|
|
|
|---|---|
|
Nedslitna inre bromsbackar fram på mindre än 3000 mil och knappt två år sedan förra bytet som gjordes efter 8500mil. Verkstan meddelade efter en rutinkontroll att inre backar i princip var metall mot metall att bromsarna måste bytas. Yttre backar var inte slitna men av någon anledning hade man tagit av hjulen och kollat inre backar och då upptäckt slitaget. Samma verkstad, BMW Bavaria Solna, hade bytt bromsar senast. Bytet kostade 14 664kr, då ingick även byte av bakbromsar, som gått 11 200mil. Mina frågor: 1. Är det rimligt att frambromsarna slits ut på mindre än 3000 mil och vad kan det bero på? Normaltserviceintervall 3000mil. 2. Hur kan man kolla om bromsslitaget är onormalt stort? 3. Är priset för bromsbytet rimligt? 4. Är bilen trafiksäker trots nedslitna bromsbackar? Varningssystemet varnade inte. Det muntliga svaret från BMW verkstan är att man inte har något ansvar för bromsarna, att priset var rabatterat och att bilen inte är trafikfarlig trots nedslitna bromsar. Inga skriftliga svar trots att jag ställt frågorna skriftligt. | |
| 3000 mil tycker jag låter lite för lite för att bromsbelägg ska slitas ner. Jag köpte min bil när den passerat 10.000 skivor belägg var bytta av förra ägarn något år innan. Jag måste byta beläggen bak i vår slitagevarnan lyser har kikat på dem och dem är slut mina fram belägg som brukar slitas mest är halv slitna efter säkert 8000 mil. Avledning att mina bak slitits mer än fram är för jag har kärvande bromsok bak så beläggen har slitits fort. | |
| Betalade du 14600 för skivor och belägg enbart ? Låter dyrt men var det service också är det väl inte orimligt på en bmw verkstad. Sist vi böt på toyotan kosta det 3000 för framaxeln | |
|
14664kr var för enbart bromsbyte fram-och bak. Nån som vet varför slitaget var så stort enbart på inre belägg? Och hur man kan kontrollera om bromsslitaget är onormalt stort på inre bromsbelägg utan att lossa framhjulen? Berno |
|
|
När det är ojämnt slitage mellan inre och yttre belägg, brukar det vara någon form av kärvande ok som är orsaken. Lite skillnad kan det vara även om allt är "friskt" men då brukar det vara rätt marginell skillnad. Kolla okets kolv, glidpinnar och även kontaktytorna där okets/sadeln och själva bromsklossarna möts - de ska vara rostfria och smörjas lätt med t ex. kopparpasta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.