AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.616

E90 fortfarande helt död med nytt batteri

Hej.

Bilen har låtit trött vid start ungefär en vecka. Jag laddade över natten och det funkade tillfälligt.

Men, när jag kom ut från jobb på eftermiddagen igår, så var bilen helt död - fick öppna med nyckel.
Nu har jag satt i nytt batteri, men allt är fortfarande helt dött. Har mätt spänningen på det nya batteriet och får 12,4V.

Problemet är alltså inte att jag inte kan starta, istället (eller snarare även) verkar bilen helt strömlös.
Inga lampor, inget centrallås, inte minsta spår av gnista när jag sätter på minuskabeln.

Någon som har ett förslag?

PS, det regnar i Malmö *blääää*

/ Fredrik
Hej,

Prova sökfunktionen [Sök] högst upp och skriv "genomföring".

Här är ett exempel på träff: Länk

Det kan ju finnas andra möjligheter också, men detta är åtminstone ett typfel (och en onödigt känslig konstruktion). Jag antar att e90 och e91 är lika på denna punkt.

/Lennart
Hej igen.

Verkar inte vara samma fel i länken.
Min bil är fortfarande stendöd, även med annan bil tillkopplad via startkablar.
Inga lampor, inga lås, inga instrument, ingenting.
Ändå är det inte kortslutning.
Kanske kan vara en sladd som gått av?

Nu när det blivit mörkt, så ser man en liten gnista när man lägger på sladden på minuspolen.

/ Fredrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kabelbrott!?

Pluskabelgenomföringen mellan batterilådan bak och strömkabeln under bilen är en klassiker på E90 - den ärgar sönder...

Även jordflätan mellan motor och kaross är relativt vanlig - enkel att kolla om man sätter en startkabel mellan kaross och motorn.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde: 12,4V är precis på gränsen för dåligt laddat batteri. Vid den spänningen börjar batteriet förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna - ladda det så snart du kan, ett friskt laddat batteri ligger runt 12,7-12,8V vid 20 grader C.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Nu är jag inge bra på sånt här men strulet liknar en bekants härom veckan (på helt annan bil) som bottnade i nyckel/startspärrsstrul.
Tänkte uppdatera...

Fick bärga bilen till verkstad och har fått tillbaka den nu.

Felet var tre lödningar som smält i CEMen. Efter att de är omlödda funkar allt igen.
Man kan ju undra varför de smält, men en fungerande bil är en bra(bättre) bil.

/ Hälsningar, Fredrik
Tack för din återkoppling!

En bra verkstad, verkar det som. En som både hittar felet och lagar det istället för att byta grejer.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.