AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
867

320i touring -05 stötdämpare bak trasig (bilder)

Br
5
Bromma
320i touring -05
Hej,

Jag höll på att byta ut byta ut några trasiga delar på bilen (bromsok fram, samtliga filter, kylarslang, tempraturgivare kylare) samt byta bromsvätskan och upptäckte då att något inte ser rätt ut på stötdämpare vänster bak. Om man jämför med höger bak så ser man skillnaden rätt tydligt. Ser dels ut som skyddskåpan har spruckit (OEM 33521136283) och "locket" till stötdämparen (OEM 33526750783 hela dämpare).

Har jag gjort en korrekt analys på vad som är trasigt eller något annat som inte stämmer? Tänkte eventuellt försöka mig på att byta detta själv i så fall alternativt köpa materialet och lämna in.

Är det någon risk att köra bilen i det här skicket?

Höger bak: Länk
Vänster bak (trasig): Länk

Tack för hjälpen!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Såg väldigt konstigt ut.
Hur som, du byter dom själv, är väldigt enkelt på BMW.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med Isåkare. Stötdämpare bak är väldigt enkelt. Är det dessutom en touring borde det vara enkelt att komma åt.
Br
5
Bromma
320i touring -05
Tack för snabba svar. Vilka delar kommer jag behöva? Allt utom nummer 15 och 18 på länken nedan kanske är lika bra att byta ut.

Länk

Är det någon risk att köra bilen i detta skick tills jag lagat?

Tack för hjälpen!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, det är nog att generalisera lite väl hårt. 7 och 4 hade jag nog bytt i alla fall men det är ju också mest beroende på skicket.

Om du hade tänkt behålla bilen längre så hade jag nog bytt även 7 o 4 samt även bytt samma på andra sidan (även med ny stötis där). Hade du tänkt laga och sälja den i vår så hade jag bara bytt den trasiga och sålt bilen snabbt som attan.

Jag hade inte kört bilen mer än korta sträckor i låg hastighet och endast om jag måste. Alltså till och från reparationsplatsen.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Jag bytte i somras. Själv. Tror jag beställde det mesta (dämpare, dammskydd, skumgummiplugg, bracket (eller vad det det nu heter på riktigt) till båda bak från Skruvat eller liknande. Gick på en tusing ungefär.

Det är lite pill med touringen. Många pryttlar som ska skruvas loss i bagagerummet innan man kommer åt. (Hade rejäl träningsvärk dagen efter). Det tar lite tid men är inte direkt svårt. Hittade en bra instruktionsvideo på Youtube (sök där).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.