AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
844

Någon som har något bra tips vid skydd av alufälg till vintern?

Hamilton83
Någon som har något bra tips vid skydd av alufälg till vintern?
Vad jag vet så hör inte alu och salt särskilt bra ihop, är det någon som använder någon skyddslack eller liknande för att skydda alufälgarna på vintern?
Mycket tacksam för svar!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vanlig hårdvax skyddar rätt bra. Ju oftare du tvättar/vaxar fälgarna desto bättre! Finns iofs säkert mer "proffesionella" produkter att tillgå....får väl se vad Arschken har att komma med! :-)

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Hamilton83
Tack, kanske ska ta och prova det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är rätt stor skillnad på fälgkvalitéerna! Ex BBS-fälgarna och BMW:s originalfälgar brukar tåla det mesta pga bra ytbehandling, medan vissa "lågprisfälgar" oxiderar blixtsnabbt i saltslasket.

Kalles tips är iofs helt riktigt!

Mvh
Vanliga vaxer funkar alldeles utmärkt men jag vet inte om det kan väga upp en dålig kvalitet på fälgen. Jag tänkte prova Lahegas Brightguard i vinter på mina nya vinterfälgar som är ett lackskydd, vi får väl se hur det går...

//Calle
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
skyddslack förstör mer än gör nytta och den inte lackas hos ett proffs. Det vikitga är att smutsen inte får fäste. Tvättar man fälgarna, i mitt fall orginal, minst varannan vecka med fälgrent, diskborste och högtryck samt tar bort asfaltsfläckar och dylikt fungerar dom alldeles utmärkt. Det viktigaste är att göra dom rena när säsongen är slut annars ser de inte vckra ut efter ett par månader. Nog för att jag är putsbög(ryktet faller väl nu:)) men fälgar varför vaxa dom, tar för mycket tid för att vara motiverat. En omgång med fälgrengöringsmedel så är vaxet bort iallafall...
Mvh
Asken
no
245
nos
540iA Touring -99
Tror inte att jag orkar vaxa orginal 15" krysseker-fälgarna ;)

Finns risk att det är lite tidsödande

RWD? Ja tack!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Asken: Du är härmed varken kvalificierad putsbög eller originalbög! :-( Snart är du väl kitsch-hasso no:2 *gråt*

;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.