|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är helt ny på detta forum. Jag går rakt på sak, jag funderar på att ta mig an ett projekt, en gammal bil som stått ute i skogen sedan 2014. Det är en BMW 765i automat som rullat 13.000 mil, det är en importerad bil men har inte varit något fuffens med den i Tyskland. Den har alltså stått många många år, mossan har tagit över den, men absolut ingen rost, jättefin under också. Den har varit startad då och då genom åren för att bara testa den. Denna bil ställdes åt sidan för att växellådan krånglade, det är backen (R) som ibland inte går att få i, därför har den bara stått. Jag va där idag och tittade om det är något som jag skulle kunna ta hand om, och det är därför jag skriver och frågar er där ute. Jag är bara en hobbymekare så jag har inte någon speciell kunskap så, men google har alltid hjälpt mig. Info om bilen: Den startar och går jättefint, den har ju all utrustning plus lite till som jag någonsin har sett i en bil. Jag provade bilen och backen går att få i om man försöker ett par gånger mellan neutral och R. Inga problem att köra den, den gick helt underbart i växlarna och på vägen. Så det är en helt magisk bil så, och ser ut som ny inne i bilen. Men nu till bilens problem: - Backen (R) som är svår att få i och hoppar ur ibland - Den läcker kylarvatten som jag försökte se vart det kom ifrån men de va svårt. Det kom som från bak vid växellådan fast ovanför, som i bakkant av motorn som varken går att se överifrån eller under. Det rinner ganska mycket alltså. - förarrutan i dörren är sprucken. Så vad tror ni om detta projekt? Är det en helt ny växellåda som måste bytas? Svårt att hitta reservdelar till denna modell? Det är så mycket frågor men någon stans måste man börja. Jag är tacksam för all info och inputs! | |
| PS, det är nog 760i som det är. | |
|
Många importerade E65or står som 765 i bilregistret precis som E60is står som 560. Kolla vad det verkligen är. Kör de sju sista tecken i en BMW vin decoder så får du fram utrustning och vilken modell det är. Kolla sedan vad en beggade delar kostar på bildelsbasen och ebay.de så får du hum om vad det minst kostar att få till den. Stephan |
|
|
Välkommen till forumet. Intressant projekt du har hittat. Växellådan passar jag på men angående kylvätskeproblemet så kanske du har förklaringen i detta, om det nu är en V8 du har. Länk |
|
|
Okej, då ska jag ta reda på lite mer siffror för att söka upp info. Jag har försökt googlat runt på olika växellådsproblem men har inte hittat någon som har problem med just backen.. Man hoppas ju på att det skulle vara så simpelt som att rengöra lådan och byta olja/filter. Men kan det göra något med just backen? För när man har försökt lägga i backen ett par gånger så klonkar det till och då lägger den i backen.. Är inte speciellt duktig på automatlådor.. Sen till kylarproblemet, det är en V12 i denna modell, men man kanske kan få lite ideer från bilderna på V8an som Mats skickade länk på? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.