AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.023

Vad är ACC och hur fungerar den BMW 525i

Jag tittade på en BMW 525i hos en bilhandlare och kom i diskussion om vad en ACC var och hur en sådan fungerade.

Jag har alltid trott att ACC betyder Automatic Climate Control , dvs. en automatisk klimatkontroll. I princip en luftkonditionering. Man ställer in ett gradtal man vill ha i bilen och systemet försöker få den temperaturen genom att blåsa in luft med "rätt" temperatur. Med AC (Air Condition?) så får man reglera själv manuellt om man vill blåsa i kall eller varm luft in i kupén.

När jag provade bilen och ACC:n var det svårt att få kall luft ur utblåsen. Trots att jag satte temperaturen på 18 grader och det var varmare i bilen så kom det mycket lite kalluft (egentligen mest varm luft och lite kallt ibland) så det blev egentligen inte kallare. Det var ca 4-5 grader kallt ute.

Bilhandlaren hävdade bl.a
- AC betyder att den bara fungerar fram i kupén. Jag antar
att han menade att med AC fanns inga luftutblås bak.
- ACC betyder att den fungerar i hela kupén.
- Han menade också att ACC-systemet tar hänsyn till utetemperaturen och är det kallt ute så levererar det bara varmluft i autoläge, egentligen oavsett vad temperaturen är i bilen och vad önskad temperatur är inställd på.
- Ville man få kall luft så fick man trycka på knapparna med en snöflinga eller MAX snöflinga. Då blåste det kalluft men då kopplade man ju bort autoläget.

Min uppfattning har alltid varit att med en ACC ställer man in den temperatur man vill ha i kupén och det ska komma kalluft eller varmluft (om det behövs för att uppnå inställd temperatur), avsett vilken temperatur det är utanför.

Sen att AC och ACC skulle fungera i olika delar av bilen tror jag inte på.

Så vad är sant?
Går det inte att få kallt från ACC:ns Autoläge om det är kallt ute?
Visst gör det det... ”snöflingan” måste dock vara på då det aktiverar kompressorn som behövs för kyla. Vid Max kopplas autoläget ur men inte med snöflingan, då är det nåt som är fel.
AC är en enklare variant av ACC, precis som du säger sköter ACC sig automatiskt medans man får ställa en AC manuellt. Hade nog inte litat helt på den säljaren😀
Tack för svaret...Jag har aldrig haft att man måste trycka på en extra knapp för att få kallt på de bilar jag haft med ACC.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Normalt brukar man ha AC-funktionen (AC eller snöflinga, beroende på vilken bil det är) men den går att koppla ur med knappen.

ACC strävar efter att hålla inställd temperatur men det finns vissa logaritmer som gör att den jobbar utifrån vissa parametrar för att korrigeringarna skall upplevas som "behagliga"...

Det finns många styrparametrar för de flesta ACC-systemen och BMW:s är nog relativt avancerat och tar hänsyn till solinstrålning, lufttemperatur både ute och inne i kupén samt luftfuktighet via olika givare etc. etc...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
AC är klimatkontroll (= endast kylning om temperaturen är högre en den inställda) och ACC är precis som du skriver, Automatic Climate Control. ACC både värmer och kyler, beroende på behov, medan AC endast kyler, vilket innebär att om temperaturen är lägre än den inställda då händer inget. I gamla bilar med endast AC fick man reglera värmen genom ett separat vred och/eller stänga av AC funktionen. Modernare bilar (typ senaste 20-25 åren hos vissa märken) har ACC, men man kan ändå stänga av AC delen om man så önskar.

Kom ihåg att den upplevda temperaturen kan skilja sig rätt mycket från den verkliga, och den inställda temperaturen kan också skilja sig från den verkliga. Det varierar också i olika bilar. Min frus Nissan Leaf har alltid 17 grader inställd för att få "lagom" varmt, min förra bil hade alltid 20 grader som var lagom för mig, och min nya 330e har 18 grader inställd, ställer jag in 20 då känns det för varmt. Den inställda temperaturen är helt ointressant, så länge den verkliga är komfortabel för mig.

Sen är det klart viktigt att kolla när man köper en bil att kylningen och värmen fungerar, så man måste testa. Du kan testa det genom att skruva ner temperaturen till minimum, om det inte är för kallt ute då måste kylningen komma igång fort. Handlaren hade helt fel när det gäller att AC blåser endast framme, medan ACC både fram och bak. Det beror på vilken bil vi pratar om. Vissa har klimatutblås bak och fram, vissa inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.