|
|
|
|---|---|
|
Hejsan har precis köpt mig en m2 och tycker det känns som det är något galet. Vid acceleration så klonkar det från diffen precis som någon bussning är dålig. Inga missljud i övrigt från drivlinan. Känns som det är lite spel i drivlinan vid stop start. Är detta normalt? Bilen har gott 2000 lungan mil. Hur är era? Är dom lite klonkiga från bakänden med? Steffe | |
|
Om du precis köpt den, hur vet du då att den gått 2000 lugna mil? =) Spontant låter det inte som något normalt utan ett konkret fel. |
|
|
Bilhandlare kan vara bra på att ljuga, en Megane RS som ligger på blocket är "bara lugnt körd fina sommardagar, ej bankörd". Googlar man reg nr. kommer det upp flertal bilder där den piskas på Mantorp park. |
|
|
Jo det kan jag tänka mig. Har aldrig haft någon bmw m model innan och dom är kända för m klonket. Det hörs inget vid normal körning bara vid hård acceleration, precis som en bussning är dålig. Men endel säger att det är så på m2 därför att bakvagnen är stumt monterad? Hur är era? Steffe |
|
| Jag äger inte och har inte ägt någon M-bil, men jag har kört M2 CS -19 på bana en heldag och varken hörde eller upplevde något "klonk". | |
|
Har aldrig hört talas om "M konket"!? Min låter inget. Och bakvagnen är väl inte stumt monterad? |
|
|
Någon som köper en M2 ny och kör 2000 "lugna mil" har köpt fel bil! Du kan nog utgå från att den fått bekänna färg från första dagen...! ;) Är bilen köpt hos handlare är det bara att påtala felet och be dem fixa det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som Johan säger: om handlare, så är dom skyldiga (enl konsumentlagen) att täcka för ev dålda fel dvs sådant som köparen inte rimligen kunde upptäcka vid köp. Lycka till! Ps. Inte kört M2an mer än ngn provsväng, men M bilarna låter och spökar en del jämfört med standard seriebilarna. För M3an finns det långa trådar om "konstiga ljud" som är helt i sin ordning. Klonk under belastning låter dock inte riktigt som det ska. |
|
|
M-klonket står till och med omnämt i instruktionsboken fast med finare ord, iaf på äldre M3 e90 och skulle tro att det lever kvar även på M2.. Har skrivits spaltmeter om det på forumet genom åren. Handlar om att det är endel spel i drivlinan vilket gör att det kommer ett metalliskt ljud vid växling i låg fart eller när kopplingen släpps lite hastigt i låga farter. Brukar dock inte höras vid acceleration i högre fart mellan växlarna.. |
|
|
På min manuella M2 -17 ”klonkade” det inte. Däremot så var det många av årsmodell -16 som återkallades och fick diffen bytt. Bästa är väl att du kollar med närmaste auktoriserade BMW verkstad om diffen behöver bytas. |
|
|
Det var som nämnts ett känt problem med diffen på tidiga M2. Men det ska bara påverka 2016. Ex: Länk Jag skulle också kolla så att den inte varit demobil. |
|
|
Hissade upp bilen i går och kontrollerade bussningarna . Den bakre diffbussningen var lite mjuk där av dunket vid växling. Såg även att hö p box hade läkt olja. Så nu har jag beställt tid för kontroll och rep. Även tagit kontakt med företaget jag köpte bilen av. Tack för hjälpen Mvh Steffe |
|
| Bra Stefan, och låt dom nu inte gå på med "lite läckage får man räkna med på M-bilar..." (jo, den har jag fått höra från Bavaria Solna). På'rom ba'! | |
|
Åk tillbaka med den till bilhandlaren. Kräv att dem fixar detta eller häv köpet. Vilken bilhandlare köpte bilen av? |
|
|
Hejsan, Lyfter tråden igen. Har samma fenomen på min M2 6vxl man. Stefan, blev det bättre efter du bytt den bakre bussningen på diffen? mvh Kalle |
|
| Brukar vara diffen som felar vid klonk i bakvagnen på m2orna, inget annat. Speciellt om den körts med låg oljenivå. | |
|
Ok Bytte oljan i diffen. Såg ut att vara rätt mängd men däremot såg den inte så fräsch ut. En del metallspån i den. Har provat tre olika manuella. Alla har låtit likadant. Mvh |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Bakvagnsbryggan på M2 är stumt monterad i karossen, däremot är diffen gummiupphängd. "Klonket" tror jag mest beror på osmidig hantering av kopplingen, har fått det några gånger. Sen är väl "klonk" en fråga om perspektiv, hur långt är ett snöre? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.