AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
894

Böt tändspole nu startar inte bilen?

Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Skulle byta tändspole på bilen, böt plats på lite olika för att se om tändspole larmet skulle förflytta sig från cylinder 2. Höll på fram och tillbaka startade bilen då och då och kollade.

Men insåg sen att jag inte kunde radera larmet som låg i. Tänkte inte mer på de men dagen efter då jag köpt en ny tändspole och böt så startar inte bilen? Startmotorn går och den vill som gå igång. Enda som jag kan se är att det är lite kondens i skuffen bak runt batteriet om det nu kan påverka?

Prövade även lyfta + polen på bilen(20min) för att se om larmet släcktes, gjorde det inte heller.

Som sagt om den nya spolen också skulle va defekt så borde ju bilen ändå starta på 5? som tidigare dagen.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Låter nästan som startspärren gått in. Kan göra det på dessa bilar när man håller på och joxar fram och tillbaka.
Det kan också vara det klassiska felet att motorn surnat/tappat komp om det är en M54 du har i den. Händer vid lite för korta intervaller som mptorn är på. En M54 ska alltid gå minst 30 sek i stöten helst en minut.

Felkodsavläsning skulle inte vara helt fel i detta läge.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Se till att batteriet är väl laddat. Trampa gasen i botten och kör på startmotorn i 10-15 sekunder innan du släpper gasen och ser om den vill tända. Du kan behöva ge typ 25-50% gas för att hålla den igång första halvminuten när den börjar gå själv.
Startar den inte efter 30 s med startmotorn så låt den vila några minuter innan du försöker igen så du inte bränner startmotorn.

Håller man full gas under startförsök stängs spridarna helt och man vädrar ur maskin så stiften torkar.

Går motorn väldigt lätt så är det något med att ventiltryckarna överfyllts med olja så man får dålig kompression. Lösningen är den samma, kör på startmotorn med full gas. Både mina m50 och m54 snurror har haft detta problem efter att man kört 10 sekunder och stängt av.

// Magnus

Ni
37
Niklaspe
525xi -06
Har en felkodsläsare men den säger bara cylinder 2 misfire + camshaft bank 1 men var samma larm förra gången då en tändspole hade gått.
Motorn är N52.

Fick inte igång bilen med att hålla ned gasen i botten. Tvungen plocka stiften och torka dom?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.