AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.814

Personalbil, privatleasing eller köra på som vanligt

ju
84
jungleland
BMW M140i man
Har via nya jobbet blivit erbjuden personalbil, mot bruttolöneavdrag. Gränsen är 120 gram Co2 (enligt gamla NEDC) och max 8,5 prisbasbelopp. Förutom för supermiljöbilar, då maxbeloppet 16 prisbasbelopp.

Finns det någon vettig och kanske rolig BMW eller bil av annat märke som passar det kriterierna?

Sen självklart, är det värt det?
Eller är det bättre att privatleasa i så fall?
Är lite less på att binda så mycket kapital i en bil, men vill samtidigt inte köra runt i någon rishög...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Personalbil lönar sig bara om du köper miljöbil alternativt har enorma rabatter (dvs är bilanställd). Annars blir det nästan alltid billigare att privatleasa bilen numera.

Om du har möjlighet till Tesla eller motsvarande blir ju det väldigt intressant pga hög effekt och lågt förmånsvärde men den kalkylen brukar förstöras av finansbolagen inte vågar ta vettiga restvärden på elbilar än. Sist jag frågade vårt finansbolag om en elbil hade de räknat med 25% restvärde på bilen :-/ Sånt varierar dock mellan bolag så du behöver begära offert från dem.

Om 530e och 330e klassas som supermijlöbil enligt era regler så är det väl nåt att titta på från bmw trots allt
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det som sällan är med i kalkylerna är pensionspåverkan.
Säg att du har ett löneavdrag på 6000kr, vilket med 55% skatt endast innebär 2700kr netto som du tappar. Men om du har 55% skatt så är din lön så hög att du (om du har ITP) tappar en avsättning om 30% vilket betyder att (6000*0,3=) 1800kr inte betalas in till din pension som det gjorts annars.

När man räknar ihop privatleasingsdealen så brukar man få se löneavdraget och förmånsskatten netto och det presenteras som månadskostnaden för bilen, men sedan kommer bonus/malus ofta utöver, men försäkringen ingår.

När man tittar på privatleasing så ingår vanligen inte försäkring och bonus/malus utöver, men man missar i alla fall ingen pensionsinbetalning.

Billån är ju ett annat sätt att inte binda ditt eget kapital om de stör dig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast visst finns det en gräns uppåt på pensionsbetalningarna också där de inte kommer dig till gagn? Dvs man betalar men får i princip inget för det. Det var nån som påstod att det var så illa. I så fall spelar ju den uteblivna inbetalningen ingen roll. Hoppas jag har fel, för det låter som en oskön egenskap i ITP1.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är vad jag vet bara i den statliga pensionen som det finns en gräns. Därför blir ju tjänstepensionen så viktig och anledningen att den är ca 30% när lönen stiger. Innan den pensionsgrundande inkomsten PGI nått i taket för statlig pension är ju ITP avsättningen låg, ca 4,5% om jag inte minns fel för att sedan stiga när tjänstepensionen är all din pension. På min arbetsplats finns ingen övre gräns för tjänstepensionen.

Sedan skiljer det mellan olika bolag även om det kan kallas ITP på båda.
Vissa ”Personalbilar” brukar innebära förmånsvärdet netto samt resten av leasingkostnaden brutto. Så har vi det i a f. Blir en winwin då företaget slipper betala arbetsgivaravgift etc på bruttodelen som du i sin tur slipper skatta på. Men det kräver minst hybrid då förmånsvärdet=nettoavdraget blir högt. Passat GTE är väl det mest prisvärda i den klassen.
Vi hade förr ”företagsbil” där hela förmånsvärdet lades på toppen av lönen och skatt på det, riktigt förmånligt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
NGV11 - Vad menar du? Löneavdraget kommer ju brutto men påverkar inte lika illa som det låter eftersom en del ändå försvunnit i skatt. Ett löneavdrag på 6000kr är ju efter skatt bara 2700kr om man skattar 55%. Förmånsvärdet blir ju samma sak. Det blir nettoeffekten av det som påverkar. Däremot har väl vissa företag ett nettolöneavdrag men utan förmånsvärde. Är det de du menar?

Det du kallar "företagsbil" kallar jag förmånsbil. Man har bilen som en förmån och skattar för den, utan löneavdrag. Personalbil är samma sak i juridisk mening, men löneavdraget gör ju att kostnadsmodellen skiljer.
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Intressant, hade glömt bort att det påverkar tjänstepensionen också.
Jag får ta och göra en uträkning.

330e och 530e ska räknas som supermiljöbilar.
Svårt att se att det blir mer ekonomiskt än att privatleasa. Bara förmånsvärdet för en 330e är ca 49000 kr.
Hur menar du med förmånsvärdet netto?
@Grelle: Jag menar att det är en tvådelad kostnad. Bilen leasas med en viss kostnad. Denna kostnad betalar den anställde via dels en nettokostnad (dras efter skatt) motsvarande förmånsvärdet på bilen, samt mellanskillnaden mellan leasningkostnaden och förmånsvärdet som dras på bruttolönen (innan avdragen skatt). Det är som en förmånligare privatleasning kan man väl säga eftersom man betalar en del innan skatt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jungleland, förmånsvärdet på 49000kr blir ju 4080 kr/månaden. Det läggs som ett tillägg på din lön när skatten ska beräknas och det de faktiskt kostar dig är ju den ytterligare skatten. Om din skatt är 50% så blir nettokostnaden (förmånsvärdet netto) 2040kr.
Bra att veta kring förmånsbil är att det minsta möjliga du måste betala är förmånsvärdet brutto. Det kan aldrig bli mindre utan allt som oftast mer genom personalbilsavtal etc.
Börjar någon (oftast bilsäljare) att prata om förmånsvärdet netto så kan du sluta lyssna eller tänka dubbelt upp. Det är endast ett tankexperiment för att få förmånsbilen att framstå billig.
T ex 330e som nämns ovan har ett "frånrpris" på 4080kr/månad. Gissar att du hamnar en bit över det med personalbilsavtalet.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Kolla upp vad som gäller med tjänstepension hos er arbetsgivare. Vi har också personalbil på jobbet och där går firman in och täcker så det inte blir något tapp för tjänstepensionsinbetalning vid bruttolöneavdrag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Daagis vad menar du? Kostnaden för förmånsvärdet är den extra skatten som uppstår av förmånsvärdet. Du betalar aldrig hela förmånen brutto så länge du inte har 100% marginalskatt och riktigt så illa är det inte i Sverige än.
Ok, inser hur dåligt mitt tidigare inlägg var nu. Tack Löwet :)
Ska göra ett nytt försök här nu då...

Som egenföretagare har jag räknat en del fram och tillbaka och resonemanget tidigare handlar om bolagets kostnad (lön+arbetsgivaravgifter) för en anställd. Jag utgår ifrån att bolagets kostnad ska vara den samma oavsett om den anställde tar ut sin lön i enbart pengar eller pengar + bil.
För enkelhetens skull skiter jag i tjänstepension och eventuella andra förmåner.

EX 1. Om man tänker sig att den anställde har en lön på 45000kr brutto så har denne 32 891kr netto i min kommun. Arbetsgivaren betalar totalt (lön + arbetsgivaravgifter) 59 139kr

EX 2. Den anställde erbjuds förmånsbil med förmånsvärde 5000kr brutto. Samtidigt ska den anställde ha kvar sin nuvarande lön på 45000kr så att inte företagets kostnad för den anställde förändras. En löneväxling sker och vi har 40000kr lön i pengar + 5000kr lön som bil.
Arbetsgivaren betalar fortfarande 59 139kr totalt för den anställde.
För den anställde betyder det att de 40000kr beskattas som 45000kr tack vare förmånsvärdet på bilen. Nettolönen blir då 27 891kr

Skillnaden mellan EX 1 och EX 2 blir (32891 - 27 891) 5000kr mindre i plånboken för den anställde.

Min tanke var att slå hål på tankesättet att man har t ex 40000kr i lön och sedan "får" en förmånsbil. Värdera bilen mot att få ett lönepåslag i samma storlek som förmånsvärdet brutto. Det kostar lika mycket för arbetsgivaren som inte behöver köpa in bilen heller.

Hoppas det blev lite tydligare. Jag är också medveten om att det kanske inte går att dribbla hur som helst med olika arbetsgivare. Det finns säkert regler och policies som ställer till det från bolag till bolag.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@daagis
Bästa och enklaste förklaringen jag har hört när det gäller tjänstebil/förmånsvärde/kostnad. Bravo!
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Bra förklaring @daagis!
Det blir helt enkelt mest förmånligt om förmånsvärdet är lägre en det faktiska bruttolöneavdraget. Om det går att "lura" skatteverket på det sättet.
Det är en djungel detta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.