|
|
|
|---|---|
oskar andersson |
hej, är väldigt intresserad av att köpa en 525:a.. är det nån som har några tips? vad ska man tänka på? hur mycket behöver man lägga för ett bra exemplar? (det finns ju allt från 20-90 tkr..) Import- för eller nackdel? Tack för svar!! "oa" |
| 525 24V är en bra och ganska problemfri modell, kolla noga efter rost, inte kul eller billigt att laga. Import innebär för mig bara fördelar, förutom att försäkringen blir dyrare. Räkna med att betala i alla fall 30-35.000 för en fin -91:a, de allra billigaste exemplaren skall man nog undvika. | |
|
Ja du Oskar :-D.....!!! Tycker nog du ska satsa på en datsun stanza istället, MYCKET sexigare! let the Best Machine Win! |
|
|
Det e som med alla andra bilar. Ingen full Servicebok ingen affär. En lätt och mycket bra regel. Bilen i övrigt e kanon, har själv en som har krånglat måttligt. Fördelen tycker jag e en stark och varvillig sexa som dricker ca 0,7. Kan inte bli bättre. Lycka till med köpet |
|
|
Några 0,7 l/mil dricker inte min 525i. Den ligger snarare på 1,05 l/mil blandad körning. Jag tycker 0,7 l/mil låter väldigt lite för en så pass stor bil och som dessutom har en sexa på 192 hk. Jag tycker att en 525 är ett mycket bra begagnatköp. Kolla så att servicebok finns, absolut ett måste.Köp inte annars. En fin 525 92-93 ligger väl runt en 55000 och uppåt. Lycka till med köpet! Mvh Roger |
|
oskar andersson |
ja "oa" |
oskar andersson |
tack för svar! ja service boken verkar ju vara ett måste iaf.. men vågar man köpa en långmilare?? |
|
Jag köpte min utan servicebok för den säger ju ändå inget, det e alldeles för lätt att fuska fram en servicebom med stämplar. Men däremot kan man ju alltid pruta lite mer om den saknas, men gör ett m test det e klart värt varenda öre, för även om serviceboken är fullstäplad och ok kan bilen vara skit och tvärtom. Sen att köpa långmilare beror det väl lite på hur långt den gått, skulle no aldrig köpa en bil över 40000mil men över 20000mil har ju ändå de flesta i dom årsmodellerna gått. Ibland när man ser t.ex en 325/525 m.m av t.ex årsmodell -93 som endast gått 11-13000mil så undrar man hur mycket som är skruvat på dom för på 9år så borde man kört närmare 20000mil än10000mil. *Allt eller inget* |
|
|
Alla serviceböcker är ju inte fuskböcker. Jag vet att det fuskas en del men jag själv hade aldrig köpt en bil utan servicebok. Isåfall måste ju priset vara avsevärt lägre. Det går ju att kolla upp så att serviceboken stämmer med hjälp av verkstan som servat bilen samt med tidigare ägare. Det är lite jobb med detta men det är värt det. Mvh Roger |
|
Moffen |
Om du har funderingar på att handla en 525i så bör du nog göra som jag själv håller på med nu, tänka efter på vad bilen syfte ska vara, är bilen tänkt som bruksbil/långfärdsvagn eller något att dra ifrån polarna med vid stoppljus. Är den tänkt som bruksbil bör väl en 520i duga, väljer du desutom en 520i 93 eller nyare blir bensinförbrukningen desutom lägre (0,89 enl.modellguiden). Låg bensinförbrukning är aldrig fel! |
|
Personligen tycker jag 525 är ett bättre val än en 520 som bruksbil. Prisskillnaden relativt liten, bensinförbrukning likvärdig, 40 hästar mer detta tycker jag talar till 525 fördel. |
|
|
Tror att de flesta s-böcker är helt ofifflade. Visst finns det, men SÅ vanligt är det ju inte. Min 525 drar blandad körning 0,8-0,9 ca. Blandad körning. let the Best Machine Win! |
|
|
Skit i soppaförbrukningen, det är som att skjuta mygg med luftvärnskanon att ens bry sig om den. Det som kostar med en äldre BMW är uppdatering av bromsar, stötdämpare, länkarmar, bussningar, ljuddämpare osv... Är inte dessa slitdelar i ordning försvinner 90% av körglädjen och då kan man lika gärna gnissa runt i en Micra för att verkligen åka billigt. MAO: Leta efter en 525 (520 för slö) med merparten eller alla slitdelar nyligen bytta och betala några tusenlappar mer för den än de allra billigaste. Då slipper du lägga ca 15.000:- (köper du ganska mycket soppa för!!!) direkt efter köpet för att få åka "en riktig BMW" med den körglädje bilen kan och ska ge dig. Stefan |
|
| Håller med StefanP. 520 är alldeles för slö. Dessutom drar dem mera soppa än en 525 bl.a. p.g.a. lägre vridmoment. 525i med årsmodell -93 eller nyare är en väldigt bra motor, då dessa har 24-ventiler samt VANOS. VANOS kom -93. Jag själv äger en 525i -90, denna har gamla 12-ventils motorn. Jag har provkört brorsans 525i -93 och den är MYCKET piggare. Det skiljer 22 hästar, men det märks väldigt mycket. Jag har fått kosta på min 525a med nya skivor, belägg runtom, handbromsbackar, 4 stötdämpare, spindelleder fram, tomgångsventil, luftmängdmätare. Totalt sätt minst 10000-15000 kr i bara reservdelar. Jag gör jobbet själv, köper endast BMW-original grejer. Kolla så att dessa delar är OK, annars blir det lika dyrt som för mig. Men man får ju alltid räkna med såna här grejer då en bil gått 20000 mil+... För övrigt går dem kanon! | |
|
Personligen tycker jag att ett M-test i kombination men en riktig provkörning kan väga upp avsaknaden av servicebok. Jag håller helt med StefanP. Min 525:a hade gått ca 17000 mil vid köpet och jag har på mindre än 2000 mil fått byta både silentblock och två framvagnsdetaljer. FRED |
|
|
Om jag letat BMW idag, skulle jag solklart valt en 525 istället. Även om jag bara använder bilen till och från jobbet, så saknar jag stundtals de extra kusarna 525:an har. Någon som vill byta sin 525? Copy |
|
| Visst är det bra med en servicebok men man bör nog inte vara benhård på den, gå efter m-test och ögat och framför all så känslan, käns det inte bra så lägg ner affären och leta vidare, köpte själv min 525i-92 utan bok, har nu åkjt ca 6000 mil på 2år och det ända jag gjort är bromsar runt om(givetvis) stötdämpare runt om+4xfjädrar och en havererad vattenpump och lite bussningar och stag men det får man ju på alla bilar förr eller senare, vet många som köpt bmw och blivit ruinerade men det har varit folk som kollat om lacken varit blank och hört ljudet och sedan betalat, sunt j***a bonnförnuft är det som gäller vare sig det är srvicebok eller inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.