|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Tack som TUSAN för alternativen Horace! Skall testa dessa så snart jag slutar jobbet för dagen! Den andra länken du lade verkar särskilt lovande då jag har just en F31 men skall testa alla oavsett. Uppdaterar här hur det går lite senare men tack återigen för hjälpen såhär långt! |
|
|
Hej igen Lyckas inte konvertera någon av filerna du delade, någon med tips på hur man enklast får filen till igenkännbart format för DSP-programmet? När jag fått filen nedladdad så ligger den redan med namnet "saaltonen_F31_LHD_BavStg1+BavGhst+TrnkSub RHDv2.afpx" men kollar man egenskaper på filen så står den som "Filtyp Microsoft Edge PDF Document (.pdf) " Men går som sagt inte att ändra formatet någonstans, hjälper inte att jag döper om den på nytt med .afpx i slutet heller. Kanske jag som är idiot men får inte till det så programmet hittar och kan läsa in den som originalfilen. |
|
|
Du får kanske sätta igång att du ska se filändelser så du kan ändra där? Dessa är gömda i Windoas som default. Länk |
|
|
Efter att ha suttit och sökt i en timme nu så hittade jag lösningen på filtypsproblemet. Ber om ursäkt för nedskräpningen i tråden :) Stort tack för hjälpen, blir test av samtliga imorgon! God fortsättning! |
|
|
Johan_LG9 Det var precis som du skrev, tog sin stund men nuså, hehe! |
|
|
Jag monterade 7BMW steget i en 2-serie GT med HiFi. Bytte även frontar till MATCH MS 42C-BMW.2 och basar till Ground Zero GZCS 200BMW-SW Utvärdering: Bytte bara steget först och provade med originalhögtalare och ljudfil för SUV från audiotec-fischer Det blev ett jättelyft! Bas & Mid förbättrades rejält. Diskant saknades men förståeligt då det ju inte finns några i original Hi-fi Bytte sedan frontar & basar. köpte originalkåpor för Harman Kardon som diskanterna passade direkt i, så blev ett enkelt montage av allt. Dock blev ljudet inte alls bra med ljudfiler längre. Efter att ha försökt själv ett tag utan bra resultat köpte jag en kalibreringsmic umik 1. micen tillsammans med Audiotech DSP PC-tool fungerade klockrent och utan avancerade kunskaper klarade jag av att med hjälp av RTA funktionen få tidskomp och EQ på varje högtalare bättre än någonsin! Har jag nog aldrig haft ett så rent ljud i en bil. Det som gjorde minst skillnad var att byta originalbasarna. |
|
|
Hallå där Är det någon av er som experimenterat och själva tunat fram en schysst setup-fil med originalhögtalarna i bilen? Har tweakat lite i min F31 och har utgått från touringfilen, ställt in avstånd till högtalarna samt pillat lite på parametrarna MEN vore som sagt kul att testa någon annans fil som tunat och hittat något som låter schysst då jag inte vågat pilla överdrivet mycket med parametrarna som sagt. Följt de amerikanska trådarna med Faveon osv men de flesta har uppgraderat alla högtalarna i bilen så parametrarna de använder i alla de filerna blir ju irrelevanta för någon med samtliga originalhögtalare i bilen.. Lyssnar på det mesta men blir mest elektronisk musik med bas. (Har baslåda kopplad i bagaget men tycker det inte är relevant i frågan då jag önskar pilla med framsystemet) Väl mött Mvh |
|
| Tobss, prova filen för SUV | |
|
MartinN Intressant att du tycker basarna gjorde minst skillnad efter bytet. Brukar ju vara dom som rekommenderas att byta först efter steget. Vänder man på det så hade du ju inga separata diskanter från början vilket gör jättestor skillnad. Anser du att frontarna är mer värt att byta innan basarna? Jag har själv bara steget nu och allt annat original. Funderar lite på om det är värt att byta något mer alls. Ljudet är ju rätt bra. |
|
|
Jag har MatchUP7BMW i min 2018 G31 med Original HIFI högtalare, utan extra strömmatning. Men ser i tråden att ett par skriver att det blir skillnad med att mata extern ström till steget. Hur stor skillnad blir det? Är det märkbart ens? Jag tycker det är riktigt bra tryck som det är. Sen en annan fråga, upplever ett irriterande brus direkt efter att bilen startas sedan jag bytte steget. Det försvinner automatiskt efter ett tag eller när man sätter på musik. Någon annan som märkt detta? Finns det något att göra? Jag kör med Audiotec Fischers konfigfil för kombi. Kan det vara denna som är boven med bruset? Borde testa SUV filen? |
|
|
Hör inget brus så som du beskriver. Däremot försvann ett irriterande knastrande ljud, när jag använder handsfreefunktionen för att prata i telefon, efter det att jag bytte till Match UP 7BMW. Jag kör förövrigt med Faveons setup-fil. |
|
|
Hej på er ! Efter en del läsande av tester och intryck av MATCH förstärkaren lät jag Bilstereohörnan göra installationen åt mig på min G31-20 med original hifi. Som så många beskriver är skillnaden mot original ljudet verkligen stort till det bättre med original högtalarna, mer dynamik och attack i ljudet, bättre stereobild med musiken framför vid vindrutan istället någonstans runt fötterna ! Stort tack till Bilstereohörnan för noggrann kalibrering som verkligen lyfter ljudet. Och allt detta med att alla ljudkontrollerna står fortfarande i mitt/neutralläget, nu finns ett enkelt sätt att flytta och justera ljudet efter tycke. Nu skall jag försöka lära mig använda DSP-PC tool för att ytterligare finjustera ljudet vid behov ! En utav de bättre uppgraderingar till bilen ! |
|
|
Väcker liv i denna gamla tråd :) Köpte ett nytt Match up 7BMW för några veckor sedan och kopplade in till min F11 -16 med 676 system. Jag upplever exakt samma som Tjkd, ett dämpat men tydligt brus när allt är avstängt (när steget matas med ström, men infotainment systemet är avstängt) Ungefär som man har gain på max, eller kass jord. Försvinner när bilen går i sleepmode och dödar matningen till steget. Ganska störande och finns tips på hur man trollar bort detta tar jag gärna emot dem. Eller är steget defekt och bör reklameras?? Ni med samma steg, gå ut i bilen, lås upp så den "vaknar" ur sleep mode och testa lägga örat mot dörrhögtalaren, hör ni samma brus?? |
|
| Jag tror mitt problem beror på Gain på max, men inte orkat plocka ned panelerna för att sänka Gain vredet. Har du din lättillgänglig så du kan testa? | |
|
Sitter helt öppet på F11, så det var en enkel check :) Ingen skillnad på Min eller Max gain, exakt samma brus och samma brusnivå oavsett vilken gain jag väljer. (Gain stod på Min på mitt steg, och skall vara så default från fabrik) |
|
|
Hmm intressant, då besparade du mig det nedplockandet av paneler då :D Frågan är om det finns någon mjukvaruinställning att göra, har USB kabel framdragen som är lättåtkomlig. Valde en fördefinierad inställning som fanns att ladda ned för just min bilmodell, gjorde du samma eller kör du med default inställningar? |
|
| Jag har laddat ner "Touring" filen från Fishers hemsida. | |
|
Satt och pillade med mjukvaran och hittade en inställning som sänkte bruset, men tog inte bort det helt. Jag ändrade input gain i DCM menyn (mitten tabben) från 4Vrms till 8Vrms, och vips sänktes bruset. Tyvärr förlorar man all punch i ljudet med denna inställning, och hela förstärkaruppgraderingen känns ganska menlös. Ljudet är typ tillbaks till OEM. Försökte kompensera med att vrida upp Gain både på steget med skruven och i mjukvaran på baskanalerna, men inget gav tillbaka "trycket" Så jag killgissar på att altingen är stegets lågnivå steg kass (reklamation) eller så är OEM systemets lågnivå dålig. Har precis beställt en ny Android 12.3 skärm, vilket ger en annan källa till lågnivå signal till slutsteget, så återkopplar när jag monterat. |
|
|
Det finns väl ingen lågnivå på Hifi... Högnivå in och högnivå ut. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Vi skall byta bil och skall sälja vårat slutsteg. Skicka mess vid intresse. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.