AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.437

Klockan nollas på E87

Någon som vet varför klockan nollas, den blir --:-- och är kvar i det läget tills jag ställer den igen.
Samtidigt nollas trippmätaren men den börjar direkt räkna från noll.
Datumet ändrar sig. Verkar inte nollas likt ovan utan eventuellt att den stannar på datumet då övriga nollas.. Som nyss när jag ställde klockan igen, då stod datumet på 191219.
Alla andra inställningar ligger kvar som dom ska, radio, antal blink, follow me home, lås alla dörrar när du börjar köra.. osv..

///Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Batteridip när det belastas av startmotorn byt batteri om det är mer än 5 år eller ladda i 24 timmar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ok. Batteriet byttes 150217 och har rullat ca 2100 mil..
Men varför nollas inte allt? Känns ju som att klockan borde vara det sista som ger upp.

///Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Radio mm inställningar tappar inte inställningarna med frånkopplat batteri.
Ladda batteriet i 24 timmar. Batteriet är 5 år och knappt körts dåligt med laddcykler för du har väl inte laddat det över natten några ggr per år
///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja, det är nog mest korta sträckor, men visst har det laddats några gånger per år med laddare!

///Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Batterier laddar ur sig själva med tiden och när de sjunkit till 12,4V börjar de förstöra sig själva genom sulfatering på blyplattorna - desto lägre laddning och längre tid, desto större skador.

Går det för långt blir skadan permanent och batteriet har då tappat kapacitet ("krympt" kapacitetsmässigt) då det är mindre yta på plattorna som kan användas av batteriet. Laddar man upp batteriet relativt snart när sulfateringen skett och den inte är för tjock, kan man bryta sulfatlagret och återfå kapaciteten i batteriet.
Men grundregeln är att aldrig låta spänningen gå under 12,4V.

Regelbunden underhållsladdning är hälsokost för batteriets vällevnad och skapar förutsättning för att det skall fungera länge.

Gör som Hasso föreslår, ladda upp batteriet under minst ett dygn med en bra laddare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På min E36a fanns ett backup-batteri (knappcell) för instrumentklustret om jag minns rätt. Finns detta på E87också och skulle det då kunna vara detta som är slut? Kanske det går att byta och då klarar att hålla klcokan vid liv även då startmotorn "stjäl" all tillgänglig ström?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Använder bara Cetec-laddare och under dom senaste 7-8 månaderna så har den varit kopplad 5-6 gånger.

///Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.