AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
15.499

Någon som prövat Match UP 7BMW till Hifi(676)?

Sida 3 av 5
Typiskt.
Man ska inte läsa sådana här trådar. Blir dyrt i slutändan.

Men, som sagt, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå.

Länk
Wr
24
Wristel
530i Individual -05
Där har farbror Barbro faktiskt fel.. Match steget/DSPn är en genväg fänfört med att byta till H/K vilket dessutom låter sämre!

Håll koll på BlackFriday, betalade 5k för mitt förra året!

En stor fördel till är ju att du får en lågnivå ut till subben!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hoppas att det kommer något erbjudande på fredag. Finns ingenting än så länge i alla fall.
Varsegod. Här köpte jag mitt förra året. 25% billigare

Länk

Och jag kör HK med detta steg. Har en M140i. Efter lite inställningar med DSP så är det stor skillnad i kavlité. Hade Focal högtalare liggande men tycker inte det är värt jobbet att byta nu när jag fått till ljudet.
Jodå, Bilstereohörnan i Västerås har Match up 7DSP, Match PP-BMW 1.7RAM, Match MEC ANALOG IN-UP 7BMW / UP 7DSP till G30/G31 LCI för 6726 SEK.
Vet någon om det finns programvara för inställningar om man har Mac?
Så, då har jag beställt slutsteget jag med.

Finns förresten redan nu med 25% rabatt hos flera handlare på nätet.

Har en undran bara. Kan man bara justera inställningarna när den är inkopplad i bilen?
Hade underlättat om det gick att göra innan. Har inte direkt någon tillgång till en PC-laptop.
Så nu har jag köpt Match Up7 DSP med allt som behövs till min G31 LCI. Var tusan ska jag lägga steget. Kablaget som kommer med är rätt grovt, svårt att få under plasten i bagaget. Någon som gjort denna installation på en G31?
se
42
seamaster
530da xDrive M-sport-16
330IA Touring-06
Nu sitter mitt steg på plats. Måste säga att jag är väldigt nöjd faktiskt. Känns som alla högtalare ( original hifi ) blev väckta ur en djup sömn.
Kan tipsa att bara med ett måttband där jag mätte avstånd mellan högtalarna och huvudposition och sen tidskomp gjorde det stora lyftet för mig. Körde in alla mått och sen små korrigeringar medan jag satt i bilen "live".
T.
45
T.Z
BMW 120DA M-pkt
BSR Steg 1-14
Även jag har satt i ett match up 7 BMW steg i min f34 med hifi paketet.
Större skillnad än vad jag trodde, nu låter de bra!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Härligt!
Blev en beställning här med till slut. Dock inte dykt upp ännu så ska bli spännande att höra skillnaden sen.
Blir ljudet bättre om man kör separat strömmatning från batteriet till slutsteget om man använder originalhögtalarna?

Skulle aldrig börjat med det här projektet. Nu vill jag även ha ett par nya basar under stolarna.
Musway CSB8W är de jag funderar på. Nån som har några erfarenheter av dessa?
Kikade runt på nätet efter lite olika ljudprofiler man kunde ladda ner och sprang på den här amerikanska sidan. Här diskuteras det och postas olika inställningar till Fishers slutsteg.

Länk

Bl.a. så var det någon som körde "Touring"-settings istället för "Limousine" i sin sedanmodell då han tyckte den i jämförelse gav en mindre platt ljudbild.

Finns även en hel del ljudprofiler man kan ladda ner och testa.
Den klara favoriten hos de flesta i forumet har gjort av en kille som kallas "foveon". Han verkar ha lagt ner en hel del tid på att få till ett bra ljud.

Jag laddade ner den och testade.

Och jag säger bara...WOW!
Här kände jag verkligen att ljudlyftet märktes med det nya slutsteget.

Lägger en direktlänk till, ovan nämnda, foveons ljudprofil här:

Länk

Glöm inte att ta bort ".pdf"-ändelsen i slutet av filnamnet innan ni laddar in den i DSP PC-tool.
Wr
24
Wristel
530i Individual -05
Funkar det att köra dom filerna i match UP 7bmw?
Tjena
Köpte detta steget och laddade in touring-mappen och wow vilket lyft!

Är det någon av er som kopplat till en extern baslåda i bilen tillsammans via rca-utgången på match-steget?

Jag kopplade ikväll in ett monoblock och baslåda men fick inget ljud alls ur trots att allt är korrekt kopplat och steget hoppar igång,
får ström in i steget och remoten likaså från match in i mitt monoblock,
dock är högtalarkablarna helt strömlösa när jag spelar musik..

Är det någon inställning via dsp-tool som man måste "aktivera" för att få liv i den eller är mitt steg kasst helt enkelt?

MVH
Komplettering till mitt senaste inlägg ovan,
Har förstått nu som att jag måste "aktivera" kanalen för externt slutsteg om jag ska få något ljud ur grejorna.

Satte ett Gas alpha 500.1 steg och en Gas alpha 112 i bagaget.

Är det någon här inne som satt in steg och baslåda som skulle vilja dela med sig av sin fil så man kan testa få igång grejorna?

Om någon även sitter på info om vilka parametrar som behöver ändras för att få liv i steg/bas så mottages det med stora öppna armar!

Mvh
Wr
24
Wristel
530i Individual -05

Hojta till på facebook eller maila på kolfiber@rocketmail.com så kan jag skicka min fil… testade att köra in filen som tidigare ägare av mina högtalare (han köpte med er match 86 men fick det inte att funka.. /Johan Wristel
Här är några ljudprofiler för bilar med extern baslåda som kanske kan vara värda att testa:
Länk

Länk

Länk

Glöm inte att ta bort ".pdf"-ändelsen i filen innan du lägger in den i DSP PC-Tool.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.