|
|
|
|---|---|
| Hej! Min BMW E91 320d xdrive -11 sjunger lustigt vid låga varvtal och följer varvtalet men tystnar vid varm motor. Man kan likställa det med gammalt hederligt generatorljud i högtalare fast lite mjukare ton. Verkar komma någonstans från motorrummet men svårt att avgöra. Har sökt febrilt på forumet men hittar bara sånt som handlar om mekaniska ljud. Först trodde jag det var bränslepumpen men den kan väl inte följa varvtalet på det viset? För att förtydliga på nått vis så kan man öppna munnen och låta som en hund som ylar. Haft en liknande BMW innan och jag känner inte igen ljudet alls. Tacksam för tips. Med vänlig hälsning, Oscar | |
|
Servopump, generator och ac-kompressor kan ge lite märkliga ljud. Att ljudet följer motorvarvet tyder på att det är något som drivs av multiremmen(eller så låter själva motorn i sig). Testa om ljudet förändras om du vrider ratten så servopumpen får jobba lite... |
|
| Hej! Har testat styrningen men ingen skillnad. Man hör en svag skillnad när AC:n stängs av men ljudet kvarstår, snarare är det skillnaden i belastning man hör. Vad jag kan konstatera kommer det inte från själva motorn. Läste någonstans att wastegate kan krångla? Hur kan man konstatera något sånt? Bilen beter sig helt normalt i övrigt så jag blir inte riktigt klok. Med vänlig hälsning, Oscar | |
| Kollade lite nu och vad jag kan se så ändrar reglerarmen läge vid turbon när man startar motorn. Hör inget från turbon heller så ev generatorn eller något lager kanske till något hjul vid multiremmen. Nu är väl snarare min fråga hur långt jag ska ta detta? Ska man leva med det kanske? Hur orolig bör man vara? | |
| Detta kanske är långsökt, men om oljefiltret är trasigt eller felaktigt ditsatt, så kan det ge en vinande ljud på tomgång när motorn är kall. | |
|
Har haft samma ljud i min sen inköp för ca 5 år sedan, jag är inte orolig.. ;) I mitt tycke kommer ljudet från turbon, försvinner efter en kort stund när tempen stiger. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.