AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.919

Hi-fi, ingen bas alls, E91

Tjohej, köpte nyligen en E91 2010 och ljudet är helt sopkasst. Låter som jag spelar i mobilhögtalaren.
Kan väl inte vara möjligt att det ska vara så?

Detta har bilen:
Multimedia
S609 Navigation System Professional
S698 Area-Code 2 For DVD
S676 HiFi Speaker System

Satte huvudet mot undersidan av passagerarstolen och kunde höra lite lite bas från subwoofern som sitter där, så den var inte död.

Ska man kunna öka på bas i nån inställning? Finns inte bas/treble/balance etc på dessa bilar?
Efter googlande o läsande verkar det som att förstärkaren som sitter i bagaget kan vara kass.
Nån annan som haft liknande problem?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad spelade du musik ifrån? Blutooth?

En E91 med Hifi har inget superljud direkt, men om den på riktigt låter som en mobilhögtalare är såklart något fel.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Som Grelle skriver så är det tyvärr inte så bra ljud som namnet "HiFi" antyder.

Du ska kunna öka basen i någon meny, min e91 var några år äldre så det kanske ser annorlunda ut i din. Kolla att basen står i mittläget eller något förstärkt.

För att det ska bli mycket bättre behöver du komplettera med bättre förstärkare, och eventuellt även element till basarna. (och även dörrhögtalarna om du ändå är igång). Kostar nog 5000 kr och uppåt för alltihopa plus monteringen, som går att göra själv.

Skulle elementen vara trasiga (verkar ju inte så om det låter lite från dem) så har jag ett par liggande sedan jag bytte i min e91, och nu har jag inte bilen kvar längre.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
På min E91a med Hifi står basen i dagsläget ett hack från max. Annars blir det knappt nån bas att tala om(jag är lite av en ljudnörd, så vill inte ha överdriven bas). Jag undrar därför också om det är nåt som kan vara fel.

Ljudet är relativt klart original, så tror att med bättre effekt på bassidan kan det bli ok för en brukis.

Nån som testat annan stärkare typ Match 7bmw? Tror inte att det är en dum idé, man får ju med ljudprocessor på köpet och bättre möjligheter att bygga ut framåt med nya högtalare och ev baslåda...
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Verkar mystiskt, har hifi (utan navigation) på min E90 pre LCI och det finns ju acceptabelt basljud från de två små basarna under framsätena vid normala lyssningvolymer, brukar ha 1-2 hack från max i basinställningen likt Shortlegs. Brukar vilja dra på ljudet lite men det lirar inte riktigt när man spelar riktigt högt. Dock har jag ofta ganska bas-orienterad EQ-inställning från telefonen som jag oftast spelar via så det kan säkert påverka att jag är "nöjd" med basljudet.

Originalbasarna ska kunna spela från 40Hz iallafall teoretiskt (30Hz med Logic 7).

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag har S677A HiFi System Professional DSP i min E87
Och jag är riktigt nöjd med mitt ljud i bilen
Har oxå CIC navi professional
Gå in i inställningarna
Där kan jag göra inställningar för bas, treble, balance, equalizer osv
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag spelar upp min musiksamling från hårddisken direkt
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Steifan: Hur ställer du diskanten? Har min lite lägre, då jag upplever ljudet lite vasst annars...
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Shortlegs: Jag har Match UP7 i min 530e och det är väldigt stor skillnad mot original hifi. Rekommenderas varmt, extremt low effort för att få mycket, mycket bättre ljud genom att enbart byta förstärkaren.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Noterade idag när jag provkörde en E91 med Hifi att ljudet var betydligt sämre än min E90 med samma.
Har nån annan noterat detta ??
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Alpinabiturbo: Låter som att man bör köpa ett sånt steg:) Synd bara att de kostar 7k.
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Jag äger en E91 2006 med Hifi, jag tycker att ljudet är över förväntan. så något måste vara skumt med din. Har basen på mellanläget och då är det mycket bas
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Shortlegs, ang. diskant så tror jag att jag kör på läge 4, dock har jag ofta lite högre frekvenser förstärkta från EQ på telefonen så det kan nog bli lite vasst ljud (som jag gillar).

**

Match UP7 var ett intressant tips :)

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Steifan: Min diskant står kring nolläget(mitten). Jag brukar dock gilla mer diskant.

Har testat lite mer nu och bas finns det mer av relativt övriga frekvenser när man ökar volymen, dvs ljudbilden funkar inte så bra med låg effekt.

Jag tror därför att en Match 7BMW skulle bli kanon för mig.

Det låg en på blocket sedan en dryg månad när jag frågade här på forumet. Jag fick inga svar i den tråden, men annonsen försvann så nån här blev nog inspirerad;)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Shortlegs: De såldes för 5000:- på mellandagsrean så går säkert deala till sig det priset.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Alpinabiturbo: Var hittade du steget till det priset? 5000kr känns som ett bra pris...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.