|
|
|
|---|---|
| Hej, jag har en e60 530i M54 motor, gula motorlampan tändes för två dagar sedan har nu kollat med Carly, motorlampan gick att släcka men tändes efter omstart av motorn, från Carly 00271D Lambda probe heating before catalytic converter Bank 1: Control. Jag har känt en svag lukt av något bränt sista tiden, vad tror ni är det Lambdan som är körd eller kan det vara catalysatorn, bilen går som normalt en svag ryckning vid 4000 Rpm den har gått 21000 mil. | |
|
Låter som att värmeelementet i den främre sonden innan katalysatorerna (i grenrören) har gett upp. Jag skulle byta båda reglersonderna (bank 1 och 2) då sonderna slits med tiden och tappar kapacitet (de blir långsammare och reglerar sämre = sämre effekt och högre förbrukning). Tillverkarna brukar rekommendera byte vid 15000 mil ungefär pga slitaget... Bytet är ganska enkelt om du bara har en lambdasondshylsa (finns på Biltema för relativt små pengar). Svårighetsgraden är i paritet med att byta tändstift (nästan exakt samma arbetsmoment). Köp modellanpassade sonder av god kvalitet (Bosch, NTK (NGK) eller Denso t ex.), billiga kina-skräp-sonder är av ojämn kvalitet och går ofta sönder snabbt. Köper du "universalsonder" måste du skarva kablaget och det är lite pilligt då man INTE får löda kablarna då det sätter igen kardelerna i kablarna där sonderna tar sin referensluft ifrån = löder du kablarna får du felaktig funktion på sondens mätning! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan för ett snabbt svar det ska väl inte vara några tveksamheter vad det gäller detta felet och jag ska byta båda sonderna det låter vettigt, jag köper delar från bmwautoparts.net det är original delar men med bra pris till äldre Bmw som min. Mvh Christer. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som Johan B skriver så är det inte alltför ovanligt att värmeelementet går sönder inuti dessa syresensorer. Fungerar ungefär som en brödrost, en tråd som man leder ström igenom och som blir varm (och vad som oftast händer är att tråden går av och det blir en öppen krets som inte fungerar och som DME'n kan detektera att något gått sönder). Och vid dessa miltal är det helt rimligt att byta dessa reglersyresensorer - dessa två är de två viktiga när det gäller motorstyrningen (det finns ytterliggare två syresensorer placerade efter katalysatorerna men deras primära uppgift är att övervaka katalysatorns effektivitet och är inte alls lika utsatta eller kritiska som reglersyresensorerna). Så jag skulle också rekommendera att byta desas (utan vidare felsökning). Den brända lukten är helt separat problem. Som sagt, den brända lukten är inte relaterat alls till detta fel - du har ett annat problem där. Lite "erfarna" mekaniker kan ofta känna skillnad på bränd lukt som beror på olja, elektronik, kylarvätska, bromsar med mera - alla har sin karakteristiska lukt. Gör man arbete mot kund eller är i liknande situation är det inte acceptabelt att chansa på detta sättet - speciellt inte om det är ännu dyrare/svårare reparationer. Man kan enkelt kolla om "uppvärmningstråden" inuti en syresensor är hel eller inte. Vad man gör är att man mäter motståndet på "uppvärmningstråden" (med syresensorn urkopplad då såklart). På de flesta syresensorer är de två kablarna med samma färg de som går till "uppvärmningstråden" (du vill INTE göra fel här då det finns risk att förstöra syresensorn). Jag mätte faktiskt upp motståndet på samtliga syresensorer på en M54B30 för inte så länge sedan (Bosch original, mätt från kontakten så jag mäter även syresensorkablagets resistans, subtraherat bort resistansen hos mitt mätkablage) och fick runt 2.5 ohm för samtliga syresensorer. Så om du gör samma mätning så lär du garanterat få oändlig resistans (öppen krets) om du mäter på din upstream syresensor för bank 1 (cylinder 1-2-3) då det är denna som det är felkod på, medans du med största sannolikhet kommer att se runt 2.5 ohm på din upstream syresensor för bank 2 (cylinder 4-5-6). Gör man denna mätning vet man med 100% säkerhet om syresensorns "uppvärmningstråd" är trasig eller inte. Men även om man byter syresensor så kan man fortfarande ha fel och felkoden dyker upp - osannolikt med det händer ibland (och arbetar man med kund vill man kolla allt detta innan man hivar tillbaka bilen till kunden). Det finns en liten sannolikhet att kablage och styrsystem som levererar spänning till syresensorernas "uppvärmningstrådar" inte fungerar heller (dvs du har en bil med multipla fel men bara en felkod). Enklaste sättet att verifiera att allt fungerar ända fram till kablagets kontakt är att slå på tändningen till läge II och sätta in en old-school testlampa (dessa drar ett par hundratals mA - ännu bättre är att koppla in 21W lampa som typiskt sitter i backljus/bromsljus/dimljus/blinkers på gamla hederliga bilar för att efterlikna den lite högre strömförbrukningen som dessa uppvärmningselement har) mot kablagets kontakt och se om det lyser. Om det lyser = OK. Om det inte lyser - fortsätt felsök! Men än en gång - sätter man pinnarna fel så kan man lätt ta sönder dyra saker! Vissa äldre modeller (som tex vissa E34-modeller) hade separata reläer för uppvärmning av syresensorerna och gick det reläet sönder så blev det samma fel - att uppvärmningen av syresensorn inte fungerade - trots att det inte var det minsta fel på syresensorn. I en M54 med MS43-motorstyrsystemet styrs hela uppvärmningsproceduren av DME'n och all ström går genom DME'n (den förser syresensorerna både med spänning och jord för deras "uppvärmningstrådar") så på dessa lite mer moderna motorstyrsystem finns inte så många externa delar att oroa sig för. Räcker som sagt med att kolla med testlampa och verifiera att även dessa delar (som förser syresensorerna med både spänning och jord) också fungerar som de ska. |
|
Tack bmw-slangen för ett detaljerat svar det är alltid intressant att lära sig det som är nytt, jag ska beställa och montera dessa syresensorer och hoppas det blir rätt, tänkte hålla liv i denna Bmw några år till komforten är utmärkt och tillräckligt med bling bling upptäckte häromdagen att yttre backspeglarna är el uppvärmda och ändå har jag ägt bilen bra länge :) . |
|
| Det är alltså Bosch som sitter original monterat jag får upp detta nummer Lambdasond BOSCH 0 258 003 477 om jag söker på trodo, är premium kvalitet så den ska väl passa utmärkt? | |
|
Bosch lambdasonder brukar sitta originalmonterade på BMW (och många andra bilar) - är av högsta kvalitet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack johan då får det bli en sådan. | |
Stämer - Bosch 0 258 003 477 är det korrekta numret till denna motor för upstream syresensorer (det är samma som BMW 11 78 1 742 050). Det är samma för både bank 1 och bank 2. Om du bara byter en, VAR SÄKER på att du byter den för bank 1 (den för cylinder 1-2-3 dvs de tre främst cylindrarna)! Om du byter båda två - blanda INTE IHOP de båda bankerna utan byt en i taget! Med 98% säkerhet löser det problemet, men finns ändåså 2% risk att det är ett annat fel. |
| En liten uppdatering då, jag har bytt båda lambda sonderna och det var Bosch som suttit sedan bilen var ny jag läste att Bosch rekommenderar byte vid 16000 mil och dessa som byttes har suttit till 21000 mil det var alltså hög tid för byte, motorlampan släckt och det rullar utan problem även bensin förbrukningen sjönk med 1 dl/mil vilket är en enorm skillnad, tack för bra input Johan och bmw-slangen. | |
Stort tummen upp för återkoppling! Skönt det löste sig så enkelt (hade det fortfarande strulat eller blivt andra fel så är det ofta svårt för den genomsnittlige bilägaren att felsöka vidare då det börjar blir mer tekniskt avancerat). Så vi får hoppas att motorlampan förblir släckt en lååång tid framöver nu (men tänk på att motorlampan trots allt kan tändas framöver men att det kan bero på något helt annat som är helt orelaterad till detta problem - vilket är varför man alltid vill börja med att läsa ut felkoder precis som du gjorde). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.