett visst uförande? Hur är det med dynamic damper? Tänker du på knappen bredvid växelspaken?
Många av dem bilar jag länkade har försvunnit från blocket..surt att folk inte har inspiration själv nog att leta bra bil. Hoppas det kommer ut fina 540i/550i nu så man kan köpa sig en bra bil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
"Många av dem bilar jag länkade har försvunnit från blocket..surt att folk inte har inspiration själv nog att leta bra bil. Hoppas det kommer ut fina 540i/550i nu så man kan köpa sig en bra bil."

Menar du att det är folk som sitter här på autopower och följer tråden som kniper alla bilarna som du länkar till?
42
785
428
mybimmer,

Ursäkta om jag snurrat till och att det hela blivit lite of-topic.
Du har helt rätt i att hela systemet inte byts ut på 5 serien. Endast bakre dämparen byts.
För 4 serien byts dock hela systemet inkl. rör fram till katalysatorn och den främre ljuddämparen tas bort.
(trodde initialt att det var samma för 5 serien)

Gillar man det så tröttnar man inte. Tvärt om för min del.
Ljudet är väldigt trevligt om än väldigt ljudligt i sportläge.
Jag tror nog att det mer handlar om vilken typ av bil man är ute efter.
Därav tipset att prova.

Vad jag menar med skillnad i avseende på prestanda/karaktär är med och utan trim och den är väldigt stor.

Tror inte att i original 440 är snabbare än 540.
540 väger väl lite mer. Men iaf. i 2020 års utförande så har den lite mer effekt (+14hk).

Själv hade jag valt en 550 före 540 om ekonomin inte spelar ngn roll.
Tyvärr finns det ingen 450 :(

Diesel (kaffekvarn) är för min del inget alternativ ;)

Grelle, det kan mycket möjligt vara så. Har du någon tanke om varför det inte skulle vara så?

428, ingen fara =). Är det i en viss årsmodell som dem bytt ut det där eller gäller det stanard för alla 440i? När du menar trim, är det ett trimkitt du syftar på i motorn, som optimering eller uppdaterad mjukvara, eller trim som i avgasrör, ljuddämpare, katalysator.

Eftersom jag inte ska köpa en 4-serie så bör jag istället kanske prova en m550i. Vet du något om hur bilen låter vid tomgång och acceleration samt när man bara kör i vanlig hastighet 80 - 160 km/h.

Har kollat flera reviews på youtube och 550i är verkligen underbar. Hade dock kunnat acceptera en 540i med rätt utrustning.

Vet du något om hur ägandekostnader skiljer sig mellan 540i/550i, tänker på allt från olja, däck, service, bromsbyte och annat.

Gillar inte heller diesel, ganska "karaktärslös" om du frågar mig...iallafall på en BMW, men det är bara en åsikt. Däremot är 540/550d fina bilar så det går inte och säga nåt dåligt, men det är nog inget jag köper om jag inte är tvungen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så stort är sannerligen inte det här forumet längre att det har någon effekt på bilmarknaden ;-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
mybimmer, Det naturliga för den som letar bil är sannolikt att besöka bilhall och/eller söka efter modellen online, företrädelsevis på blocket. Då hittar man bilarna på samma sätt som du gjort, för det var väl så du hittade dem? De är ju inga dolda bilar du länkar till. Säljaren gör ju vad den kan för att exponera bilen i alla möjliga kanaler.

Att folk som läser i denna 2-sidorstråd spontanköper bilar i 500'-klassen, som de inte kan hitta själva känns som en rolig men långsökt tanke... =)
Mybimmer
Berodde på skivorna. Efter bytet blev det noll vibrationer kvar.

Gällande marknaden och att Autopower köper alla bilar du länkar så låter det tämligen orimligt. Som referens så gick min gamla 540d på export till finland efter 1 dag på Blocket. Landet töms på fina bilar.
Ang: Active steering och DDC
Om inte BMW har ändrat något så ingår inte ovanstående i några utrustningspaket som Ultimate edition mm. Utan det är extra tillval.
Kan ju säga att jag hade hoppat många av de tillval som ingår i UE tillförmån för mer körinriktad extrautrustning. Doftfunktionen används väldigt sparsamt i min bil som exempel.
Löwet, möjligt. Men en bil som går för 529k hos en bilförsäljare, sedan läggs samma bil ut för 559 hos R...marks bil. Konstigt, för vem skulle köpa bilen för så mycket dyrare hos en annan firma?

Grelle, Dem bilarna jag länkade har varit ute i månader, och ingen har köpt dem, men direkt efter att jag publicerat tråden så sker det två-tre stora bilköp, en efter en. Lite konstigt tycker jag.

Mahhbechh, brukar skivorna ha problem från fabrik på G30 eller är det slitage?

Homeros, är active steering och DDC två annorlunda saker? Samt att det andra alternativet till DDC är M-dynamics suspensions, förstår jag det rätt?

Kommer bilarna utan active steering och DDC/M-dynamics suspension?

Svårt för mig att veta vilken som är bäst eller trevligast att ha men dynamisk är väl att rekommendera. Men det är alltså knappen till vänster om växelspaken?
En nyare/begagnad 540i/550i kostar lika mycket som en 7-serie nästan fullutrustad
Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.