|
|
|
|---|---|
|
Bild: Länk Hej har en BMW 330 07a. I servicemenyn får jag meddelande om att en lampa är ur funktion. Det är vad jag tror är positionsljuset (se bild). Den har varnat för det innan men då har det hjälpt banka på strålkastaren lite alternativt slå ner motorhuven. Men nu funkar inget av det och jag har därför köpt en ny lampa. Har dock några funderingar. 1. Det lyser från positionsljuset när jag har helljus? 2. Är positionsljus och parkeringsljus samma sak? Har hört olika svar. 3. Hur byter jag denna lampa? I instruktionsboken står det flera val. Via en lucka i hjulhuset (läst man får ta av hjulet samt skärmen) eller i motorhuven men är väldigt trångt där. Vet inte exakt vilket modell av strålkastare jag har men är xenon som original. Otroligt tacksam för hjälp. | |
|
Det är nog helljuslampan som lyser på ringen som gör att det ser ut som positionsljuset lyser. Vad är det för lampa du köpt ?? det finns 2 modeller, en äldre som är jäkligt bökig att byta, man får som sagt ta bort hjulet och demontera innerskärmen, men inte ens då är den enkel att komma åt, locket sitter med 2 skruvar, men den ena går inte att se. Själva lampan köps som en hel enhet på BMW, det går att byta lös lampa, men det kräver lite uppfinningsrikedom. Den nyare har jag inte bytt, så den vet jag inte hur det är. |
|
|
Lampan är från Philips, 12V ”W5W”. White vision med xenon effekt. Men med lite nedmontering borde det gå komma åt i motorrummet? |
|
|
Alltså, själva lampan lyser ju men är ringen som inte lyser. Jag var på Ad bildelar och fick små lampor. Men det kanske är till ringen bara att de inte ska synas? Känner mig lite förvirrad. |
|
| Uppdatering: nu är det bytt och lyser fint. Fick hjälp av en bekant. Vi fick ta bort hjulet och innerskärmen. Hade fått helt fel lampa först av AD Bildelar, det var till en klassisk strålkastare, jag har xenon. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.