|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har varit uppe förut men dock: Börjar vara dags för service. Bilen har gått 12 700 mil och har hittills bara blivit servad på BMW-verkstäder, dvs fullt i den elektroniska serviceboken. Detta gillar jag och utgår från att det "stärker" vid försäljning, särskilt då bilen är importerad. Dock ogillar jag att betala för mkt för sånt jag grejar själv... I första hand tänker jag kolla med BMW-verkstan om jag kan komma med allt material och de gör jobbet, blir avsevärt billigare att beställa grejorna själv (halva priset på olja tex). Om dom inte går med på det är jag sugen på att göra jobbet själv men går då miste om stämpeln i den elektroniska serviceboken vilket då ev (?) kan påverka negativt vid försäljning. Uppskattningsvis gör jag servicen själv för ca 2 000 kr och på BMW skulle det kosta säkert 8-10 000 kr då det är en större service. Hur skulle ni resonerat? | |
|
Tror inte det kommer att gå att få en BMW-verkstad att gå med på att göra service med grejer du har med dig. Dom kommer nog att hävda att dom inte kan garantera att det är rätt grejer osv osv. Det är ändå så att det är dom som ger garanti på att jobbet är rätt och delarna är korrekta och det faller ju på den sista delen om du kommit med sakerna själv. Även om du köpt deras saker på typ Ebay med originalkartong osv. Det är ju egentligen marginalen på materialet och timpengen som dom lever på. Finns kanske andra ej auktoriserade verkstäder som låter dig komma med egna grejer och som kan fixa "stämpeln" också. Har själv gjort så men då var det en fysisk stämpel i en fysisk bok. Om den verkstaden kan/kunde fixa en elektronisk stämpel låter jag vara osagt. Men om du kan göra själv så skulle jag säga: gör det själv, spara alla kvitton och gör en notering på när du gjorde vilken "service" så det är väl dokumenterat. Det är som du noterat en rejäl sudd med pengar man kan spara om man kan själv :-) Du kanske misster någon spekulant i framtiden på att du inte har alla stsämplar från BMW men de flesta tror jag uppskattar att du gjort det och att det finns dokumenterat. Vi har ju med jämna mellanrum läst om verkstäder som tar betalt för jobb som inte görs så det finns ju inget garanti på att jobbet är gjort. Niklas Fransosen |
|
|
Egen olja brukar vara ok, på de verkstäder jag har använt mig av. Egna delar är nog mer tveksamt... Frågan är om du tänker behålla bilen "länge" eller kortare tid...om du ska ha den själv under en längre tid, spelar stämplarna mindre roll än om du tänker sälja den "snart". Desto äldre bilen är, desto mindre betydelse har stämplarna, men skicket blir mer primärt vid försäljning. En äldre bil med dokumenterad service (egna kvitton t ex.) brukar inte vara något problem att sälja så länge skicket är bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag lyckades använda egna delar när jag servade min bil, det var på Molin Bil i Sundsvall. Jag lämnade delarna i bilen och de bytte utan att knot. Sänka kostnaden från dryga 8' till ~6'. Lättförtjänta pengar och ingen sämre kvalité då jag köpte korrekt delar. | |
| På en 6 år gammal bil är det kanske när läget är rätt att gå över till egen service om du vet att den är över 8 år när du säljer den. Har du utfört korrekt service utan att pruta på delarna och noggrant dokumenterat (ev. fotat) och ger ett bra intryck till köparen så tror inte jag det påverkar priset negativt. | |
|
Har skickat efter både delar dvs bromsar, belägg,packning till aut låda+oljor från typ Autodock. Den lokala Meca verkstaden har sedan bytt,. och fyllt i service historik både i bilen och nyckeln. Dom har till och med en nyckelavläsare. Verkstäder som vill ligga i framkant och hänga med utvecklingen borde investera i dessa funktioner. Typ Mekonomen , Meca , Autoexperten. |
|
|
Förra gången jag servade hade jag med egen olja och det var inga problem, men det kanske blir annorlunda med filter etc. Har ringt verkstan fyra gånger och blivit kopplad till deras centrala växel varje gång med löfte om att bli uppringd, har inte hänt än. Dåligt. Kommer ha bilen minst ett år till, troligen längre. Visst är det väl så att om allt i övrigt är ok och kvitton finns så ska det väl inte påverka. Men jag gillar när det är enhetligt... M.M, menar du att dom kunnat uppdatera den elektroniska serviceboken på Meca? |
|
| Var får man tag i den information som visar vilka moment som skall utföras vid olika servicar på bmw:s med elektronisk servicebok? | |
| Jag frågade verkstaden och fick en specifikation. | |
|
Enligt Meca där jag servar bilen så .är det upp till varje verkstad själv att bestämma om dom vill investera i digitala seviceböcker. Dom får tydligen köpa någon slags "biljett" för att komma in på BMWs service. Dom kan tydligen serva alla bilar med digital servicebok ,BMW, Mercedes,Mitsubishi. Men som sagt inget "KRAV" från Meca då dom flesta verkstäder i dessa kedjor är gammla fristående bilverstäder. Bara ringa runt och fråga,ju fler som efterfrågar detta desto snabbare kanske det kommer till flera verkstäder. |
|
|
OK, det är upp till varje enskild verkstad alltså. Ska kolla om jag har någon MECA-verkstad i närheten. Mekonomen som finns på orten kan inte uppdatera den elektroniska serviceboken iaf. BMW-verkstan är fö helt omöjligt att komma i kontakt med, ingen toppenservice direkt. När man kan köpa olja och alla filter från Tyskland för ca 1500 kr ink frakt och vet att bara oljan kostar 1500 kr på BMW, mjäää...lutar nog åt att jag gör detta själv. |
|
| Ferlin, har du kollat med någon annan BMW-verkstad då? | |
| När man bor i glesbygden är det inte så tätt mellan dom :o) Närmsta är 8 mil bort och nästa är över 20 mil bort, dvs inte helt enkelt att få logistiken att lira. Dock kan Finland vara ett alternativ, har hört flera som servat där. | |
|
Det är väl inga avstånd för en norrlänning? Jag servar själv på en verkstad 40 mil därifrån jag bor. Då hinner man få i sjätte växeln på vägen dit. =) Men skämt åsido så talar ju det onekligen för att serva själv. |
|
|
Haha, nä det är ju nästgårds med våra mått mätt :) Lutar åt att jag gör det själv och dokumenterar noggrant. Det hade det känts bra att ha allt i den elektroniska serviceboken men kan inte riktigt motivera merkostnaden på en såpass "gammal" bil där all garanti etc gått ut. Dessutom vet jag då att det blir ordentligt gjort. |
|
| Nu fått svar från BMW, de utför inte endast arbetet pga att de inte kan lämna garanti på reservdelarna. | |
|
Jag gör all service själv efter den fria servicen och det har aldrig varit några problem att sälja bilen efter 5år o 10 000 mil har inte påverkat priset negativ tvärtom, har man bara dokumenterat allt med kvitto och servicelista med datum och miltal,när man gör det själv kan man ju kosta på extra oljebyte var 1500 mil som blir ett extra plus när man skall sälja den privat, en bil som är servad på BMW men i övrigt misskött hoppar man ändå och då spelar inte några stämplar nån roll,mina åsikter om det hela. |
|
| Tack för input. Nu bestämt mig för att göra det själv, sparar pengar plus att jag dessutom tycker det är kul att bli lite "praktisk" ibland. Dokumenterar jag ordentligt bör det inte bli några problem vid försäljning! | |
|
Någon som vet var man kan ladda ner egna "serviceblad" som man fyller i när man servar själv? Ser ju lite snyggare ut än om man bara skriver på random papper som man lägger i handskfacket... |
|
| Det här kanske kan vara ett alternativ: Länk | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.