AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.502

Bmw e39 Blanda hc olja med helsyntetisk

Hej! Har en bmw e39 200112 my 02. Har tänkt byta olja och oljefilter. Beställde hem Mobil super 3000 x1 5w-40. En dunk med 5 liter och två med 1 liter vardera. Problemet är att 5 litersdunken står det att det är hc syntetisk medans de andra två 1 litersdunkarna är helsyntetisk. Kan jag blanda dessa två så jag slipper lämna tillbaka 5 litersdunken som är hc? Har beställt allt ifrån autodoc.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det går alltid att blanda motoroljor (till skillnad mot exempelvis kylarvätskor där det är lite knepigare), men man måste tänka på att egenskapen av sin nya motorolja således blir också en blandning (av egenskaperna från de två motoroljorna).

Blandar man exemeplvis en helsyntetisk motorolja med en mineralisk motorolja så blir slutprodukten såklart en motorolja som inte håller kvar sina egenskaper lika länge som en helsyntetisk motorolja gör.
Likadant om man blandar två olika klassningar av viskositet, man får ett mellanting av de två viskositetklasserna. Blandar man tex 0W-40 med 10W-60 så får man en motorolja som varken beter sig som en 0W eller en 60 motorolja.

Den traditionella marknadsföringsgojjan som är tapetserade över alla produkter blundar man som vanligt helt reflexmässigt för, så man tittar på andra saker istället. Skillnaden du ser i texten på dunkarna är bara olika utformningar och formuleringar av etiketter till samma produkt. Vissa marknader (exempelvis Tyskland) har olika regler för vad man får kalla saker och ting, medans vissa marknader föredrar andra termer. Termer som "HC Synthese" (som om jag minns rätt innebär att den anses vara syntetiskt då den är högraffinerad med metoden hydrocrackning) används växelvis med termer som "Helsyntetisk", "Fully Syntethic" eller "Full Syntethic". Däremot får man akta sig i Tyskland att skriva något i stil med Fully Syntethic eller Vollsyntetisch om det verkligen inte är det.

Det som man alltid ska dubbelkolla att det stämmer är ACEA-, API- och BMW LL-klassningen samt viskositeten.

@Abu Abdalla : Vilken ACEA, API och BMW-LL står det på 5L respektive 1L dunkarna?
@Abu Abdulla : Och det var Mobil Super 3000 X1 5W-40 i alla dunkarna - eller hur?

Jag gissar på att det står ACEA A3, API SN samt BMW LL-01 på alla dunkarna.
Mig veterligen så finns bara Mobil Super 3000 X1 5W-40 i en klassning.

Gissar även på att du har en M52TU- eller en M54-motor, dessa är en lite petigare med val av motorolja jämfört med föregångare som M20- och M30-motorer (som tyckte om det mesta utan att klaga), men de är ändåså rätt tacksamma att köpa motorolja för och med en motorolja av hög kvalitet (dvs helsyntetisk) i någorlunda rätt viskositetsområde så kommer man långt.

Men kort och gott - inga problem - det är ingen skillnad - bara att köra på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går bra att blanda olika motoroljor om de är någorlunda lika i kvalitet.

Skulle dock förvåna mig om det är olika oljor i flaskorna/dunken - kan vara olika gamla med olika nya etiketter bara...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Två synpunkter/åsikter:

1. Inga problem att blanda. För ett oljebyte kan den lilla kvalitetsskillnaden inte spela någon som helst roll för en bruksbil.

2. Om du beställt en viss olja, har du naturligtvis rätt att byta. Mest för principens skull i så fall, men Autodoc tycks behöva lite motvind för att göra rätt ifrån sig.

/Lennart
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Var det du som ställde exakt samma fråga idag på Bimmers of Sweden? :)
@alexanderk Syftar du på Johanna? Det är en väninna till mig. Hon bad mig göra ett inlägg här på autopower med. Men har ni kommit fram till något då?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Japp, att hon kan blanda utan risk.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Abu Abdalla

>> Men har ni kommit fram till något då?

Se mitt svar från 2020-01-08 20:17
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.