|
|
|
|---|---|
|
Har just bytt ena luftbälgen bak men jag blir lite fundersam eftersom hakarna som håller bälgen i länkarmen släpper när jag sänker länkarmen? När jag bytte bälgen så hissade jag bilen och lossade hjulet. Då var den gamla bälgen utdragen eftersom fjädringen åkte ut och hakarna i länkarmen satt ordentligt så jag tog en mejsel och klickade loss den. När jag satt fast den nya bälgen uppe så höjde jag länkarmen så att det nedre fästet gick genom hålet och hakarna var låsta. Men när jag sänker länkarmen så orkar inte hakarna hålla kvar i länkarmen utan den åker ur fästet. Ska det vara så att hakarna inte orkar hålla sig kvar innan bälgen är uppblåst? Jag riktade in den i hålet när kompressorn startade så den sitter på rätt sätt nu med hakarna låsta men det verkar lite knepigt att den inte orkade hålla kvar sig. | |
|
Det där är lugnt, sitter som berget när de är fyllda och bilen står på backen. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Tack för svaret Ola! 👍 | |
|
Nu är det inget läckage i bälgen längre och bilen höjer sig men felkoden för nivåregleringen ligger kvar i färddatorn. Släcks den av sig själv efter x omstarter eller kan jag släcka den manuellt på något vis? |
|
|
Om allt är ok bör den släcka sig själv men det är alltid intressant att ta ut felkoder och se vad som orsakar meddelandet. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Jag tycker att bilen fortfarande lutar en aning mot den sidan där jag bytte bälgen. Behöver jag återställa något eller borde den gå till rätt höjd om inget annat är trasigt? (Jag har inte fått tag i någon felkodsläsare ännu, antar att en vanlig OBD och Torque Pro inte kan läsa dessa felkoder?) |
|
|
Om allt fungerar så ska den bli bra antar jag men ligger ett felmeddelande så vet man ju inte. Torque kan bara läsa motorn. För att diagnosticera och eventuellt justera luftfjädring så behövs ett BMW-specifikt verktyg. Exempelvis detta (jäv) Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Det verkar intressant Ola! Kan den aktivera/lägga in dragkrok också? Jag ska få låna en iCarsoft i910-II imorgon, känner du till om den fixar felkoder på nivåreglering? |
|
|
Ja det går att koda in eftermonterad utrustning eller ta bort om behov finns. ICarsoften kan garanterat läsa och om möjligt radera felkoder på EHC. Men den kan sannolikt varken se live värden på sensorer eller justera höjden. Inte heller köra kompressor eller prova ventiler etc. Mvh Ola |
|
|
Hmmm....mitt senaste inlägg verkar ha försvunnit.. Iaf så släcktes felkoden av sig själv och nivåregleringen verkar fungera nu. Jag återkommer om att köpa din läsare när jag kollat genom vad jag behöver. Tack för hjälpen! |
|
|
Ja men då är nog allt som det ska efter ditt bälgbyte. Bra. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Någon som vet var kompressorn sitter på E70-07 eller hur man tömmer ut luften från bälgen bak utan att skära sönder den? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.