|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 523i E39 från 1999 som har ett dåligt batteri. Bilen går som tur är starta utan problem fortfarande men när jag mätte så håller batteriet bara ca 11.9V så det behöver bytas ut. Jag funderar nu på vad jag borde skaffa samt vad som passar i min bil? Jag är nu ute efter det bästa batteriet jag kan skaffa som passar bilen. Jag prioriterar hög kvalitet över priset men vill samtidigt inte betala tusentals kronor extra om jag inte får något för pengarna och jag är ute efter ett batteri av hög kvalitet med så höga Ah och CCA som möjligt. Vilken batteritillverkare och vilket batteri rekommenderar ni? Någon här som vet vilka mått på batteri som får plats? Tack på förhand! | |
|
Hej, Frågan har varit uppe ganska många gånger. Prova sökfunktionen här ovan [Sök], "batteri near köpa" t ex. Ett exempel på diskussion: Länk Det finns en tysk sajt som många använder, men just minns jag inte namnet. Batterie... nånting.de. Den kanske nämns i länken. /Lennart |
|
| Har kollat lite på forumet men det mesta jag hittade var från ca 2010 så tänkte att det kanske ändrats lite de senaste 10 åren, framförallt vilka märken som rekommenderas etc. Men jag fortsätter söka runt :) | |
|
Här var den! :) Länk /Lennart |
|
| Tack för tipset! :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
90-100Amp går i ju större desstå bättre ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, jag måste lista ut vilka mått batteriet kan ha som mest och sedan ta det största batteriet jag kan hitta då jag planerar att uppgradera ljudet på bilen snart kräver mer ström än original :) Vilka märken borde jag kolla på i första hand? Är det värt att skaffa AGM? |
|
|
Det sitter en liten plastklack bakom originalbatteriet i golvet - lyft den rakt upp så får du plats med ett längre batteri - jag hade ett 90Ah (eller var det 95Ah??)-batteri i E39:an. och det fick precis plats när man pillat bort klacken. Tänk även på höjden då hållaren är fast fixerad i en viss höjd (liten justermån finns i "spännskruven" men det är inte många mm.) - något lägre batteri är inga större problem då man kan lägga en plastskiva eller liknande som mellanlägg mellan batteriet och hållare, men högre batteri ger problem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för informationen! Får kolla på detta :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.