AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.883

Serva själv el inte (årsm -14 12 700 mil, import)

Sida 2 av 2
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Fick prisuppgift av BMW: 9 443 kr skulle servicen kosta hos dem, då innehållande byte olja/filter, luftfilter, kupéfilter, dieselfilter, bromsvätska och fordonskontroll. 7 463 kr om jag tar med egen olja.

Min övertygelse om att göra detta själv blev inte svagare av att veta det...

De tjänar pengar på detta! Jag har börjat serva själv och tar bara saker jag inte kan eller har tid till hos min lokala verkstad med egna delar... är övertygad om att jag gör ett bättre jobb med servicen själv. Jag dammsuger och torkar rent i luftfilterboxen t ex. Hur många verkstäder har tid med det?!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Innan maskinskadan gått ut så kan det ju vara värt med verkstadsservice, men annars gör jag det bättre själv. Oljebyten är ju otroligt enkelt på en bmw till en tredjedel av kostnaden.
Kloka synpunkter och bra beslut att serva själv. Dokumentera noga (fotografera gärna materialet och mätaren) både för din egen skulle och för eventuell nästa ägare. Spara verkstadsbesöken tills dess de verkligen behövs; tömma olja och byta filter är oftast enkelt. På bilar tre (3) år och äldre gör man bytena själv.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Ett tips är att byta olja helst innan 1500mil eller 1000mil vid mycket kortkörningar. Då är oljan förbrukad. Sånt har varit väldigt uppskattat när jag sålt bilar och jag har inte märkt av någon misstro om kvitton och anteckningar har sparats.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Jag ska köra på 1500 mils intervall nästa oljebyte 👍

Hiskeliga pengar dom tar för service, sparar verkligen en slant på att göra det själv. Och som sagt, sämre gjort blir det inte!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Synd att euron är så låg sedan ett par år. Tar ju bort lite, men långt ifrån all vinst med att köpa från Tyskland.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Vågar man fortfarande fylla på med Aral Supertronic kostar den ca 6 euro inkl frakt från tyskland vilket är 65 kr litern. Annars fyller jag gärna på med Motul X-clean för samma pengar. Grymt billigt fortfarande. Det har faktiskt bara blivit 10 % dyrare sen förr i tiden och priserna har inte stigit så det är väldigt billigt. Peter

Länk
bl
270
bluetrain
x3 msport
med tidigare bilar var jag väldigt noga att serva på aukt för jag trodde det skulle betala sig men säljer man en bil vid +12k mil så den empiriska lärdomen att väldigt få brydde sig om detta. Har man alla papper i ordning, bra skick osv, tror jag är mer relevant för den typen av köpare.
M.
11
M.M
330d F31 2015
Satan vilka priser BMW tar för jobbet.
Bytte Olja+filter till motorn, kupe microfilter,bränslrfilter+Fordonskontroll.
Meca pris 2300kr med uppdaterad digital servicebok.

Alla delar+ olja skickades efter från Tyskland.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det man bör beakta är dock att ev. good-will lär försvinna om man servar själv utan "stämpel" från BMW-verkstad!

Med tanke på de sköra fördelningslådorna på x-drive t ex. kan det vara en fördel att BMW kan ställa upp med good-will om det skulle behövas…

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Finns det inte en risk att BMW inte tar goodwill ärenden om man inte servat på auktoriserad verkstad enligt plan? Har för mig att jag läst det.
Det kan vara något att ta in i ekvationen, på min förra bil fick jag ny baklucka på goodwill. Och det finns de som har problem med galvsläpp på F1x, vet dock inte om det går under rostskydd eller goodwill.

Personligen servar jag alltid hos märkesverkstad, nu har min bill gått 4500 och jag kör runt 800 mil om året. Så jag servar på 2 års intervallet. Utslaget på tid blir det inte så dyrt, men per mil blir det värre.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Min bil har inga gällande garantier och fördelningslådan lär inte kunna gå på nån goodwill om den havererar. (Har fö bytt olja i den, hoppas den sköter sig) På bilar där någon form av garanti gäller är det en lite annan fråga.

På min E61:a fick jag rosten på baklucka fixad, då ville dom se att fordonskontroll var utförd på märkesverkstad, hade jag inte haft det i serviceboken hade det nog blivit problem att få igenom det.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Kan väl avrunda denna tråd med att bilen nu är servad, kul att meka själv och det är verkligen lättsparade pengar. Det är nån sorts tillfredsställelse att hälla i ny olja i en motor 😄 Blir en "bilpärm" för kvitton mm framöver.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trevligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.