|
|
|
|---|---|
|
Fråga angående F31 -16 X-drive Min syrra ska köpa 19" hjul t sommarn. Undrar då om dimesion på hjulen. Har själv 235/35/19 fram 265/30/19 bak på min F31 -14 utan X-drive. Skulle de funka på hennes med utan o paja 4hjuldriften ? Vet att den rekomenderade dimesionen är 225/40/19 fram o 255/35/19 bak.. Nån som vet om de är ok ? | |
|
Läs på dörrstolpen i bilen och se vad BMW rekommenderar. Att gå ifrån det är en ökad risk. HUr stor risk vet nog ingen helt säkert. Köp stjärnmärkta däck, att köpa annat ger ökad risk. Vill du chansa lite men inte för mycket så kan du surfa fram en däckomkretsräknare och se att det skiljer tillräckligt lite, Tex rullomkrets.se Kom ihåg att kalibrera (i navins menyer) om då du monterat nya däck/hjul. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Dimensionerna är mer avvikande än originaldimensionen, dessutom är bakhjulen mindre och med normalt större bakre slitage blir differensen än större. BMW hävdar att max 2mm skillnad är ok, inte mer. Enligt detta är du utanför för de dimensionerna du nämner. Finns massor av trådar kring fördelningslåda och dess känslighet för olika rulldiametrar; hur känsligt det faktiskt är kan nog ingen riktigt svara på? Om man ändå ska köpa nytt hade jag valt dimensioner som är så lika som möjligt för att undvika ett eventuellt extra slitage på lådan. Däremot tror jag inte det är ett såpass smalt fönster som 2mm... @325cabrio:: vad är det som ska kalibreras? |
|
|
Det som ska kalibreras är just hjulstorleken så bilen vet vad som är normalt framöver, "hur nya hjulen rullar". Avviker hjulens rotation så indikerar bilen punktering. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
På en -16 borde det vara sensorer i hjulen, inte RPA. |
|
| Jaha, du menade en vanlig check som vid alla hjul/däckbyte. Trodde du menade nåt mer avancerat. På senare årsmodeller är det väl separata system, lufttrycket mäts via TMPS ventiler och rulldiametern via ABS givarna? På xdrive mäts rulldiametern vid varje start om jag inte missminner mig. | |
|
Jag har inte heller TMPS i min bil men i menyerna på navin finns en kalibrering man ska göra då man bytt däck, pumpat eller gjort något annat som kan påverka hjulens rotation, ändrad vinkelhastighet heter det nog på matematiska: Länk och som sagts så tror jag det äABSgivarna som mäter det. Tappar man ett halvkilo däcktryck så får hjulet annan omkrets och rullar annorlunda och då indikerar bilen punktering, det vet jag av erfarenhet. Pumpa däcket och en initiering via mavi-menyerna så kan man köra utan felmeddelanden/varning igen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.