AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.224

Bakre fjädrar Bmw F31

ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
På jakt efter nya bakre fjädrar till bilen, hittar inget artikelnummer genom Realoem och det finns en hel uppsjö på olika reservdelssidor. Ett exempel är att det står "Passar bilar med sportchassi" eller "För fordon utan sportchassi" Någon som beställt nya till sin och vill dela med sig hur man går tillväga.

Min bil är utrustad med m-sport, är det de som menas sportchassi?

Väl mött!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Originafjädrarna "räknas fram" utifrån bilens utförande och utrustning - det finns ett antal olika "fintrimmade" fjädrar för respektive typ av chassi och bilmodell.
Utifrån "resultatet" av bilens utrustning får man fram en specifik fjäder med ett specifikt art.-/reservdelsnummer och den har även en färgkodning målad på sig.

Eftermarknadsfjädrar brukar vara betydligt färre i urvalet, oftast har man bara kanske två alternativ för respektive chassiutförande - en för bilar med manuell växellåda och en för bilar med automatlåda.

Sedan skiljer det sig mellan chassin - standard, sportfjädring (brukar benämnas M hos BMW) och "dåliga vägar".

M-sport brukar numer enbart vara av "kosmetisk natur" och inte handla om själva chassit.
Sportfjädring skall vara angivet specifikt för att bilen ska ha det.
Kolla i utrustningslistorna som du får fram via någon av alla VIN-decoders på nätet genom att knappa in bilens chassinummer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Hej johan B och tusen tack för utförligt svar.

Har kollat från Autodoc och där har jag hittat dessa - Dom är 315mm lång.
Länk

Sen finns även dessa, "För fordon med M-technik" - Lika längd på dessa också.
Länk

Här är det jag får fram på utrustningslistan
P337A M Sports Package
S704A M Sports Suspension
S710A M Leather Steering Wheel
S715A M Aerodynamics Package
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt det du angav, har bilen sportfjädring - kan benämnas olika hos olika underleverantörer/säljare...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Precis som du säger, jag får ta och beställa och se om det blir rätt. Tack för hjälpen.
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Bara en snabb återkoppling, det stämmer precis som Johan B säger, tack för hjälpen!

Beställde fjädrar som benämns som Sportfjädring. Fick hem dom och det står F31 M-Sport på kartongen. Gick smidigt att byta och allt blev rätt. Sitter en bult till en arm som lär sänkas för att få ut fjädern och den är utvändig Torx storlek E18, annars är det bara att skruva som vanligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.