AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.006

Avdra fälgar och däck bmw 116d 2011?

en
38
enslow15
116D 2011
Som sagt var så har jag nu bmw original 17" fälgar med ET42 och 205/50 däck.
Men fälgarna ser för djävliga ut.

Nu har jag fått tag på andra 17" Bmw fälgar i nyskick men med ET34.
har även nya däck som skulle monteras på en Subaru jag sålde och dom är 215/55.

Så till min fråga kommer det att gå eller kommer däcken att ta i?

Att det är högre profil gör inget då vi har dålig väg hem.

tacksam för hjälp av någon som vet//Enslow15

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Kommer att bli nästan 5% större rullomkrets och bygga ca 1,5 cm i hjulhuset (och höjden)…

Det kommer att se konstigt ut med de däcken.

Fälgarna lär inte vara något problem om du har vettiga däckdimensioner på dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...med "bygga" menar jag radien på hjulen.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om jag minns rätt så brukar det vara ET47 på de flesta (alla?) 17" till denna kaross, så du är redan 5 mm längre ut än "original".

Har inte själv provat denna kombination, men har vi tur så har någon gjort det.

Men du skulle kunna göra en någorlunda säker analys själv.
Vi utgår från vad som sitter där nu (17" ET42 med 205/50R17).
När du går från ET42 till ET34 så flyttas alltid utåt med 8 mm.
När du går från 205/50 till 215/55 så "växer" ena däcksidan med ca 5 mm,
samt att profilen höjs med ca 15 mm,
dessa mått varierar såklart från däck till däck.

Då kan du kolla hur däcket är placerat idag och tänk sedan hur det skulle vara placerat om du flyttade allting 13 mm rakt utåt - samt i grova drag även "förlänger" däcksidan med 15 mm.
Man kan få en bra koll om man tex sätter en pinne lodrätt mot däcket (och låter den vila mot yttersta punkten på nedre och övre däcksida), och sedan har något som är ungefär 13 mm tjockt så kan du se ungefär vilken clearence du får vid statiskt läge. Problemet är hur man kollar att det inte tar i vid krafitg kompression, det är alltid lite klurigare.

Vet att original finns det exempelvis 225/45R17 ET47 och det fungerar ju alldeles utmärkt, det motsvarar utrymmesmässigt utåt typ 205/50R17 ET37.
Så med 205/50 och de nya fälgarna ET34 så hade allting suttit bara ca 3 mm längre ut än vad lite större originaluppsättningar sitter - så det hade inte varit några problem.
Fast nu ska du flytta allting ytterliggare 13 mm utåt (samt öven öka höjden på däcksidan).
Så jag hade sagt - kanske - men rent räknemässigt hade jag haft mina reservationer - visuell inspektion eller pålitligt feedback från någon som faktiskt gjort detta behövs definitivt.

Ett bättre alternativ (och som Johan B också nämner) är isåfall att använda dessa ET34 fälgar men montera 205/50 däck på dessa istället - det kommer utrymmesmässigt vara mer eller mindre identiskt med originaluppsättningen 225/45R17 ET47.

@enslow15 : Är det rätt navmått (72.6 mm) och hjulskruvmått (M12) på dessa nya fälgar?
en
38
enslow15
116D 2011
Ja det är samma navmått och samma hjulskruvar.

Grejen var att däckerna har jag redan köpt och det vore bra om man kunde använda dom till nåt.
Fälgarna har grannen och dom följde med till en Bmw X1 2011 som han köpte och han har ingen andvändning av.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är bra att jämföra som slangen gör, men det förutsätter en sak - att fälgarna är lika breda.
ET står i förhållande till fälgbredden.
Hur breda är fälgarna?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, ET är helt oberoende av fälgbredd. ET anger hur många millimeter från en tänkt centrumlinje som fälganläggningsytplanet är. Om det är ET35 så sitter fälganläggningsytplanet 35 mm ifrån centrumlinjen oavsett om det är 6" breda fälgar eller 10" breda fälgar.

I de vanliga dimensionskombinationerna (fälg och däck) så är det däcket som är den del som är ytterst i varje dimension (och som är det som isåfall kommer att gå emot något). Så däckdimensionen är det mest väsentliga och det som spelar störst roll när det gäller passform (för de vanliga dimensionskombinationerna).

Men jag förstår vart du vill komma Sverige, för fälgbredd spelar ändåså en viss roll då den påverkar däckets form till viss del och kan ha ett visst avgörande när det gäller passform. Ju mer man frångår de vanliga dimensionskombinationerna desto viktigare det att även ta detta i beaktning.
Och när du säger att ET står i förhållande till fälgbredd så menar du att om man vill att yttre fälgkanten ska hamna på ett exakt samma ställe - då måste precis som du säger ta med båda i beräkningarna.
Dock så är det däcket som kommer att ta i något, och ett 215 däck är ändå ett 215 däck. Men det blir definitivt en skillnad om man börjar jämföra ett 215 däck på 6.5" fälg med ett 215 däck på 8.5" fälg! Men rör man sig exempelvis bara mellan 7" och 7.5" är det en mycket mindre skillnad.

Men ett 205 däck på en 6" ET35 fälg har sin centrumlinje i hjulhuset på exakt samma ställe som ett 205 däck på en 10" ET35 fälg har. Men däcksidorna kommer inte att vara på samma ställe pga de extremt onaturliga fälgbredderna.

Men i detta fall så utgår jag ifrån vi pratar om 7" eller 7.5" fälgbredder och då spelar det inte så stor roll (såvida man inte ligger precis på millimetern att det går emot vs inte går emot - men är man där så rekommenderar jag att se över sina val en gång till).

Men håller med, för att fullt ut kunna ge ett bra svar så måste vi även veta fälgbredderna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klicka på länken jag klistrade in och knappa in de värden de olika fälgarna och däcken har, så får du svart på vitt hur det ändras/ser ut...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.